Στην ατμοσφαιρική Ρεματιά Χαλανδρίου ο λόγος των τραγικών ποιητών συνηχεί με τον γκιώνη και κάποια ξενυχτισμένα τζιτζίκια. Οι καλαμιές μετρούν τον ρυθμό και οι αείλανθοι θεριεύουν γεννοβολώντας ασύστολα με σκοπό να καταλάβουν την Γαία.

Με αφορμή την σύνθεση «ΕΥΡΙΠΙΔΗ   ΡΑΚΙΝΑ  Φ Α Ι Δ Ρ Α»

 

Γράφει ο ποιητής, θεατρολόγος και κριτικός Κωνσταντίνος Μπούρας

 

 

Οι δραματουργικές επεξεργασίες πετυχαίνουν υπό τρεις προϋποθέσεις:

  1. Άριστη γνώση του συνόλου του δραματικού έργου όλων των ποιητών – θεατρικών συγγραφέων
  2. Έρευνα του μύθου από τον οποίο εμπνεύστηκαν οι ποιητές
  3. Δραματουργικές δεξιότητες που βασίζονται σε πολύχρονη εμπειρία και πρακτική επί του αντικειμένου.

 

Στην συγκεκριμένη περίπτωση δεν αναγράφεται όνομα δραματουργού στους συντελεστές, υποθέτω όμως πως πρέπει να πιστωθεί (ή μήπως να χρεωθεί) το δυσχερές τούτο έργο στον έμπειρο σκηνοθέτη και ταλαντούχο θεατράνθρωπο Κύριο Μάνο Καρατζογιάννη.

Αφαιρετικό αναγκαστικά το συμπίλημα, που εκτός από τον Ευριπίδη, τον Ρακίνα και τον Σενέκα συμπεριελάμβανε την Σάρα Κέϊν. Με την τεχνική των video-art και στοιχεία κλασικών εικονογραφημένων (ακόμα και δάνειες αισθητικές από τα λαοφιλή στην εκάστοτε νεολαία κόμικς) δημιουργήθηκε μια απλοποιημένη, εκλαϊκευμένη εκδοχή του μύθου για ένα κουϊντέτο (από τους οποίους μία τραγουδούσε και μία διάβαζε το κείμενο από την μαγική της βίβλο – συνήθειο του σκηνοθέτη όταν αξιοποιεί μεγάλες ηθοποιούς ανθεκτικές στον πανδαμάτορα Χρόνο).

Το όλον εγχείρημα επέτυχε, χάρη στην συνεκτικότητα και την λακωνικότητά του. Είχε ρυθμό, ερμηνευτικές απόπειρες αξιοθαύμαστες, αξιοθαύμαστο αφαιρετικό σκηνικό (εν πολλοίς φυσικό, εμπλουτισμένο με θραύσματα πλακών) και ελάχιστα requisites (τα άκρως απαραίτητα).

Θα μπορούσε βεβαίως, αντί για την συγκεκριμένη mise-en-place, που ήταν ούτως ή άλλως αφαιρετική, να είναι πιο concertante το όλον θέαμα, χωρίς να χάνει τίποτα το ουσιώδες, κερδίζοντας τα μάλα από την έμφαση στον Λόγο που προσδίδει ο περιορισμός της σωματικής κίνησης.

Κι εδώ επρόκειτο κυριολεκτικά για το «εν αρχή ην ο Λόγος», αφού η ποίηση πρωταγωνιστούσε και όλοι οι άλλοι παραγλωσσικοί κώδικες έπονταν.

 

Στο σύνολό της αξιόλογη προσπάθεια, πειραματική και συγκινητική στη λιτή αφαιρετικότητά της.

 

Υπάρχει σύγχρονο θερινό θέατρο και εκτός Επιδαύρου.

 

Ας το αξιοποιήσουμε ερευνητικά και μελετητικά ως επαρκείς θεατές. Οι χώροι είναι συστατικό στοιχείο του αισθητικού αποτελέσματος και οι διαφορετικές σκηνικές εκδοχές της ίδιας δραματουργικής πρότασης είναι άκρως ενδιαφέρουσες και προκαλούν πολλές σκέψεις με τις εκάστοτε συνυποδηλώσεις τους.

 

Απαξάπαντες και απαξάπασες οι ερμηνευτές και οι ερμηνεύτριες συνεργάστηκαν αρμονικά σε ένα σφιχτοδεμένο (σαν γροθιά) σύνολο.

 

Η μουσική είναι ούτως ή άλλως αναπόσπαστο συστατικό στοιχείο σε κάθε σοβαρή προσπάθεια ερμηνείας (αν όχι πλέον και αναβιώσεως, όπως λέγαμε παλιά) του αρχαίου δράματος.

 

Μακάρι να αξιοποιηθεί αυτό το επιτυχημένο σχήμα και σε άλλα κειμενικά συμφραζόμενα.

 

 

Ο Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας είναι Επισκέπτης Καθηγητής Θεατρικής Κριτικής στο ΕΚΠΑ και ποιητής

www.konstantinosbouras.gr

 

info:

 

«ΕΥΡΙΠΙΔΗ   ΡΑΚΙΝΑ  Φ Α Ι Δ Ρ Α»

 

Παίζουν οι:

Μίνα Αδαμάκη, Σαβίνα Γιαννάτου

Σπύρος Περδίου, Ραφίκα Σαουίς, Δημήτρης Τσίκλης

 

Σκηνοθεσία: Μάνος Καρατζογιάννης

 

 

επόμενες παραστάσεις

Τετάρτη 7 Ιουλίου, ΘΕΑΤΡΟ ΡΕΜΑΤΙΑΣ

Τετάρτη 28 Ιουλίου, ΘΕΑΤΡΟ ΒΡΑΧΩΝ

 

Trailer: https://vimeo.com/561679218

 

Ο μύθος της φλεγόμενης «Φαίδρας» ζωντανεύει στη θεατρική σκηνή σε σκηνοθεσία Μάνου Καρατζογιάννη, με τη Μίνα Αδαμάκη, τη Σαβίνα Γιαννάτου και τη Ραφίκα Σαουίς στους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Μια ιδιαίτερη σκηνική́ σύνθεση από́ τα κορυφαία κείμενα της αρχαίας ελληνικής και ευρωπαϊκής γραμματείας «Ιππόλυτος» του Ευριπίδη και «ΦΑΙΔΡΑ» του Ρακίνα στη μετάφραση του Στρατή Πασχάλη, που έκανε πρεμιέρα στο Θέατρο Πέτρας στην Πετρούπολη, ανέβηκε στο Κηποθέατρο Παπάγου και το Θέατρο της Ρεματιάς και τώρα ετοιμάζεται για το Θέατρο Βράχων, στις 28 Ιουλίου.

 

Τον μύθο της Φαίδρας, αφηγούνται επί σκηνής η αισθαντική ερμηνεύτρια Σαβίνα Γιαννάτου στον ρόλο της θεάς Αφροδίτης, η πολύπειρη ηθοποιός Μίνα Αδαμάκη στον ρόλο της Τροφού, καθώς και η Ραφίκα Σαουίς, με διεθνείς διακρίσεις στο ενεργητικό της στον χώρο της περφόρμανς, στον ρόλο της Φαίδρας. Μαζί τους ο Σπύρος Περδίου στον ρόλο του Θησέα και τέλος ο  ανερχόμενος Δημήτρης Τσίκλης, στον ρόλο του Ιππόλυτου.

 

Τη σκηνοθεσία της παράστασης υπογράφει ένας από τους εκπροσώπους της νεότερης γενιάς με συνεχόμενη και αξιόλογη παρουσία στη θεατρική σκηνή, ο Μάνος Καρατζογιάννης. Τη μουσική της παράστασης ντύνει ο καταξιωμένος συνθέτης Δημήτρης Μαραμής.

 

ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ

Το τραγούδι του Μάνου Χατζιδάκι, με τους στίχους του Παντελή Πρεβελάκη από τον «Μεγάλο Ερωτικό» (1972), μου ερχόταν συνέχεια στο στόμα κατά τη διάρκεια των προβών. «Κάποια κατάρα είναι Θεού»… «σε χτύπησε οργή Θεάς»… «Μιας θεϊκήςεκδίκησης άμοιρος στόχος»…«Σαν μέλι με φαρμάκι…», «Μα τα δεσμά της αγάπης πρέπει να είναι χαλαρά».

 

Ότε ο Θησέας ήλθε εις την Τροιζήνα, σημειώνει στην «Ελληνική Μυθολογία» ο Στέφανος Κομμητάς, με την γυναίκα του Φαίδρα, δια να καθαρισθεί – τότε η Φαίδρα ηγάπησε τον Ιππόλυτον. Και επειδή δεν ηδυνήθη να τον ελκύσει εις το θέλημα της, τον κατηγόρησεν ότι την εβίασεν. «Όλα είναι μύθοι κι εμείς παραδέρνουμε».

 

Σύμφωνα με τον Στάθη Δρομάζο ο Ευριπίδης γράφοντας τον «Ιππόλυτο», ο οποίος παρουσιάστηκε κατά το τρίτο έτος του Πελοποννησιακού Πολέμου, έχει κατά νου «τον άνθρωπο που έχει δικαίωμα να ζήσει με τα πάθη του και να καεί μέσα σ’ αυτά».

Ακολούθησαν αιώνες μετά ο Σενέκας, ο Ρακίνας και πολύ πρόσφατα η Σάρα Κέιν. Τα όρια της επιθυμίας ήταν βέβαια υπό διαπραγμάτευση, ήδη από την εποχή του Αισχύλου. 

 

Γράφει στο ποιήμά του «Προμηθέας Δεσμώτης» ο Λεωνίδας Πολυδεύκης:

Ω, στην αφθονία μας χανόμαστε!

Και ποιός την αφθονία να συνδράμει;

Αλήθεια! Ό,τι απ’ το όριό του ξεφεύγει

πάει, σκορπάει, χύνεται χάμου, χάνεται

Ακόμα κι ο θεός! ακόμα κι η αγάπη…

 

ΔΙΑΝΟΜΗ

Μίνα Αδαμάκη (Τροφός)

Σαβίνα Γιαννάτου (Θεά Αφροδίτη)

Σπύρος Περδίου (Θησέας/Ιππόλυτος)

Ραφίκα Σαουίς (Φαίδρα)

Δημήτρης Τσίκλης (Ιππόλυτος/ ξωτικό)

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Μετάφραση: Στρατής Πασχάλης

Σκηνοθεσία: Μάνος Καρατζογιάννης

Μουσική: Δημήτρης Μαραμής

Κίνηση: Φρόσω Κορρού

Φωτισμοί: Άννα Σμπώκου

Σκηνικά: Όλγα Μπρούμα

Ενδύματα: Parthenis

Sound Design: Μανώλης Μανουσάκης

Βοηθός Σκηνοθέτη: Θώμη Πλιάτσικα

Διεύθυνση Παραγωγής: Λευτέρης Κώτσης

Υπεύθυνος Επικοινωνίας: Βασίλης Λιάτσος – Άννα Θεοδόση

Φωτογραφίες promo: Δημήτρης Λιάκος

Στίχοι του χορικού του έρωτα: Σωτήρης Τριβιζάς

 

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ

26/6/2021 ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΤΡΑΣ, Ώρα 21:00

2/7/2021 ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΠΑΠΑΓΟΥ, Ώρα 21:00

7/7/2021 ΘΕΑΤΡΟ ΡΕΜΑΤΙΑΣ, Ώρα 21:00

28/7/2021 ΘΕΑΤΡΟ ΒΡΑΧΩΝ, Ώρα 21:00

 

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ: VIVA.GR

https://www.viva.gr/tickets/theater/pollaploi-horoi/faidra/

 

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

18€ γενική́ είσοδος

15€ μειωμένο (άνεργοι, ΑμεΑ, φοιτητές)

 

Trailer: https://vimeo.com/561679218

Facebook page:https://www.facebook.com/PhaedraTheatricalPlay/