didierMONMARTRE

Από τον κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα

DIDIERtoureiffel

Όταν ένας έμπειρος εικαστικός, σκηνογράφος που συνεργάστηκε με την Αριάν Μνούσκιν και το περίφημο «κολλεκτιβίστικο» «Θέατρο του Ήλιου» συναντά έναν έλληνα ποιητή κι εικαστικό που ειδικεύεται στα κολλάζ και ζωγραφίζουν από κοινού (όχι παράλληλα όπως ο Βαν Γκογκ και ο Γκωγκέν) αλλά στο ίδιο ταμπλώ, τότε τα πράγματα είναι από ενδιαφέροντα έως …ερεθιστικά. Ένας τσολιάς (κοκκινό-ασπρος) ανεβαίνει τα γκρίζα σκαλοπάτια της Μοναμάρτρης κι ο περίφημος καθεδρικός της Σακρέ Κερ αντικατοπτρίζεται σε ένα ασημένιο κουτάλι, όταν πυρά από οπλοπολυβόλα γαζώνουν (ευτυχώς μόνον εικαστικώς!) τον πύργο του Άιφελ και τα όργανα της τάξεως κραδαίνουν γκλομπ κατά (θεατών-απεργών-οδοιπορούντων-διαμαρτυρόμενων)… Κι όταν όλα αυτά συνδυάζονται με «πλαστικά» γλυκά ζωγραφισμένα με χρώματα που παραπέμπουν στις συνθετικές χρωστικές της σύγχρονης ζαχαροπλαστικής, εεε, τότε φίλοι μου το αποτέλεσμα γίνεται κάτι παραπάνω από ερεθιστικό. Γίνεται γαργαλιστικό του εγκεφάλου κι αναγκάζει τον θεατή να συνδημιουργήσει στον ταραγμένο από την Κρίση εγκέφαλό του έναν ιδιωτικό κόσμο φυγής κι επανεφεύρεσης της πραγματικότητας. Οι καιροί που ζούμε είναι δύσκολοι και μεταβατικοί. Κάτι καινούργιο αναδύεται και το παλιό δεν πληροί πλέον τις προδιαγραφές της αισθητικής ευωχίας. Από την άλλη… όλα έχουν γίνει κι όλα έχουν ειπωθεί. Απομένει μόνον η διαδραστική συνδημιουργία. Περιμένω στις γκαλερί του άμεσου μέλλοντος, γιατί όχι κι εδώ στην επαρχιακή κι επαρχιώτικη Αθήνα να εκθέτουν κάθε βράδυ ταμπλώ που θα συμπληρώνονται ή θα επιζωγραφίζονται από τους θεατές και θα πωλούνται αυθημερόν ως προϊόντα μιας χρήσεως, όπως έχει καταντήσει και η Τέχνη στις μέρες μας. Είναι τόσο καταιγισμένη η ματιά μας από εικόνες που κορέστηκε η όρασή μας και προβάλλει προς τα έξω το εσωτερικό τοπίο μάλλον παρά προσλαμβάνει το εξωτερικό, ειδικά όταν εκείνο καθίσταται κοινότοπο και τουριστικό τρόπον τινά. Αυτές οι σκέψεις μου γεννήθηκαν στο vernissage που διοργάνωσε η  Gallery Genesis παρουσιάζοντας την κοινή έκθεση των Didier Martin και Αντώνιου Ρουσοχατζάκη.

paris-athenes-mazi-stin-gallery-genesis

Ενδιαφέροντα τα έργα, ειδικά η μεικτή τεχνική, η επιλογή των υλικών, η αλληλεπικάλυψη και συμπλήρωση δύο εικαστικών τελείως διαφορετικών. Ακόμα πιο ενδιαφέρουσα η κίνηση του κόσμου στη στενόμακρη αίθουσα και στο πεζοδρόμιο, μου θύμισε τον αφορισμό του Όσκαρ Ουάϊλντ: «Στα εγκαίνια ζωγραφικής ή δεν βλέπεις τους πίνακες ή – ακόμα χειρότερο – δεν βλέπεις τον κόσμο!». Μην τη χάσετε (την έκθεση ζωγραφικής εννοώ – ο κόσμος κινείται σε άλλα γεγονότα).

Κωνσταντίνος Μπούρας

www.konstantinosbouras.gr

eikastiki-diadromi-apo-to-parisi-stin-athinaEROS

Info:

Η πρώτη κοινή έκθεση με τον Didier Martin, με τίτλο «Μαζί» εγκαινιάστηκε στην γκαλερί «Cerisier» στο Παρίσι, τον Νοέμβριο του 2013.

Ο Didier Martin, πτυχιούχος της Ecole National Superieure dArts et Metiers, έχει λάβει το βραβείο Moliere για την παράσταση του Theatre du Soleil «Tambours sur la Digue». Σκηνικά που σχεδίασε για τα θέατρα Odeon, Chatelet και Trocadero στο Παρίσι έχουν ξεχωρίσει, ενώ οι συνεργασίες του με τον James Ivory, τον Bertrand Tavernier και τον Γιάννη Κόκκο έχουν συζητηθεί στον γαλλικό Τύπο. Από την εξοχική κατοικία του Mick Jagger μέχρι το σχεδιασμό του κήπου της Bernadette Chirac, τα δάχτυλά του φλέγονται με δημιουργικές πινελιές. Τα σχέδια του για τα ντεκόρ των ντεφιλέ της Chanel φιλοξενούνται στο αρχιτεκτονικό γραφείο Studio 54, με το οποίο συνεργάζεται.

Ποιητής και εικαστικός, ο Αντώνιος Ρουσσοχατζάκης έφτιαξε το πρώτο του κολάζ, όταν ήταν πέντε ετών, το πρώτο του ποίημα στην ηλικία των δέκα, ενώ το πρώτο του κείμενο δημοσιεύτηκε στο Βήμα στα δώδεκα του χρόνια. Έκτοτε, έχει δημοσιεύσει περίπου 1.000 κείμενα και συνεντεύξεις σε εφημερίδες και περιοδικά και έχει δημιουργήσει γύρω στα 10.000 κολάζ. Τα μικρότερα έχουν σταλεί σε φίλους ταχυδρομικά και τα μεγαλύτερα έχουν εκτεθεί στο Λονδίνο, το Παρίσι και την Αθήνα. Σπούδασε «Performance Arts» στο Goldsmiths College, στο Λονδίνο, όπου και τελείωσε το πρώτο του βιβλίο, «Konitsa, my love». Είναι συγγραφέας πέντε βιβλίων (διηγήματα, ποιήματα, μυθιστορήματα), κάποια από τα οποία έχουν μεταφραστεί στο εξωτερικό.

 

Η έκθεση, που θα διαρκέσει έως τις 18 Οκτωβρίου αποτελεί ένα συγκερασμό ζωγραφικής και ποίησης, Παρισιού και Ελλάδος.

Γκαλερί Genesis: Χάρητος 35 – Κολωνάκι, τηλ.: 211 7100566. Ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή: 11:30 – 22:00, Τετάρτη και Σάββατο: 11:30 – 15:30.