Από τον θεατρολόγο και κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα
Ο πολυβραβευμένος Rick Elice, που γεννήθηκε το 1956 στη Νέα Υόρκη και σπούδασε θέατρο στο Yale Drama School και είναι επιστημονικός συνεργάτης στο Harvard, έγραψε μεταξύ άλλων και το “Leonardo’s Ring” που είναι από τα πιο καλοφτιαγμένα δραματουργήματα στο χώρο τού gay theater (όσο κι αν τα υπαρξιακά προβλήματα τών ανθρώπων ξεπερνούν τα φύλα και τις ερωτικές επιλογές). Το υπαρξιακό κενό και η ανάγκη να αγαπήσουμε και να αγαπηθούμε, το αναπόδραδτο του έρωτα ως αδήρριτης ανάγκης να ενωθούμε με το Άλλον και να ξεχάσουμε για λίγο την κρύα μοναξιά μας (ακόμα και με κίνδυνο τής απώλειας τού “εγώ” ή και τής ζωής τής ίδιας), όλα αυτά είναι μέρος τής ανθρώπινης κατάστασης και δεν αφορούν μόνον τους ομοερωτικούς ή τους αμφιερωτικούς. Ο Έρωτας για τους αρχαίους Έλληνες ήταν ένας και μοναδικός κι όποιος τοξευόταν από τα αλάθητα βέλη του έχανε συνήθως τιμή και λογική για να πλανηθεί στον κόσμο τής Κίρκης ή τής Καλυψώς (στην καλύτερη περίπτωση) ή ακόμα και τής Πηνελόπης (στην ιδανική, έως ανύπαρκτη περίπτωση).
Οι άντρες ομοερωτικοί είναι ενίοτε επιτυχημένοι καλλιτέχνες, μάνατζερ ή επιχειρηματίες για τον απλούστατο λόγο ότι πρέπει με κάποιο τρόπο να εξισορροπήσουν την εσωτερικευθείσα ενοχή και να άρουν τον κοινωνικό αποκλεισμό. Έτσι έχουν μόνο μία επιλογή: ή να επιτύχουν (με κόστος πολλαπλό) ή να κρυφτούν στο μισόφωτο τής δημοσιότητας κατά το αρχαίο ρητό “λάθε βιώσας”. Στωικοί ή επικούρειοι, κάποτε νεοπλατωνικοί ή υπέρμαχοι τών μονοθεϊστών, φτάνουν κάποτε στη σχιζοφρένεια να καταδικάζουν δημοσίως τούς ομοίους τους, ενώ ανυπομονούν να τους υπερβούν σε σεξουαλικές επιδόσεις. Η ανθρώπινη Κωμωδία σε όλο της το μεγαλείο.
Το δραματουργικό τέχνασμα τού έργου να παρακολουθούμε το περίφημο δαχτυλίδι που σχεδίασε ο Λεονάρντο ντα Βίντσι και φορέθηκε από τον Τσαϊκόφκσι, τον Όσκαρ Ουάιλντ, τον Ροδόλφο Βαλεντίνο κι άλλους λιγότερο διάσημους κι επιτυχημένους, ως ερωτικό δώρο ή αντάλλαγμα, είναι αρκετό για ένα διαχρονικό άλμα στον ψυχισμό ανθρώπων τόσο διαφορετικών αλλά και κατά βάση τόσο παρόμοιων.
Ο Γιώργος Λιβανός σκηνοθέτησε με ρυθμό, γνώση κι αρμονία ένα σύνολο εξαιρετικά εύπλαστων, πειθαρχημένων κι εκφραστικών ηθοποιών που άλλαζαν ρόλους σαν …εσώρουχα (γιατί τα πουκάμισα ήταν μάλλον εκτός τόπου και χρόνου) και απέδωσαν με μεσογειακό μπρίο το έργο τού νεοϋορκέζου θεατρικού συγγραφέα.
Η μετάφραση τού Κώστα Βούλγαρη ευστόχως προσαρμοσμένη στα καθ’ ημάς, ανέδειξε τον ψυχισμό τών ηρώων και τα πολλαπλά τους αδιέξοδα.
Αφαιρετικά, ενδεικτικά αλλά κι εξόχως λειτουργικά τα αποκαλυπτικά κοστούμια και τα σκηνικά τής Δέσποινας Βολίδη.
Ατμοσφαιρικοί οι μπαρόκ φωτισμοί τού σκηνοθέτη Γιώργου Λιβανού.
Οι στίχοι τού τραγουδιού τής παράστασης είναι της ευαίσθητης Μαριάννας Τόλη που το ερμηνεύει αισθαντικά παίζοντας κιθάρα μαζί με τον Γιάννη Φίλια που παίζει και πιάνο.
Όλοι οι ηθοποιοί ήταν εξαίρετοι: ο απολύτως ρεαλιστικός Χρήστος Λιακόπουλος, ο μάλλον κινηματογραφικός κι απολλώνειας ομορφιάς Κώστας Φραγκολιάς, ο πειστικός Γιάννης Τσιώμου, ο ζενεϊκός στη brutalité του Παναγιώτης Κατσίκης, ο ορθώς υπερκινητικός Φίλιππος Κωνσταντίνος, κι ο επαρκώς αληθοφανής Γιάννης Κωσταράς.
Χωρίς να γίνεται πορνό, χωρίς να τα δείχνει όλα, η παράσταση σοκάρει μόνον αυτούς που δεν αντέχουν τον καθρέφτη τους.
Κωνσταντίνος Μπούρας
πληροφόρηση:
Σπετσοπούλας 9 & Κυψέλης, 210-8819571
LEONARDO’S RING |Πέμπτη, Σάββατο 21.30, Παρασκευή 00.00, Κυριακή 23.00] 15 ευρώ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Μετάφραση: Κώστας Βούλγαρης
Επεξεργασία-απόδοση κειμένου και σκηνοθεσία: Γιώργος Λιβανός
Σύμβουλος παράστασης: Βασίλης Μπουζιώτης
Σκηνικά-κοστούμια: Δέσποινα Βολίδη
Φωτισμοί: Γιώργος Λιβανός
Στίχοι- Μουσική επιλογή: Μαριάννα Τόλη, η οποία ερμηνεύει και το τραγούδι της παράστασης και στο πιάνο τη συνόδεψε ο Γιάννης Φίλιας
Κινησιολογία- Χορογραφίες: Σίμων Πάτροκλος
3D Animation: Φώτης Σπυρόπουλος
Φωτογραφίες: Κωνσταντίνος Αλμαλης
Κινηματογράφηση: Μενέλαος Τζαβέλλας
Εκτέλεση κοστουμιών: Φασόλι
Βοηθός σκηνοθέτη : Μαρία Σύρρου
Γραφιστικά: Goran Mijalcic
Παίζουν οι:
Χρήστος Λιακόπουλος, Κώστας Φραγκολιάς, Γιάννης Τσιώμου, Παναγιώτης Κατσίκης, Φίλιππος Κωνσταντίνος, Γιάννης Κωσταράς.