ZβασιλικούΕΘΝΙΚΟ
Από τον θεατρολόγο και κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα

Η παθογένεια τής ελληνικής κοινωνίας που εκτρέφει τον φασισμό στα φτωχά, υποαπασχολούμενα, άνεργα και παραζαλισμένα στρώματά της, εξακολουθεί και σήμερα να επαναλαμβάνει την Ιστορία με άλλους πρωταγωνιστές. Μόνο τα ονόματα αλλάζουν. Η βία γεννάει βία. Η Εξουσία από την εποχή τού Προμηθέα ήδη σχηματίζει τριάδα με το Κράτος και τη Βία. Οι κρατούντες επιχειρώντας να διασφαλίσουν τα κεκτημένα τους πιέζουν μέχρις ασφυξίας τα υπό-κείμενα «τούβλα» τής πυραμίδας με αποτέλεσμα να κινδυνεύει τόσο η συνοχή του κοινωνικού ιστού όσο και η ευστάθεια, η στατική επάρκεια και η εν γένει συμπεριφορά ως ενιαίου “σώματος” του οργανισμού που λέγεται έθνος, χώρα, λαός ή όπως αλλιώς επιλέγεται ανάλογα με τα συμφραζόμενα.
Το πανίσχυρο παρακράτος που δολοφόνησε εν ψυχρώ και χωρίς αναστολές τον Γρηγόρη Λαμπράκη είναι ακόμα πανίσχυρο, γιατί βασίζεται στο Σκοτάδι, στην Άγνοια και στη Μισαλλοδοξία. Οι δημοκράτες που οραματίζονται την ειρήνη, την ελευθερία, την ισότητα, την ισονομία και την ελευθερία όλων των ανθρώπων βρίσκονται και πάλι στο στόχαστρο. Τα “σταγονίδια” στους κόλπους των μηχανισμών εξασφαλίσεως τής τάξεως κάνουν τη δουλειά τους: διαβρώνουν μέχρι σκουριάς τον ήδη δυσκίνητο κρατικό μηχανισμό και διευρύνουν το χάσμα δυσπιστίας μεταξύ προνομιούχων και νεοπτώχων.
Το χειρουργικής ενάργειας έργο τού Βασίλη Βασιλικού με τον συμβολικό, αφαιρετικό και άκρως υποδηλωτικό τίτλο “Ζ” (όπως λέμε Ζευς, Ζωή, Ζέον Ύδωρ…) ζει στo “Κτήριο Τσίλλερ – Σκηνή Νίκος Κούρκουλος” τού Εθνικού μας Θεάτρου και θριαμβεύβει, απολαμβάνοντας το αμέριστο χειροκρότημα και τις επιδοκιμασίες τού κοινού, που προβληματίζεται, συγκινείται κι εγγρηγορεί μετά τις τόσες ομοιότες τού όχι και τόσο μακρινού παρελθόντος με το επαχθές παρόν.
Η Έφη Θεοδώρου επέτυχε (συνεπικουρούμενη από μια πλειάδα καλών ηθοποιών και συντελεστών τού θεατρικού θαύματος) μέσα από τη χρήση μπρεχτικών κωδίκων και τονίζοντας στο έπακρο τη θεατρικότητα τού εγχειρήματος να καταστήσει τόσο σύγχρονο το επιτυχημένο διεθνώς μυθιστόρημα τού Βασίλη Βασιλικού ώστε να περιττεύει κάθε μελοδραματισμός και τάση φυγής από τα δύσκολα τής βάρβαρης πλέον καθημερινότητάς μας. Η ανάγκη τής επιστροφής στις ανθρωπιστικές αξίες, στην αλληλεγγύη και στην άνευ όρων, ανιδιοτελή, απελευθερωτική αγάπη προς τον πλησίον και προς εαυτόν.
Η φιγούρα τής χήρας τού θυσιασθέντος ήρωα που μονολογεί για το εσωτερικό της δράμα και τη στέρηση τής ιδιωτικής της ευτυχίας ηχεί συμπληρωματικά αλλά υπολείπεται τού κοινωνικού δράματος που βιώνουμε όλοι εκόντες άκοντες. Ένα από τα “καλά” της Κρίσης είναι ότι αναγκαστήκαμε να εγκαταλείψουμε την καταφυγή σε ιδιωτικούς παραδείσους και την απόδραση σε φανταστικά-φασματικά τοπία προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τις καθημερινές προκλήσεις και να διαχειριστούμε την ανέχεια υλικών, ψυχικών και πνευματικών αγαθών.
Εκπληκτικά υποδηλωτική και συνεισφέρουσα στο απομυθοποιητικά επικό αποτέλεσμα της παράστασης η μουσική τού Νίκου Πλάτανου. Τελείως αφαιρετικά και λειτουργικά τα σκηνικά τής Εύας Μανιδάκη συνέτειναν στην πρωτεϊκή μεταμόρφωση τών ηθοποιών και στην “κινηματογραφική” εναλλαγή τών εικόνων. Τα κοστούμια που σχεδιάσε η Ιωάννα Τσάμη αρχκούντως διαχρονικά, αλλά και υποδηλωτικά τής εποχής συγγραφής τού έργου. Ιδιαίτερα αποτελεσματικός ο Ερμής Μαλκότσης στην διδασκαλία τής κίνησης, ενώ οι φωτισμοί τού Σάκη Μπιρμπίλη ισορροπούσαν μεταξύ αποστασιοποιήσεως και θεατρικής μαγείας.
Όλοι οι ηθοποιοί εξαίρετοι. Ξεχώρισαν ο Νίκος Χατζόπουλος και η εκπληκτική Μαρία Κεχαγιόγλου. Για λόγους σκηνικής δικαιοσύνης θα αναφέρω άπαντα τα ονόματα τών άξιων υποκριτών και όλων τών συντελεστών τής θαυμάσιας αυτής δουλειάς που περιποιεί τιμήν στο κτήριο τής οδού Αγίου Κωνσταντίνου:
• Δραματουργική προσαρμογή – Σκηνοθεσία Έφη Θεοδώρου
• Σκηνικά Εύα Μανιδάκη
• Κοστούμια Ιωάννα Τσάμη
• Μουσική Νίκος Πλάτανος
• Κίνηση Ερμής Μαλκότσης
• Φωτισμοί Σάκης Μπιρμπίλης
• Βοηθός σκηνοθέτη Ασπασία – Μαρία Αλεξίου
• Βοηθός σκηνογράφου Μάρω Τσάγκα
• Βοηθός ενδυματολόγου Δήμητρα Λιάκουρα
Διανομή:
• Θανάσης Δήμου
• Μαρία Κεχαγιόγλου
• Γιάννης Κότσιφας
• Χριστίνα Μαξούρη
• Κίτυ Παϊταζόγλου
• Γιάννος Περλέγκας
• Χάρης Φραγκούλης
• Νικόλας Χανακούλας
• Νίκος Χατζόπουλος
Μην το χάσετε! Προλαβαίνετε ακόμα δύο ημέρες.

Info:
Ζ του Βασίλη Βασιλικού
ΚΤΙΡΙΟ ΤΣΙΛΛΕΡ – ΣΚΗΝΗ «ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟΣ»
Το «Ζ: Φανταστικό μυθιστόρημα ενός εγκλήματος» κυκλοφόρησε το 1966 και αφορά στην υπόθεση της δολοφονίας του βουλευτή Γρηγόρη Λαμπράκη τον Μάιο του 1963. Ο διεθνούς φήμης βραβευμένος συγγραφέας μας Βασίλης Βασιλικός καταγράφει, σε ένα μίγμα δημοσιογραφικής ακρίβειας και λογοτεχνικής μυθιστορίας, τα κρίσιμα γεγονότα, από την άφιξη του Λαμπράκη στη Θεσσαλονίκη μέχρι τη δικαστική έρευνα και τα πρώτα αποτελέσματά της. Υιοθετώντας διαφορετικές τεχνικές αφήγησης, ο συγγραφέας αναδεικνύει τόσο την ανθρώπινη όσο και την πολιτική διάσταση της ιστορίας, φέρνοντας στο φως πρόσωπα και καταστάσεις που έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο στην εικόνα της σημερινής Ελλάδας.

Το μυθιστόρημα-ντοκουμέντο του Βασίλη Βασιλικού, αν και συνδεδεμένο με μια συγκεκριμένη και εξαιρετικά σημαντική περίοδο της σύγχρονης ιστορίας μας, αποτυπώνει τις διαχρονικές πολιτικές και κοινωνικές αντιφάσεις της πατρίδας. Η Έφη Θεοδώρου επεξεργάζεται το εκρηκτικό αυτό υλικό και, με τη συμβολή των έμπειρων συνεργατών της, φωτίζει ιδιαίτερα τον ψυχικό κόσμο των ηρώων και κυρίως την ιδεολογική στάση του ανθρώπου που επιμένει να οραματίζεται έναν ειρηνικό και δίκαιο κόσμο, χωρίς να διστάζει μπροστά στον κίνδυνο και τις απειλές.

Πρώτη παράσταση: 20/12/2012
Τελευταία παράσταση: 24/02/2013
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη – Σάββατο: 21:00, Κυριακή: 19:00. (Σάββατο 16/2, και 23/2 : 18:00 και 21:00)
Τηλέφωνο ταμείου:: 210 5288170 – 171