Με αφορμή την παράσταση του πολυβραβευμένου Nick Payne

ΑΣΤΕΡΙΣΜΟΙ (Constellations) σε ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ στο Θέατρο «μικρό άνεσις»

 

Από τον ποιητή, θεατρολόγο και κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα

 

Η θεωρία τής Σχετικότητας και η Κβαντομηχανική σε συνδυασμό με την Φυσική Υποατομικών Σωματιδίων όπως εκτινάχτηκε στα ύψη του παγκόσμιου ενδιαφέροντος από το Πείραμα στο Cern πυροδότησαν μια αλυσιδωτή «πυρηνική» αντίδραση πολιτισμικών αλλαγών, αρχής γενομένης από το «Έτσι είναι αν έτσι νομίζετε» του Νομπελίστα Πιραντέλλο μέχρι τα σημερινά έργα που εφαρμόζουν στην καθημερινότητα των σχέσεων μαθηματικές θεωρίες για παράλληλα σύμπαντα και άλλες διαστάσεις που φεύγουν από το είδος τού μεταφυσικού και τέμνονται με την «κοινή» λογική μας.

Η Κβαντική Φυσική επαληθεύει το Ταό τού Lao Tsu, τείνει προς μία ανεκτικότητα δια της παραδοχής τού διαφορετικού, επανενώνει τα αντίθετα σε μια μη μανιχαϊστική θεώρηση τού κόσμου και του ανθρώπου.

Σύμφωνα με τον Σμαράγδινο Πίνακα των αλχημιστών «όπως είναι επάνω είναι και κάτω, όπως είναι έξω είναι και μέσα».

Η Αστρονομία και η Υλοενέργεια όπως φαίνεται στο μικροσκόπιο ακολουθούν τους ίδιους συμπαντικούς κανόνες κι έχουν ανάλογες δομές.

Το μόνο που μένει είναι να βρούμε την αντίστοιχη εξίσωση με τον Αϊνστάϊν όπου θα ενοποιούνται όλες οι γνωστές και άγνωστες μορφές ενέργειας με την βαρύτητα. Ίσως οι καινούργιοι πειραματικοί ακόμη «κβαντικοί» ηλεκτρονικοί υπολογιστές να βοηθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση.

Μέχρι τότε παρακολουθούμε παραστάσεις χαοτικές, όπου ΔΕΝ επικρατούν να συγκρατήσουν την επιταχυνόμενη εντροπία και αποδεσμεύονται από κάθε παραδοσιακή συνθήκη κολυμπώντας σε έναν προεμβρυϊκό χυλό σκέψης.

Ευνόητο και κουραστικό το κατακερματισμένο, επαναλαμβανόμενο, αναδομημένο περιεχόμενο αυτής της απλής κατά τα άλλα ιστορίας, που βασίζεται σε έναν διαρκώς ψευδο-συγκρουσιακό διάλογο ενός «αταίριαστου» ζευγαριού.

Οι άπειρες πιθανότητες τής σχέσης τους διερευνώνται δισδιάστατα και στο τέλος μένει ο αγγλοσαξωνικός πραγματισμός, όπου αυτός καλύτερα θα ήταν να είχε παντρευτεί την …άλλη και να γλίτωνε έτσι ένα ατελείωτο σούρσιμο μέχρι τελικής πτώσεως (του ενός εκ των δύο).

Εκείνο το «μόνον ο θάνατος θα μας χωρίσει» σε καίρια, θεατρική «κβαντική» εκδοχή.

Δείτε το! Μην το χάσετε! Ή που θα …χωρίσετε ή που θα ανανεώσετε τους γαμήλιους όρκους σας. Και στις δύο περιπτώσεις είστε τυχεροί σύμφωνα με το Ταό και την Κβαντομηχανική των σχέσεων.

Καταλαβαίνω γιατί το βράβευσαν στο εξωτερικό: γιατί είναι καλογραμμένο, γερά χτισμένο, αριστοτεχνικά δομημένο δραματικό κείμενο. Κάτι είναι κι αυτό στον ταραγμένο αιώνα των αποδομημένων ερειπίων, όπως οι πάσης φύσεως Ηρόστρατοι ό,τι θυμούνται χαίρονται.

Κι αν αναρωτιέστε αν αυτή είναι μια καλή κριτική, θα σας απαντήσω κβαντικά: «έτσι είναι αν έτσι νομίζετε».

 

Μετά παιγνιώδους διαθέσεως,

 

 

Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας, Επισκέπτης Καθηγητής Θεατρικής Κριτικής στο ΕΚΠΑ

https://konstantinosbouras.gr

 

info από το Δελτίο Τύπου:

Nick Payne

ΑΣΤΕΡΙΣΜΟΙ

(Constellations)

 

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ

 

Κάθε Δευτέρα & Τρίτη στο Θέατρο «μικρό άνεσις»

Έναρξη: Τρίτη 22 Φεβρουαρίου

 

 

Μάριαν: Η Θεωρία της Σχετικότητας εξηγεί τον ήλιο, το φεγγάρι, τα άστρα, ενώ η κβαντομηχανική ασχολείται με τα μόρια, τα κουαρκ  και όλα αυτά. Έχουμε ρωτήσει το ίδιο πράγμα δύο φορές και έχουμε πάρει δύο εντελώς διαφορετικές απαντήσεις. 

Ρόλαντ: Αυτό είναι πολύ σέξι. 

 

Το πολυβραβευμένο και πιο ώριμο έργο του βρετανού θεατρικού συγγραφέα Nick Payne, ξεκινάει την Τρίτη 22 Φεβρουαρίου 2022, στο Μικρό Άνεσις, σε σκηνοθεσία της Αικατερίνης Παπαγεωργίου. Παίζουν ο Αλέξανδρος Βάρθης και η Ελίζα Σκολίδη.

Η υπόθεση:

Η Μάριαν και ο Ρόλαντ βρίσκονται κάπου στο ίδιο σύμπαν. Μία σχέση πάει να δημιουργηθεί και πιθανόν και να εξελιχθεί. Είναι φανερό ότι δεν έχουν τίποτα κοινό μεταξύ τους, εκτός από το ότι θέλουν να είναι μαζί.  Εκείνος εκτρέφει μέλισσες, είναι δηλαδή ένας μελισσοκόμος και εκείνη είναι θεωρητική φυσικός, μία επιστήμων που μελετάει το σύμπαν. Δύο  μυαλά που κινούνται «αλλού», σε άλλες συχνότητες, αλλά η ερωτική έλξη, τους τοποθετεί «εδώ».

Και η ιστορία τους κυλάει έτσι όπως αυτοί οι ίδιοι ορίζουν, ή δεν ορίζουν, ή έτσι τουλάχιστον πιστεύουν. Γι’ αυτό και αγαπιούνται και είναι μαζί. Και πικραίνονται με αλήθειες που λένε ή που δεν λένε. Με διαπιστώσεις που τους δένουν πιο πολύ ή τους χωρίζουν και απατούν ο ένας τον άλλον και τα ξαναφτιάχνουν ή βάζουν ένα τέλος.

Οι «Αστερισμοί» είναι ένα έργο για το δίλημμα που αφορά την επιθυμία να θυμόμαστε και την ανάγκη να ξεχάσουμε, όπως το εκφράζει ο ίδιος ο συγγραφέας του έργου.

Με βάση τη φιλοσοφική θεωρία της κβαντικής υπάρχουν σύμπαντα παράλληλα και μέσα τους κινείται μία άλλη ζωή μας, που την προσδιορίζουν άλλες αποφάσεις, άλλες επιλογές και συμπτώσεις που τελικά την οδηγούν σε μια άλλη κατάληξη πολύ διαφορετική από αυτή που βλέπουμε. Και αν είναι έτσι, ποιος ο λόγος να κάνουμε όλα αυτά που κάνουμε;

Είμαστε οι επιλογές μας ή οι επιλογές μας είναι διαφορετικές εκδοχές του ποιοι είμαστε;

Η Μάριαν μελετάει το σύμπαν και αναρωτιέται για την αλήθεια της πραγματικότητας. Ενώ ο Ρόλαντ, είναι ρεαλιστής. Οι μέλισσές του έχουν μία αλάνθαστη αίσθηση σκοπού και αυτό τον καλύπτει. Κι όμως αυτά τα δύο παράλληλα τελικά σύμπαντα βρίσκουν μία κοινή συνισταμένη που ξεκινάει από το συναίσθημα και από το ταλέντο του ανθρώπου να χτίζει έναν κόσμο που θεωρητικά είναι «δικός» του, αλλά μπορεί και να μην είναι.

Ένα έργο βαθιά υπαρξιακό και ανθρώπινο που γεννά ερωτήματα γύρω από τη δυαδικότητα, το χρόνο, την ελεύθερη βούληση, τον έρωτα, την αδυναμία της ανθρώπινης ύπαρξης και την επιστήμη που ξεπερνά την κατανόηση του ανθρώπινου νου.

 

Κριτικές:

«Ένα ιδιοφυές έργο με απίστευτο χιούμορ που σου ραγίζει την καρδιά» Time out

«Μεγαλοφυές και υπέροχο! Πραγματικά μοναδικό!» Evening Standard

Αυτό το παράξενο ρομάντζο είναι το πιο φίνο έργο του West End. Ιδιοφυές και μεγαλειώδες!» Daily Telegraph

 «Όπως και ο τίτλος του: Αστεράτο!» Guardian

 

Το έργο έχει αποσπάσει τα βραβεία και τις υποψηφιότητες :

Τony Award, 2015 Νέα Υόρκη

Υποψηφιότητες για τρία κρατικά βραβεία: Καλύτερου έργου, καλύτερης γυναικείας ερμηνείας, καλύτερης αντρικής ερμηνείας, 2015 Νέα Υόρκη

Βραβείο καλύτερου έργου, 2012 Evening Standard, Λονδίνο

Βραβείο Χάρολντ Πίντερ, 2012 Λονδίνο

 

Συντελεστές:

Σκηνοθεσία: Αικατερίνη Παπαγεωργίου

Εικαστικό περιβάλλον και Κουστούμια: Μάριος Ράμμος

Πρωτότυπη μουσική: Γιάννης Χριστοδουλόπουλος

Χορογραφία: Εύη Σούλη

Φωτισμός: Μελίνα Μάσχα

Φωτογραφίες: Ελίνα Γουνανλή

Γραφιστική επιμέλεια: Άρης Απαρτιάν

Οργάνωση παραγωγής Ναυσικά Παπαδασκαλοπούλου

Παραγωγή: Olympia Culture

 

Πρωταγωνιστούν : Αλέξανδρος Βάρθης, Ελίζα Σκολίδη

 

Ημέρες και Ώρες παραστάσεων:

Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00

Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά χωρίς διάλειμμα

 

Τιμή εισιτηρίου : Γενική Είσοδος 15 Ευρώ

12 Ευρώ προπώληση, Μειωμένο 12 Ευρώ

 

Παραγωγή: Olympia Culture

Σαραναταπήχου 5, Αθήνα, Τηλέφωνο Επικοινωνίας : 210-3647200