ο Γκαίτε ξαναζωντανεύει την δική του εκδοχή του μεσαιωνικού μυστικιστή-αλχημιστή «Φάουστ», σε επινοητική και σεβαστικό σκηνοθεσία Χρυσάνθης Κορνηλίου.

από τον ποιητή, θεατρολόγο και κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα

 

Ο «Φάουστ» ένα διαρκές αίνιγμα τρεις αιώνες μετά. Μία ενδελεχής πολυδιάστατη πραγματεία για την αέναη σύγκρουση Φωτός-Σκότους. Το Καλό-Κακό είναι μια απλοποιημένη εκδοχή αυτής της διαμάχης. Το ανθρώπινο μυαλό δεν έχει υπερβεί ακόμα τους περιορισμούς του ερπετοειδούς εγκεφάλου και του πιθηκοειδούς-αιλουροειδούς μυοσκελετικού του οικοδομήματος.

Όλοι οι επιστήμονες δεν είναι ερευνητές κι όλοι οι ερευνητές δεν είναι επιστήμονες. Ο σαιξπηρικός Άμλετ μιλάει για τα όρια της επιστήμης-φιλοσοφίας του καιρού του. Στην Αρχαιότητα φιλοσοφία, ποίηση και μαντικός οραματισμός ήταν αλληλένδετα. Σήμερα στην τέταρτη βιομηχανική επανάσταση φαίνεται πλέον καθαρά η ανάγκη υπερβάσεως των στεγανών ορίων ανάμεσα στις επιστημονικές εξειδικεύσεις. Η Ολιστική αντιμετώπιση των Πάντων και κάθε θέματος ξεχωριστά προκειμένου να εξηγήσουμε την «πρωτόγονη» μαγική αντίληψη του κόσμου ως Άπαν, ως ΈΝΑ.

Έτσι ο πολυμήχανος αναγεννησιακός πανεπιστήμων Γκαίτε συνειδητοποιεί τον επερχόμενο θάνατο, σφαδάζει κάτω από το βάρος των γηρατειών, έχει ανεκπλήρωτους πόθους να δαμάσει, που δεν γαληνεύουν με τίποτα και συμμαχεί με την σκοτεινή πλευρά του θείου εαυτού του προκειμένου να εκτονωθεί και ενδεχομένως να αυτοεκπληρωθεί σε αυτήν εδώ τη ζωή.

Ο Μεφιστοφελής αυτοσυστήνεται ως «ένας από εκείνους που ξεκινάνε να κάνουν το κακό και καταλήγουν να εξυπηρετούν το Καλό». Ποιος έχει προσέξει άραγε αυτή την σιβυλλική διατύπωση;

Το πρόβλημα του Κακού στο αστρικό πεδίο είναι πανάρχαιο. Το φίδι στον κήπο της Εδέμ παρουσιάζεται εδώ ως «θεία» του Μεφιστοφελή. Ο Χριστός λέει «ύπαγε οπίσω μου Σατανά», ωστόσο δεν τον εξορίζει, δεν τον εξοντώνει, δεν τον εξοβελίζει, δεν τον απομακρύνει από το ταλαίπωρο ανθρώπινο είδος. Η ανατολίτικη φιλοσοφία και κοσμοθεωρία, είτε πρόκεται για τον Lao Tsu είτε για τον θιβετιανό βουδισμό είτε για τον πανάρχαιο ινδουισμό, αποκαλύπτει δια της αρμονικής συμπληρωματικότητος των συμβόλων της ότι το άσπρο και το μαύρο είναι απλώς οι δύο όψεις ενός και του ιδίου νομίσματος. Το ίδιο υπαινίσσεται κι ο σοφιστής Ευριπίδης στις «Βάκχες», που απηχούν τα συνδυαστικά μυστήρια τής Ίσιδος και του Οσίριδος. Ο συγκρητισμός είναι συχνά μια μέθοδος συνδημιουργικής ανασυνθέσεως των πάντων σε μια κοσμοθεωρία που βολεύει κάθε φορά τους ανθρώπους μιας συγκεκριμένης μεταβατικής/μεταιχμιακής εποχής. Και όλες οι εποχές είναι και μεταβατικές και μεταιχμιακές εξ ορισμού, αν λάβουμε υπ’ όψιν μας την ηρακλείτεια ρήσιν «τα πάντα ρει».

Ο «Φάουστ» είναι ένα κείμενο πρόσφορο για διαρκή ομαδική/συλλογική εργαστηριακή μελέτη. Αυτή η παράσταση στο ποιητικών προδιαγραφών θέατρο Διέλευσις με τους προσεκτικά επιλεγμένους αισθαντικούς συντελεστές ενός παραστασιακού (αξιο-)θαύματος επαναθέτει το ερώτημα της συστηματικής μελέτης κειμένων αμφιλεγομένων γιγάντων τής Σκέψης έτσι ώστε να ανακαλύψουμε τους κομμένους μίτους και τα κρυμμένα μυστικά μιας Γνώσης αρχαίας και επίκαιρης, πρωτόγνωρης και επαναληπτικής.

Σήμερα, αν θέλουμε να κερδίσουμε τον αγώνα δρόμου με την οικολογική καταστροφή, μόνον το πανάρχαιο «Knowhow», η κωδικοποιημένη παντοιοτρόπως Αρχαία Γνώση, η Αλήθεια μόνον μπορεί να μας λυτρώσει, όπως διδάσκει ο Χριστός τής Βίβλου.

Μακάρι όλες οι παραστάσεις που θα δούμε φέτος να είναι τόσο συμφιλιωτικές με το Πνεύμα σε εποχές υλιστικές και άνυδρες.

Εύχομαι στους πανάξιους καλλιτέχνες αυτού του πολυσήμαντου χώρου να δουν τους καρπούς των κόπων τους παντού όπου υπάρχουν επαρκείς θεατές/αναγνώστες.

Η αποσπασματικότητα του χώρου που παραπέμπει σε παραδοσιακές εκδοχές «υπογείου» «θεάτρου δωματίου» με τις δίδυμες κολώνες στο κέντρο της σκηνής δημιουργεί μια έμμεση διαπαραστατικότητα παραπέμποντας στο μεσαιωνικό εκκλησιαστικό stationen drama.

Το ηχητικό τοπίο εμπλουτισμένο από τα παιδιά που παίζουν έξω στην οδό Πόρου. Όλα εντοιχισμένα, εναρμονισμένα, εγκιβωτισμένα στον αστικό ιστό.

Ιδιαίτερα επιτυχημένη η διανομή στους δευτερεύοντες αλλά ισότιμης σημασίας ρόλους.

Εκπληκτικής κινηματογραφικής περιγραφικότητος ο Μεφιστοφελής τού Γιώργου Καπετανάκου και η Μάρθα της φιλολόγου ποιήτριας κι εύπλαστης ηθοποιού Έφης Χαντζούλη.

Τα συγχαρητήρια όμως ανήκουν σε όλες/όλους ανεξαιρέτως!!! Και πρωτίστως στην ηρωική σκηνοθέτιδα Χρυσάνθη Κορνηλίου.

 

Μετά Λόγου Γνώσεως,

 

Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας, Επισκέπτης Καθηγητής Θεατρικής Κριτικής στο ΕΚΠΑ

Info:

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

 

 

 

Ο Πολυχώρος Πολιτισμού Διέλευσις, από το Σάββατο 22 Ιανουαρίου και κάθε Σάββατο και Κυριακή, παρουσιάζει το έργο ζωής του Γκαίτε «Φάουστ», που ολοκληρώθηκε λίγο πριν το θάνατό του, σε δραματουργική επεξεργασία, προσαρμογή κειμένων σε πεζό λόγο και σκηνοθεσία Χρυσάνθης Κορνηλίου. Το έργο είναι εμπνευσμένο από το προγενέστερό του «Δόκτωρ Φάουστους» του Κρίστοφερ Μάρλοου. Πρόκειται για ένα αφήγημα που διηγείται την τραγική ιστορία ενός σοφού μάγου, ο οποίος κλείνοντας συμφωνία με τον Μεφιστοφελή (διάβολο), προσπαθεί να εξαγοράσει με την ψυχή του, όλες τις ανθρώπινες επιθυμίες που του υπόσχονται ευτυχία.

Η παράσταση, με την εξαιρετική δουλειά των ηθοποιών και της σκηνοθέτιδας Χρυσάνθης Κορνηλίου, αποκαλύπτει τις ουσίες του έργου αυτού – διαμάντι της παγκόσμιας δραματουργίας – οι οποίες αποτελούν δίδαγμα ζωής. Με ελεύθερη απόδοση ώστε να έρθει πιο κοντά στον θεατή, η θεατρική ομάδα της Διέλευσης θα μας κάνει για άλλη μια φορά κοινωνούς ενός κλασικού έργου και των προβληματισμών μιας εποχής που δεν παύουν να είναι σύγχρονοι με τον πιο συγκλονιστικό τρόπο.

 

ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ

«Ο Φάουστ, έργο ζωής του Γκαίτε, με σαφή αυτοβιογραφικά στοιχεία, δείχνει με αλληγορικό και όχι μόνο τρόπο την τραγική διελκυστίνδα του ανθρώπου καθώς διασχίζει το επισφαλές πεδίο του βίου του. Από τη μια πλευρά η πνευματική του καταγωγή που απαιτεί την υπέρβαση και από την άλλη τα εσωτερικά και εξωτερικά του εμπόδια που του κλείνουν τον δρόμο, καθιστώντας αβέβαιο τον βηματισμό του προς τον υπέρτατο σκοπό που η ύπαρξή του επιτάσσει. Το μεγαλύτερο όπλο του, την πίστη, την σκιάζει η αμφιβολία που μαζί με τις δυσκολίες της γήινης διαδρομής του γίνονται το αργό δηλητήριο που τον καθιστά αδύναμο και ευάλωτο ψυχικά και πνευματικά. Τελικά θα σωθεί σαν ύπαρξη ή όχι; Θα βγει νικητής από τα αδιέξοδα ή θα υποκύψει; Αυτή η πάλη των αντίρροπων δυνάμεων αποτελεί το βασικό θέμα – κορμό αυτού του αριστουργήματος της παγκόσμιας δραματουργίας. Πάλη που τον καθιστά υπεύθυνο για το αποτέλεσμα που θα προκύψει. Το έργο υπογραμμίζει την επικινδυνότητα που ενυπάρχει στο περιπετειώδες ταξίδι της ζωής. Και με τον προειδοποιητικό του χαρακτήρα δημιουργεί τον έλεο και τον φόβο, στοιχεία της γνήσιας τραγωδίας. Το δράμα είναι χτισμένο έτσι ώστε να ωθεί τον θεατή όχι σε εύκολες λύσεις και απαντήσεις, αλλά στην καρδιά του προβλήματος, αναγκάζοντάς τον να σκεφτεί όλα τα δεδομένα, να βιώσει, να αισθανθεί και να διαισθανθεί όλες τις παραμέτρους των πιθανών αποτελεσμάτων, έτσι ώστε να αφυπνισθεί από την οξύτητα των ερωτημάτων. Και αυτό είναι που καθιστά το έργο όχι ένα εύπεπτο θέαμα, αλλά ένα κίνητρο που δίνει στον καθένα την σκυτάλη του πρωταγωνιστικού ρόλου στη ζωή και στη χάραξη του ατομικού του πεπρωμένου.»

 

Ταυτότητα της παράστασης:

Δραματουργική επεξεργασία/προσαρμογή κειμένων σε πεζό λόγο/σκηνοθεσία: Χρυσάνθη Κορνηλίου

Βοηθός Σκηνοθέτη: Γιάννης Δαφνιωτίδης, Σκηνικά: Άγγελος Δελής, Κοστούμια: Βάνια Αλεξάντροβα, Μουσική Επιμέλεια: Γιάννης Δαφνιωτίδης, Κινησιολογία: Σίμων Πάτροκλος, Σχεδιασμός/χειρισμός Φωτισμού: Κωνσταντίνος Σακουλάς, Οργάνωση παραγωγής: Σωτήρης Οικονόμου

Social Media: 4P Productions

Παίζουν οι ηθοποιοί/διανομή: Γιάννης Λαμπρόπουλος: ΦάουστΓιώργος Καπετανάκος: ΜεφιστοφελήςΙωάννα Χρυσομάλλη: ΜαργαρίταΈφη Χαντζούλη: ΜάρθαΓιάννης Δαφνιωτίδης: Βάγκνερ, σπουδαστής, ΒαλεντίνοςΕυδοκία Κατερινιού: στρίγγλα, Λίζα

Διάρκεια παράστασης: 170’

Ημέρες και ώρες παραστάσεων:, Σάββατο 19:30, Κυριακή 18:30

Εισιτήρια: Γενική είσοδος: 15€, Μειωμένο εισιτήριο: 12€ | ΑμΕΑ και 65+, Μειωμένο εισιτήριο: 10€ | άνεργοι και φοιτητές

Προπώληση εισιτηρίων:

https://www.viva.gr/tickets/theater/faoust/

Κρατήσεις εισιτηρίων: – Τηλέφωνο 2108613739 και – e-mail dieleusis@gmail.com

Πολυχώρος Πολιτισμού Διέλευσις Λέσβου 15 και Πόρου, Κυψέλη http://www.dieleusis.gr/

fb: Πολυχώρος διέλευσις, Τηλ.: 210 86 13 739, e-mail: info@dieleusis.gr