Από τον θεατρολόγο και κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα

%ce%b7%cf%83%ce%bf%ce%bd%ce%b1%cf%84%ce%b1%cf%84%ce%bf%cf%85%ce%ba%cf%81%ce%bf%ce%b9%cf%84%cf%83%ce%b5%cf%81%ce%b8%ce%b5%ce%b1%cf%84%cf%81%ce%bf%cf%84%ce%b5%cf%87%ce%bd%ce%b7%cf%83 Ο φόβος απέναντι στον Έρωτα, σε όλο του το μεταφυσικό μεγαλείο. Η δαιμονοποίηση του ανθρωπίνου σώματος και των «κατώτερων», «ζωικών» λειτουργιών του και η μετατροπή του σε «αποδιοπομπαίο φαρμακό», φταίχτη για όλα τα δεινά που μαστίζουν την καταταλαιπωρημένη ψυχή του σύγχρονου ανθρώπου, εκείνου τέλος πάντων που λειτουργεί ακόμα υπό το Κράτος της μετά θάνατον Κολάσεως και της Κρίσεως των Νεκρών με πολύ αυστηρά μέτρα και σταθμά. Για τους Έλληνες, η τριανδρία του Μίνωα, του Ραδάμανθυ και του Αιακού χρησιμοποιούσε μια απλή ζυγαριά, όπου εάν οι αστοχίες της ανθρώπινης ζωής βάραιναν έστω και κατά το βάρος ενός φτερού έναντι των αγαθών του έργων, τότε, ναι, ετίθετο θέμα διδαχής και σωφρονισμού, στην επόμενη ενδεχομένως ενσάρκωση. Προσέξτε: τα καλά έπρεπε να είναι τουλάχιστον ίσα με τα κακά, αν όχι να υπερτερούν. Προσέξτε αυτή τη σοφή ισορροπία γιν-γιανγκ που χάθηκε για πάντα με την επιβολή μονοθεϊστικών θρησκειών μισαλλόδοξων και φοβιστικών, που μετατρέπουν τον Πανάγαθο, Παντογνώστη κι Ελεήμονα σε τρομακτικό ον ασυλλήπτων διαστάσεων.

Αυτός ακριβώς ο πολιτισμικός δυισμός, η εξ ορισμού σχιζοφρένεια, η προκαλούσα παντοειδείς παράνοιες, αναλύεται ιδιοφυώς επί σκηνής του Θεάτρου Τέχνης στην οδό Φρυνίχου, με «κατ’ αντιπαράστασιν» έκθεσιν μιας νουβέλας του Τολστόι και μιας σονάτας του Μπετόβεν, προϋπάρχουσας του γραπτού λογοτεχνικού έργου.

Ο διακεκριμένος ηθοποιός Αλέξανδρος Μυλωνάς επέτυχε με τη λιτή χρήση των εκφραστικών του μέσων να δώσει ιδιαίτερη έμφαση στον λόγο και στη μουσικότητά του, ενώ οι σιωπές λειτούργησαν ως σοφές αντιστίξεις.

Εκλεκτός συμπρωταγωνιστής του ο μουσικός Θοδωρής Οικονόμου στο πιάνο. Διαλεχτό ταίρι και «πέτρα του σκανδάλου», διαχρονική «Ελένη της Τροίας», ανύποπτη κι ανυποψίαστη η Κατερίνα Φωτιάδη.

Η παρανοϊκή ζήλεια, που δεν περιορίζεται φυσικά στον σαιξπηρικό Οθέλλο, είναι βαθύ σύμπτωμα της εσωτερικής ανελευθερίας και σκλαβιάς που βιώνει ο σύγχρονος Δυτικός άνθρωπος, επιχειρώντας να ζήσει και να ευτυχήσει αποφεύγοντας τη Σκύλλα της Στέρησης αλλά και τη Χάρυβδη της αχαλίνωτης εκτόνωσης και μανίας.

Από τις πιο χαμηλόφωνες παραστάσεις της φετινής χρονιάς. Αυτή η sotto voce επιλογή δικαίωσε τη σκηνοθεσία της Μαρίας Ξανθοπουλίδου και τη θεατρική μεταφορά του Αντώνη Πέρη.

Ακόμα μία επιτυχία του Θεάτρου Τέχνης πιστώνεται στο ενεργητικό της καλλιτεχνικής διευθύντριάς του Μαριάννας Κάλμπαρη που έχει δώσει μια πνοή ανανέωσης στο ιστορικό αυτό θέατρο, που είναι για εμάς, τους θεατρόφιλους, θεσμός!!!

Κωνσταντίνος Μπούρας

www.konstantinosbouras.gr

Info:

http://www.theatro-technis.gr/h-sonata-tou-kroitser-leon-tolstoi/

H Σονάτα του Κρόιτσερ (Λέων Τολστόι)

Η «Σονάτα του Κρόιτσερ» είναι η νουβέλα του Λέοντος Τολστόι που γράφτηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1880, την ύστερη περίοδο της λογοτεχνικής ζωής του συγγραφέα αποτελώντας μια ψυχολογική μελέτη πάνω στον έρωτα, το γάμο και τη ζήλια, ενώ αποτυπώνει με τον πιο καταφανή τρόπο μια περίοδο προσωπικής πνευματικής και ηθικής κρίσης. Η Σονάτα Κρόιτσερ τονίζει την αμφιλεγόμενη άποψη του Τολστόι για τη σεξουαλικότητα, υποστηρίζοντας ότι η σαρκική επιθυμία αποτελεί στην πραγματικότητα τροχοπέδη στις σχέσεις μεταξύ ανδρών και γυναικών ενώ μπορεί εύκολα να οδηγήσει σε  μικρές ή μεγαλύτερες τραγωδίες. Η νουβέλα, έχει αναγνωριστεί ως ένα από τα αρτιότερα παραδείγματα στην τέχνη της αφήγησης.

Ο Π. βρίσκεται στο τρένο. Έχει μόλις αθωωθεί για τη δολοφονία της γυναίκας του. Διηγείται την ιστορία του και προσπαθεί να πείσει το ακροατήριό του ότι ακόμα και η μουσική, αυτό το ισχυρότατο -όπως τη χαρακτηρίζει- αφροδισιακό, μπορεί να γίνει η αφορμή για μια καταστροφή. Εξοργισμένος, σκότωσε τη γυναίκα του και μητέρα των παιδιών του, νομίζοντας πως έχει εραστή τον άνθρωπο με τον οποίο μοιραζόταν τη  χαρά του να παίζουν μαζί μουσική.

Αυτή η τελευταία ιδέα εξηγεί και τον τίτλο της ιστορίας, η μουσική σύνθεση του Μπετόβεν προϋπήρξε του έργου. Πολύ συχνά μάλιστα, κριτικοί, συνδέουν τη δομή της ιστορίας με τη δομή της σονάτας του Μπετόβεν παραθέτοντας ορχηστρικά μοτίβα που εκδηλώνουν ακραίες συναισθηματικές εναλλαγές.

Πώς άκουγε ο Π. εκείνη τη μουσική; Πώς καλλιεργήθηκε μέσα στην ψυχή του το πάθος που κατεύθυνε τα πράγματα ώστε να συμβεί αυτό που φοβόταν περισσότερο;
Παίζουν: Αλέξανδρος Μυλωνάς, Κατερίνα Φωτιάδη.
Επί σκηνής στο πιάνο ο Θοδωρής Οικονόμου.

Θεατρική Μεταφορά: Αντώνης Πέρης
Σκηνοθεσία: Μαρία Ξανθοπουλίδου
Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου
Σκηνικά- Κοστούμια: Αριάδνη Βοζάνη
Κίνηση: Κατερίνα Φωτιάδη
Φωτισμοί: Βαλεντίνα Ταμιωλάκη
Video: Αλέξανδρος Κακλαμάνος
Βοηθοί Σκηνοθέτη: Χαρίτα Αρβανίτη, Μάρα Γαργαλάκου, Δημήτρης Μαργαρίτης
Βοηθός Σκηνογράφου: Μαρία Πιτσούλη
Κατασκευή Σκηνικού: Ιωάννης Ξανθοπουλίδης
Ειδική Κατασκευή: Σπύρος Δουκέρης- Another Kind Art

Φωτογραφίες: Μυρτώ Αποστολίδου

Βίντεο Τρέιλερ; Μιχαήλ Μαυρομούστακος

Συμπαραγωγή:   Kart Productions

Πρεμιέρα 5 Δεκεμβρίου 2016

Φρυνίχου 14, Πλάκα (χάρτης) | τηλ: 2103222464 & 2103236732

Παραστάσεις: Δευτέρα & Τρίτη 21.15 | προπώληση: www.viva.gr

Τιμές εισιτηριων: 15€ κανονικό, 10€ μειωμένο, 5 Ανέργων