%cf%86%cf%81%ce%bf%cf%85%cf%81%ce%b1%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%81%ce%b7%ce%bd%ce%bf

 

 

 

Από τον θεατρολόγο και κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα.

Δυστυχώς, η κυκλική ανέλιξη του Χρόνου μάς έφερε πάλι σε ανάλογα κοινωνικοπολιτικά συμφραζόμενα. Η ευρωπαϊκή οικονομική Κρίση (και όχι μόνο) δημιουργεί προπολεμικές καταστάσεις, με τα κάθε λογής κοράκια και ύαινες να ακονίζουν νύχια και δόντια. Μυρίζει πτώματα, θάνατο, σφαγή, καμένη σάρκα. Ο πλανήτης διαμαρτύρεται, αλλά ποιος τον ακούει; Σεισμοί, λιμοί, καταποντισμοί και ο Λοιμός, που οφείλεται στο μίασμα τού εγωισμού, θα πανουκλιάσει πρώτα τους υβριστές, που θα κατά-στραφούν, αλλά ποιος διδάσκεται πραγματικά από την αρχαία τραγωδία; Είμαστε παρατηρητές και οφείλουμε να γίνουμε δρώντες, σε ένα κακόγουστο κοσμικό κουκλοθέατρο, που θα οδηγήσει αναπόφευκτα στην μεσοπρόθεσμη καταστροφή της Γαίας και του λαμπρού (;) ανθρώπινου Πολιτισμού μας. Μάλιστα…

Αυτές οι σκέψεις μού γεννήθηκαν παρακολουθώντας το σκληρό και πάντα επίκαιρο έργο της Λίλιαν Χέλμαν στο Studio Μαυρομιχάλη. Τι ωραία παράσταση! Γροθιά στο στομάχι των εφησυχαζόντων. Ανακύκλωση του συλλογικού ασυνειδήτου σα γλώσσα που λείχει πάντα τις ίδιες πληγές κι αυτές ανεπούλωτες μένουν!!! Μάλιστα. Ο φασισμός είναι αναπότρεπτη συνέπεια του εγωκεντρισμού και του ατομικισμού. Κάποτε κάποιος έγραψε ότι η κακία είναι έλλειψη εξυπνάδας. Συμφωνώ. Κι ο φασισμός είναι παρενέργεια νοητικής μυωπίας. Για όλα φταίνε οι άλλοι, οι ξένοι, οι αλλότριοι, οι διαφορετικοί, ποτέ εμείς. Αναγάγουν οι «μικροαστοί» όλου του κόσμου ως μέτρο συγκρίσεως των πάντων τον ανόητο και μικροπρεπή εαυτό τους. Μετά βεβαίως δεν βγαίνουν τα μέτρα και ό,τι περισσεύει θερίζεται (με δρεπάνι ή γιαταγάνι – τι σημασία έχει;). Όλα κακά λοιπόν. Τα επτά κακά της μοίρας μας. Οι πληγές του Φαραώ. Και το «Αυγό του φιδιού» (για να θυμηθούμε το αριστούργημα του αείμνηστου Ίνγκμαρ Μπέργκμαν) ετοιμάζεται πάλι να σκάσει… Μόνο που υπάρχουν παντού άνθρωποι, συνειδητοί κι εχέφρονες, σκληροί μέσα στην αθωότητά τους και αδέκαστοι, που δεν παραπλανιούνται από τα κηρύγματα των Σκοτεινών (ή Γκρίζων), αλλά είναι έτοιμοι να αναλάβουν δράση με κάθε κόστος; Με κάθε κόστος; Και καλά το κόστος να είναι ο εαυτός τους ο ίδιος; Όταν όμως νομίζουν ότι πρέπει να σκοτώσουν έναν άλλον τι γίνεται; Ο ΦΟΝΟΣ δικαιολογείται; Οι Ερινύες έχουν προ πολλού αποκοιμηθεί και μετετράπησαν σε παχύσαρκες Ευμενίδες; Ποιος ξέρει; Τις οίδε;

Καταπληκτική αυτή η παράσταση! Με επικεφαλής τον Γιώργο Κροντήρη (τι ηθοποιός! Τι στόφα! Τι λιτότητα! Θα μπορούσε να σταθεί στα καλύτερα θέατρα του κόσμου), όλοι απέδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους σε μια στυλιζαρισμένη αλλά καθόλου σχηματική ερμηνεία, με ιδιαίτερη έγνοια του σκηνοθέτη να αποφύγουν το υπερ-παίξιμο. Η Μαρία Καρακίτσου κινηματογραφική, σταρ του Μεσοπολέμου θαρρείς, στο Χόλλυγουντ, δίνει μια εξαιρετική νότα κοσμοπολιτισμού στην παράσταση. Απόλυτα δραματική κι αληθοφανής, σπάνιο μείγμα μεσογειακού ταμπεραμέντου κι αγγλοσαξωνικού φλέγματος.  Εξαιρετική η μετάφραση της Μέλπως Ζαρόκωστα στην ελεύθερη απόδοση της Δέσποινας Πόγκα. Αδιάφορα τα σκηνικά και τα κοστούμια του Διονύση Μανουσάκη, δεν προσέθεταν κάτι και δεν αφαιρούσαν κάτι από το καλοκουρδισμένο σύνολο. Αόριστη κι «αόρατη» επίσης η μουσική επιμέλεια από τον Άγγελο Κεχαγιά. Ορθώς. Ορθώτατα. Οι επί μέρους κώδικες οφείλουν να υπηρετούν το όραμα, να συνθέτουν ένα αρμονικό σκηνικό σύνολο και όχι να μας τραβούν την προσοχή. Ούτε καν οι φωτισμοί δεν πρέπει να είναι «ορατοί». Διακριτικοί, υποβλητικοί, λειτουργικοί, ακριβώς όπως τους σχεδίασε ο Κωστής Καπελώνης. Αλλιώς, η θεατρική πράξη εκτρέπεται σε άλλου είδους θεάματα. Όλοι οι ηθοποιοί υπερέβησαν εαυτούς σε ένα από τα πλέον ενορχηστρωμένα σύνολο της φετεινής θεατρικής περιόδου!!!

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:

Μετάφραση: Μέλπως Ζαρόκωστα.
Ελεύθερη απόδοση: Δέσποινα Πόγκα.
Σκηνοθεσία: Φώτης Μακρής.
Βοηθός σκηνοθέτη: Γεωργία Παρασκευά.
Σκηνικά -κοστούμια: Διονύσης Μανουσάκης.
Μουσική επιμέλεια: Άγγελος Κεχαγιάς.
Φωτισμοί- Φωτογραφίες:Κωστής Καπελώνης.

ΗΘΟΠΟΙΟΙ:

Γιώργος Κροντήρης, Δέσποινα Πόγκα, Μαρία Μακρή, Κλεοπάτρα Ροντήρη, Μαρία Καρακίτσου, Δημήτρης Πλειώνης, Δημήτρης Παπαδάτος, Νατάσσα Παπαδάκη.

Ένα έργο που θα παίζεται για πολλά ακόμα χρόνια. Μέχρι να μάθουμε να γίνουμε Άνθρωποι και να εξαλειφθεί δια παντός η λαίλαπα της Μισαλλοδοξίας από τον πανέμορφο πλανήτη Γαία.

Κωνσταντίνος Μπούρας

www.konstantinosbouras.gr

INFO:

http://studiomavromihali.gr/2016/10/froura-ston-rino-tis-lilian-xelman/

«Φρουρά στον Ρήνο» της Λίλιαν Χέλμαν

Ο εταιρικός θίασος ΣΥΝ-ΘΗΚΗ ανεβάζει το έργο της Λίλιαν Χέλμαν «Φρουρά στον Ρήνο», σε σκηνοθεσία Φώτη Μακρή.

Όταν η οικογένεια Μίλλερ κατευθύνεται κυνηγημένη από τη Γερμανία στο πατρικό αρχοντικό της Αμερικανίδας κυρίας Φάρελλι στην Ουάσιγκτον έχει την εντύπωση πως ό,τι συμβαίνει στην Ευρώπη του ’40 παραμένει εκεί με πειστήριο ασφαλείας τη θάλασσα που χωρίζει τους δύο κόσμους.

Παρ’ όλα αυτά η ναζιστική λαίλαπα δεν γνωρίζει φραγμούς και τελικά το σπίτι των Φάρελλι, ανυποψίαστο μέχρι στιγμής από τόσο έντονες καταστάσεις, γίνεται μικρογραφία του έξω κόσμου, αφού εκεί φιλοξενείται ο Ρουμάνος φιλοναζί κόμης ντε Μπράνκοβιτς με τη σύζυγό του.

Η «Φρουρά στον Ρήνο» θίγει την αφοσίωση των ανθρώπων στην υπηρεσία των ιδεών τους και απαντά σαφώς στο ερώτημα μέχρι πού θα έφτανε κανείς προκειμένου να τις διαφυλάξει. Το έργο της Χέλμαν με το έντονα δραματικό του ύφος παρουσιάστηκε το 1941 και απέσπασε βραβείο από το New York drama critics circle.

Στην Αθήνα ανέβηκε το 1972 από το θίασο του Πέτρου Φυσσούν (Μαρία Αλκαίου, Μαρία Φωκά, Αλεξάνδρα Λαδικού, Κατερίνα Γώγου κ.α.) στο θέατρο Όρβο και επαναλήφθηκε την επόμενη σεζόν στο θέατρο Ακάδημος, σημειώνοντας τεράστια καλλιτεχνική και εισπρακτική επιτυχία με το θέμα του να συγκινεί εν μέσω της χούντας.

Δυστυχώς 45 χρόνια μετά, με τη ραγδαία άνοδο των ακροδεξιών κομμάτων σε όλη την Ευρώπη, γίνεται και πάλι επίκαιρο.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:

Μετάφραση: Μέλπως Ζαρόκωστα.
Ελεύθερη απόδοση: Δέσποινα Πόγκα.
Σκηνοθεσία: Φώτης Μακρής.
Βοηθός σκηνοθέτη: Γεωργία Παρασκευά.
Σκηνικά -κοστούμια: Διονύσης Μανουσάκης.
Μουσική επιμέλεια: Άγγελος Κεχαγιάς.
Φωτισμοί- Φωτογραφίες:Κωστής Καπελώνης.

ΗΘΟΠΟΙΟΙ:

Γιώργος Κροντήρης, Δέσποινα Πόγκα, Μαρία Μακρή, Κλεοπάτρα Ροντήρη, Μαρία Καρακίτσου, Δημήτρης Πλειώνης, Δημήτρης Παπαδάτος, Νατάσσα Παπαδάκη.

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:

Κανονικό: 15 ευρώ
Φοιτητικό, κάτω των 25 και άνω των 65: 10 ευρώ
Άνεργοι: 5 ευρώ
Ατέλειες: Δωρεάν.

ΔΙΑΡΚΕΙΑ:100′ ( χωρίς διάλειμμα )

ΗΜΕΡΕΣ / ΩΡΕΣ:Κάθε Τετάρτη, 19:00 και κάθε Πέμπτη, 21:00