Image

Από τον θεατρολόγο και κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα

Η Χαρά Μπακονικόλα, καθηγήτρια θεατρολογίας, παραγωγική συγγραφέας και γνώστις τού θεάτρου επιμελήθηκε με φιλοπαίγμονα διάθεση κι εμβρίθεια το θεατρικό αναλόγιο με τίτλο “Τακόπουλος και Βάλεντιν: Τέσσερεις παράλληλοι διάλογοι” στο “Αγγέλων Βήμα”. Διάλεξε δύο μονόπρακτα τού Καρλ Βάλεντιν, που τόσο τον θαύμαζε ο Μπρεχτ και δύο μονόπρακτα τού αιρετικού τής γλώσσας Πάρι Τακόπουλου.

Ένας άντρας ηθοποιός, πρωτεϊκός πατριάρχης σε τέσσερις ρόλους που συγκοινωνούν υπόγεια, και τέσσερις γυναίκες-ακτίνες τού αρχετυπικού Θηλυκού που φλέγεται χωρίς να καίγεται στην επαφή του με το Αρσενικό. Γυναίκες ελευθέριες, γυναίκες καταπιεσμένες, γυναίκες χειριστικές, γυναίκες πρωταθλήτριες τής επιβίωσης και το αρσενικό-μπαλαντέρ, ο Τρελός τής ταρώ, ο Ερμής τού Δωδεκάθεου, που κρύβει όμως κάτω από την επιφάνεια τον Διόνυσο… Αν δεν διάβαζες το τυπωμένο φυλλάδιο και δεν γνώριζες το έργο τού Βάλεντιν ή τού Τακόπουλου, αν πίστευες ότι το παλαιότερο και γνωστότερο είναι συγκριτικώς σημαντικότερο, θα νόμιζες ότι τα καλύτερα ερμηνευμένα μονόπρακτα ήταν τού Βάλεντιν… Πλην όμως, φευ! Τακόπουλος-Βάλεντιν: 2-0!!!!!

Ο Έλληνας γλωσσοπλάστης και γλωσσο…κτόνος, ο δημιουργικός εγκέφαλος με το τρανταχτό γέλιο, το πρωτότυπο χιούμορ και την εκρηκτική προσωπικότητα δεν είναι απλώς δημιουργός… είναι περσόνα. Το έργο του είναι ίχνος, η κορυφή τού παγόβουνου. Για όσους τον έχουν ζήσει από κοντά, και μακράν τών φώτων τής ράμπας είναι μια ανεξάντλητη πηγή εκλάμψεων πνεύματος μετά χαράς τής ζωής. Perpetuum mobile… Έτσι λοιπόν, οι αποτυπωμένες στο χαρτί εκφάνσεις τού ευθυβόλου πνεύματός του είναι μέρος μόνον τής αδιάπτωτης ιδιοφυίας του. Το μέρος αντί τού όλου. Συνεκδοχή. Κάθε φορά διαφορετικός και πάντα ο ίδιος. Λόγος αναγνωρίσιμος, ιδιόλεκτος επεξεργασμένη στο έπακρον, χαριτολογία, σαρκασμός και ειρωνεία χωρίς μεροληψίες και προκαταλήψεις, καμία φιλ-ανθρωπία. Το ανθρώπινο είδος πάσχον αλλά όχι αναξιοπαθές και μηδέποτε αξιολύπητο κάτω από τον θεατρικό φακό τού Τακόπουλου παρελαύνει με όλη την πολύχρωμη παραδοξότητά του χωρίς να εξελίσσεται, απλώς επιβιώνει. Βεβαίως, αυτή η επικούρεια αντίληψη τών πραγμάτων από τον επιτυχημένο συγγραφέα προσδίδει τη χαρά τής ζωής στο θέαμα και το μεταγγίζει στο θεατή. Αυτή είναι και η πρωτοτυπία του και το μυστικό τής επιτυχίας του. Το “κοκκαλάκι τής νυχτερίδας” τού Τακόπουλου είναι η αποδραματοποίηση τής ανθρώπινης κατάστασης και η διονυσιακή ελαφρότητα τού ερέβους πάνω στο οποίο ακροβατούμε άπαντες, εκόντες-άκοντες, υποψιασμένοι κι ανυποψίαστοι.

Ο Καρλ Βάλεντιν, από την άλλη πλευρά, είναι φιλόσοφος-διασκεδαστής, σαν τους καταθλιπτικούς Σαρλώ ή το αχτύπητο δίδυμο Χονδρός-Λιγνός που προκαλούν το γέλωτα δια της ομοιοπαθητικής μεθόδου. Σε αυτόν το έρεβος δεν καλύπτεται, αλλά χάσκει απειλητικό κάτω από τα πόδια μας και το γέλιο τού θεατή κόβεται στη μέση, δαγκώνεται ο έρμος και παθαίνει ναυτία, όταν συνειδητοποιεί το ανέφικτο τής ανθρώπινης επικοινωνίας, το ασύμβατο και παροδικό τών ανθρώπινων σχέσεων, το παράλογο τής εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο, το αδιέξοδο τής ελπίδας, το αυθαίρετο τής πίστης, την ψευδαίσθηση τής ιδιοκτησίας από ένα όν τόσο προσωρινό και θνητό, τόσο “βροτό” που ζει σε έναν ψευδιασθητικό-παραισθητικό κόσμο και το μόνο που περνάει από το χέρι του είναι να φιλοσοφεί και να διασκεδάζει. Ο ψυχ-αγωγός Βάλεντιν, πέρα από ματαιοδοξίες κάθε είδους, κατέκτησε τη σεμνή του θέση στην Παγκόσμια Ιστορία τού Θεάτρου κι αλλάζοντας φορεσιά απήλθε (για να θυμηθούμε τον Καβάφη).

Ο Έλληνας Πάρις Τακόπουλος με πλήρη φιλοσοφική συνείδηση τού μάταιου κάθε ανθρώπινης προσπάθειας ενσπείρει και διασπείρει τον αιρετικό γλωσσικό του κώδικα σταθερά εδώ και δεκαετίες, έχοντας ήδη κατακτήσει την περίοπτη θέση που του αρμόζει στο Λεξικό τής Ελληνικής Λογοτεχνίας.

Όλοι οι ηθοποιοί ήταν υπέροχοι.

info:

στο αΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜα

Πέμπτη 31 Οκτωβρίου

και 7 & 14 Νοεμβρίου 2013

ώρα 5:30 το απόγευμα

Ο Κάρλ Βάλεντιν του μεσοπολέμου και ο Πάρις Τακόπουλος του «μεταπολέμου», δεν είναι πνεύματα συγγενικά, δεν εμφανίζουν ομοιότητες παρά μόνο στο πεδίο της γλωσσικής επικοινωνίας η οποία γελοιοποιείται ή αποδεικνύεται αδύνατη. Εφαρμόζοντας διαφορετικές τεχνικές ο καθένας τους εκθέτουν με χιούμορ την αδυναμία της γλώσσας να χρησιμεύσει ως γέφυρα ανάμεσα στους ανθρώπους, όχι επειδή η ίδια η γλώσσα είναι φτωχή ή ελλειπής, αλλά επειδή η κριτική ικανότητα και η νόηση εν γένει χωλαίνουν δραματικά.

Αλλά οι δύο συγγραφείς μας δεν αρέσκονται σε περιγραφές δραμάτων : προτιμούν να γελούν με τη διανοητική σύγχυση και ασυναρτησία του μέσου ανθρώπου.

Πάρις Τακόπουλος : Ο γύρος του κόσμου σε οκτώ λεπτά

Παίζουν : Αγγελική Δημοπούλου, Νίκος Ευσταθιάδης

Φωνή Πιλότου : Ξένια Γεωργοπούλου

Πάρις Τακόπουλος : Η Ψαρόσουπα

Παίζουν : Λουκία Μάνδαλη, Νίκος Ευσταθιάδης

Κάρλ Βάλεντιν : Κουνέλι ψητό

Παίζουν : Νίκος Ευσταθιάδης, Μαρία Πολίτη

Κάρλ Βαλεντίν : Στο καπελάδικο

Παίζουν : Ελένη Ψαρά, Νίκος Ευσταθιάδης

Σκηνοθετική επιμέλεια : Χαρά Μπακονικόλα

Επιμέλεια προγράμματος : Σοφία Θεοφάνη

 

Τα σχέδια είναι της Σοφίας Ζαραμπούκα.

Tο έγχρωμο πορτραίτο του Πάρι Τακόπουλου είναι του Άλκη Γκίνη

Απογεύματα Πέμπτης με καφεδάκι και θέατρο στο ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ Γενική είσοδος 5 ευρώ. (Προσφέρεται δωρεάν καφές για τους μεγάλους και πορτοκαλάδα για τα παιδιά)

αΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜα : Σατωβριάνδου 36 Ομόνοια

Λόγω περιορισμένων θέσεων και για δική σας καλύτερη εξυπηρέτηση, παρακαλούμε επικοινωνήστε για κρατήσεις θέσεων στα τηλέφωνα: 210 5242211 & 210 5242213

από 11.30 έως 14.30 και από 18.00 έως 22.00

και στο ταμείο του θεάτρου τις ίδιες ώρες εκτός από Σάββατο πρωί.