στο Θέατρο Οδού Κυκλάδων μέχρι 23 Ιανουαρίου – ΠΡΟΛΑΒΕΤΕ!!! Μία από τις καλύτερα σκηνοθετημένες παραστάσεις συνόλου τής χρονιάς!!!

 

Από τον ποιητή, θεατρολόγο και κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα

 

Ο Στάθης Λιβαθηνός, έμπειρος στη ρωσική δραματουργία και παλαιός συνεργάτης τού Λευτέρη Βογιατζή, έκανε και πάλι το θαύμα του: σε έναν στενό, λιλιπούτειο χώρο για θέατρο δωματίου (kammerspiele) έστησε ένα ολόκληρο «εξωτερικό» με το μηχανικό ηλιακό ρολόι, με το χιόνι και τις περατζάδες των μεσο-μεγαλοαστών τής τσαρικής ανισότητας.

Έμμετρη μετάφραση που δεν ακουγότανε πάντα, η κίνηση πρωταγωνιστούσε, τα γκρουπαρίσματα (ομαδοποιήσεις, ελληνιστί), ο γοργός ρυθμός τού λόγου, οι εξωστρεφείς κορώνες που γεφύρωναν τον ποιητικό ρεαλισμό με τον εξπρεσσιονισμό, μα πάνω απ’ όλα η ονειρική κατάσταση που επιτυγχανόταν εις δόξαν τού Στανισλάβσκι και της μεθόδου του.

Σκηνικά και κοστούμια εντέχνως αφημένα στο φυσιολογικό πέσιμό τους πάνω σε σώματα φυσικά, που δεν ασφυκτιούσαν αλλά «ανέπνεαν» ομαλά.

Ο Έρωτας το βασικό κινητήριο στοιχείο ανθρώπων προνομιούχων που ζούνε μέσα στην πλήξη. Αργόσχολοι και καριερίστες. Άτομα που προσπαθούνε να πιαστούνε από το παραπαίον κράτος, να παρασιτίσουν, να σιτιστούν, να τελεσφορήσουν ασκώντας εξουσία πάνω σε όλους τους άλλους.

Η γραφειοκρατία που δεν ήταν αποκλειστικό προνόμιο τού υπαρκτού σοσιαλισμού προφανώς προϋπήρχε.

Επαναστάτης κι επαναστατικός ο Γκριμπογέντοφ γλίτωσε την Σιβηρία εξ αιτίας της συμμετοχής του σε ένα ανατρεπτικό κίνημα, το έργο του όμως πέρασε από πολλές κρησάρες λογοκρισίας μέχρι να φτάσει έως εμάς, ικανό κι αναγκαίο δείγμα μιας τέχνης σατιρικής. Η κοινωνική κριτική στοιχίζει πάντα, ειδικά όταν καυτηριάζει ανθρώπους χωρίς χιούμορ. Το ελευθεροφρονείν μπορεί να είναι διαφωτιστικό, είναι όμως κι ανθυγιεινό. Τελικά, ο καλός μας συγγραφέας πέθανε νέος στην Περσία, που τον έστειλε ο Τσάρος ως πρέσβη. Μάλιστα. Σκοτώνουν τα ά-λογα κούρσας πριν γεράσουν, όταν είναι επικίνδυνα για την καθεστηκυία τάξη και δεν κάθονται ήσυχα-ήσυχα στα αυγά τους.

Η κοινωνική κριτική κυριαρχεί στον υπό-κείμενο χώρο αυτού του λαμπρού και σίγουρα παραγνωρισμένου έργου, που το είδαμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα χάρη στην μύτη λαγωνικού που διέθετε ο Λευτέρης Βογιατζής και η αρχική «Σκηνή».

Είδα το έργο στις 13 του μήνα και στη σκηνή υποκλίνονταν 13 ηθοποιοί. Όμως δεν έπαθα και τίποτα. Μέχρι σήμερα… Απλώς ροχάλισα λίγο κάποια στιγμή. Αστειεύομαι. Μην την χάσετε αυτή την παράσταση. Μόνον ο Κακλέας κι ο Λιβαθηνός ξέρουν να κινούν έτσι μεγάλες ομάδες ηθοποιών στη σκηνή. Ο Λιβαθηνός και σε …μικρή σκηνή.

 

Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας, Επισκέπτης Καθηγητής Θεατρικής Κριτικής στο ΕΚΠΑ

https://konstantinosbouras.gr

 

info:

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώνονται στις 23 Ιανουαρίου οι παραστάσεις του έργου «Συμφορά από το πολύ μυαλό» του Αλεξάντρ Γκριμπογέντοφ. Το αριστούργημα της ρωσικής δραματουργίας παρουσιάστηκε τη φετινή σεζόν -για πρώτη φορά μετά το πρώτο του ανέβασμα το 1986 από τον Λευτέρη Βογιατζή- στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού και έναν θίασο δεκατριών ηθοποιών. Μια τραγική φάρσα για έναν ερωτευμένο άνθρωπο που συντρίβεται από τον θρίαμβο της μετριότητας. Τελευταίες 10 παραστάσεις: Τετάρτη 12/1 και 19/1 στις 19:00, Πέμπτη 13/1 & 20/1 και Παρασκευή 14/1 & 21/1 στις 20:30, Σάββατο 15/1 & 22/1 στις 21:00 και Κυριακή 16/1 & 23/1 στις 19:00.

 

Αλεξάντρ Γκριμπογέντοφ

Συμφορά από το πολύ μυαλό

 

Σκηνοθεσία Στάθης Λιβαθινός

 

Το Θέατρο της οδού Κυκλάδων – Λευτέρης Βογιατζής, ένα από τα σημαντικότερα και επιδραστικότερα θέατρα της αθηναϊκής σκηνής, περνάει στη νέα του εποχή. Χτίζοντας γέφυρες με τη σπουδαία ιστορία του ιδρυτή του και με το βλέμμα ταυτόχρονα στραμμένο μπροστά, o πολιτιστικός οργανισμός ‘Λυκόφως’ του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου αναλαμβάνει για τα επόμενα 10 χρόνια το ιστορικό θέατρο της Κυψέλης.

Οι πόρτες άνοιξαν στις 6 Νοεμβρίου με το έργο-σταθμός της ρωσικής δραματουργίας ‘Συμφορά από το πολύ μυαλό’ του Αλεξάντρ Γκριμπογέντοφ σε σκηνοθεσία του Στάθη Λιβαθινού, με μια καινούργια 13μελή ομάδα νέων και παλαιότερων ηθοποιών και σε νέα έμμετρη μετάφραση της Έλσας Ανδριανού. Το θεμελιώδες αυτό κείμενο ανέβηκε για πρώτη φορά από τον Λευτέρη Βογιατζή το 1986 και έκτοτε δεν παρουσιάστηκε ποτέ ξανά στην Ελλάδα.

Η νέα σύγχρονη προσέγγιση του Στάθη Λιβαθινού πάνω στην κλασική αυτή ρώσικη κωμωδία επιχειρεί να αναδείξει τις -σχεδόν σκανδαλώδεις- αναλογίες του με το δικό μας “σήμερα” και συνομιλεί με τη δηκτική ανατομία των αρχών του ρωσικού 19ου αιώνα που έχει φιλοτεχνήσει ο Γκριμπογέντοφ αξιοποιώντας τα μοτίβα της κλασικής ευρωπαϊκής κωμωδίας κάτω από τα οποία αναδύονται συνεχώς η ανελέητη κριτική και η πικρή επίγνωση.

Η ματαιωμένη επιστροφή και η κανιβαλική κατακρήμνιση του ευφυούς πολυτάλαντου που αρνείται με απόλυτο τρόπο να προσαρμοστεί σε μια κοινωνία που αποθεώνει τη μετριότητα, η μετωπική σύγκρουση μιας ειλικρινούς ιδεολογικής στάσης με την αέναη προσαρμογή που εξασφαλίζει την επιτυχία, η απουσία ελπιδοφόρας πολιτικής δράσης σε εποχές που υπάρχει απόλυτη ανάγκη αλλαγής ενώ το νέο δεν διαφαίνεται ακόμη, η αντιπαράθεση ενός πολιτισμού εικονικής ελαφρότητας με τις πραγματικές ανάγκες επιβίωσης, ο χρόνος που αλλοιώνει τα πάντα οδηγώντας τα στο αναπόφευκτο τέλος, η ερωτική προδοσία που ακυρώνει σχέσεις ζωής αντικαθιστώντας τις με ανούσιες συμβατικές, είναι μόνο μερικά από τα θέματα που εντοπίζονται, τόσο στο χαοτικό παρόν μας, όσο και στην κοινωνία την οποία στοχοποιεί η οξεία σατιρική ματιά του Γκριμπογέντοφ.

Η παράσταση σηματοδοτεί την επιστροφή του Στάθη Λιβαθινού στο ελεύθερο θέατρο, καθώς πρόκειται για την πρώτη του σκηνοθεσία μετά τη θητεία του ως Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου.

 

Μετάφραση: Έλσα Ανδριανού 

Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός 

Σκηνικά-Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου

Μουσική: Δημήτρης Μαραμής

Κίνηση: Πάρης Λεόντιος

Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου

Βοηθοί σκηνοθέτη: Έμιλυ Λουϊζου, Σοφία Παλάτη

Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου: Έμιλυ Κουκουτσάκη

Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή

 

Παίζουν (αλφαβητικά): Τζωρτζίνα Δαλιάνη, Θέμης Θεοχάρογλου, Ιωάννα Κολλιοπούλου, Αθανασία Κουρκάκη, Νέστωρ Κοψιδάς, Μάριος Κρητικόπουλος, Πάρις Λεόντιος, Νεφέλη Μαϊστράλη , Λίλλυ Μελεμέ, Ερρίκος Μηλιάρης, Παναγιώτης Παναγόπουλος, Δημήτρης Φιλιππίδης, Γιλμάζ Χουσμέν

 

Μια παραγωγή του Πολιτιστικού Οργανισμού «Λυκόφως»

Θέατρο Οδού Κυκλάδων – Λευτέρης Βογιατζής

Κυκλάδων 11 & Κεφαλληνίας, Κυψέλη

Τηλ.: 2108217877

Τιμές εισιτηρίων:

Τετάρτη έως Παρασκευή: 18 ευρώ Ανέργων/Φοιτητικό/ΑΜΕΑ: 15 ευρώ

Σάββατο και Κυριακή: 20 ευρώ Ανέργων/Φοιτητικό/ΑΜΕΑ: 17 ευρώ

Προπώληση:

Ticketservices.gr: https://www.ticketservices.gr/event/symfora-ap-to-poly-myalo

Viva.gr: https://www.viva.gr/tickets/festival/theater/symfora-ap-to-poly-myalo