b_20737_or_final_ioylieta_310x310Ο βερμπαλισμός ενός κειμένου που θα έπρεπε να κοπεί κατά τα δύο τρία προκειμένου να αναδειχθεί η υποκριτική δεξιοτεχνία της Πέμης Ζούνη και η αριστουργηματική εικονοποίησή του από τον ΑΝΓΚ ΛΗ.

 

Από τον θεατρολόγο και κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα

 

Πατώντας γερά πάνω στην άρτια δομημένη και συνεκτική «Σονάτα του Σεληνόφωτος» και στα άλλα δραματικά ποιήματα του Γιάννη Ρίτσου, ο θεσσαλονικιός δικηγόρος Άκης Δήμου εμφανίστηκε το 1995 στα θεατρικά μας πράγματα με το δράμα του «…Και Ιουλιέτα» κι από τότε έχει δει 20 θεατρικά του έργα να ανεβαίνουν στις νεοελληνικές μας σκηνές. Όμως τώρα γνωρίζει την απογείωσή του με την παράσταση στο πάντα πρωτοποριακό και ενημερωμένο ΊΔΡΥΜΑ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ αφού ένας βραβευμένος με Όσκαρ διεθνούς φήμης σκηνοθέτης σκηνοθετεί τον μονόλογό του αυτόν, με μια ηθοποιό και πολιτικό που ξέρει άριστα στην τέχνη της υποκριτικής αλλά και της θεατρικής φαινομενολογίας.

            Όμως αν κοιτάξουμε πέρα από τις άριστες επιδόσεις της Πέμυ Ζούνυ και την εικονογραφική δεξιοτεχνία του Ανγκ Λη, θα δούμε ένα μη μουσικώς επαναλαμβανόμενο κείμενο με άπειρους βερμπαλισμούς. Ίσως έχει φτάσει με έναν περίεργα ειρωνικό τρόπο στην ιστορική ημερομηνία λήξης του που συμπίπτει και με την απογείωσή του. Καμία δραματική σύγκρουση, ούτε καν εσωτερική, κοινοτοπίες, φλυαρίες, μεμψιμοιρίες, κλαψο…μηνίσκοι, μαιναδισμοί άνευ οίστρου, και ….πολύ κακό για το τίποτα χωρίς καμία σαιξπηρική ή άλλη εμβρίθεια. Ο νεοελληνικός λόγος έχει δοξαστεί από τους ποιητές μας. Δεν είναι τυχαίο που και οι δύο μας νομπελίστες ήταν ποιητές. Δεν είναι όμως και αυτόχρημα δραματικός παρά την εξωστρέφειά του.

            Άριστα τα σκηνικά και ο όλος διάκοσμος από την ΒΙΚΗ ΜΠΕΤΣΟΥ. Αξιοσημείωτη η επιμέλεια σκηνικών στοιχείων από την πάντα διακριτική λεπτολόγο και σεμνή ΈΒΕΛΥΝ ΣΙΟΥΠΗ. Ο σκηνικός διάκοσμος, όπως και το 3D Live Theater βοήθησαν την ηθοποιό Πέμυ Ζούνη να ελιχθεί και να αν-ελιχθεί προσπερνώντας τη στατικότητα του βαρετού εν πολλοίς κειμένου.

            Κι αν θεωρηθεί αυστηρή η κριτική μου αυτή και κάπως εκ των υστέρων 22 χρόνια μετά την πρώτη παρουσίαση του έργου στην Πειραματική Σκηνή Θεσσαλονίκης από τη Λυδία Φωτοπούλου (που δεν είχα την τύχη να απολαύσω), δηλώνω ευθαρσώς ότι μεταφέρω απλώς τη γενική αίσθηση, τις διαμαρτυρίες και τα σχόλια του κοινού μετά την πολυδιαφημισμένη πρεμιέρα.

            Παρά τις δραματουργικές επιφυλάξεις μου, η παράσταση αυτή είναι σταθμός για τα ελληνικά μας πράγματα, όσον αφορά την εισαγωγή νέων τεχνολογιών και σηματοδοτεί μια ραγδαία ανάπτυξη κι εκσυγχρονισμό τού ψηφιακού θεάτρου στον 21ο αιώνα.

Το κείμενο συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο του Άκη Δήμου «Μονόλογοι» από τις εκδόσεις Σοκόλη και πωλείται στο εκθετήριο του Ιδρύματος Κακογιάννη.

Κωνσταντίνος Μπούρας

www.konstantinosbouras.gr

 

INFO:

http://www.biblionet.gr/book/14372/%CE%94%CE%AE%CE%BC%CE%BF%CF%85,_%CE%86%CE%BA%CE%B7%CF%82/%CE%9A%CE%B1%CE%B9_%CE%99%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%B9%CE%AD%CF%84%CF%84%CE%B1

http://www.biblionet.gr/author/9760/%CE%86%CE%BA%CE%B7%CF%82_%CE%94%CE%AE%CE%BC%CE%BF%CF%85

http://www.mcf.gr/el/whats_on/?ev=3dlivetheater

Ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης  Ανγκ Λη σκηνοθετεί το θεατρικό μονόλογο του Άκη Δήμου «…και Ιουλιέτα», με την Πέμη Ζούνη, στο Θέατρο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης, σε μια μοναδική εμπειρία 3D Live Theater.

Το έργο ανέβηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα πριν από 16 χρόνια και καθιέρωσε τον δημιουργό του ως έναν από τους σημαντικότερους έλληνες θεατρικούς συγγραφείς της νεότερης γενιάς.

Στην εκδοχή του Άκη Δήμου βρίσκουμε την Ιουλιέτα μόνη στο σπίτι της. Δεν υπάρχει Ρωμαίος, δεν υπάρχει κανείς. Μιλά σε ένα φανταστικό επισκέπτη για τη ζωή της, τον έρωτα, τη γυναικεία φύση. Μια Ιουλιέτα κουλουριασμένη, ακίνητη, ξεχασμένη – απομεινάρι της πιο ένδοξης ερωτικής ιστορίας που γράφτηκε ποτέ- θυμάται, στοχάζεται και προβλέπει, προειδοποιεί και αποκαλύπτει, μετέχοντας ακούσια σε μια μυσταγωγία της ανθρώπινης ύπαρξης.

Η Ιουλιέτα –όπως το περιγράφει ο συγγραφέας- «όταν μιλάει, δεν αισθάνεται, προσπαθεί να επαναλάβει τα παλιότερα αισθήματά της, να εκβιάσει τη μνήμη της για να γίνει παρόν, ενώ ξέρει πως κάτι τέτοιο είναι αδύνατο. Σαν να ξεκλειδώνει ένα σεντούκι: από εκεί ανασύρει (από τα βάθη των αισθήσεών της) μια λησμονημένη τρυφερότητα, σκονισμένα αγγίγματα, χνούδια φιλιών- τα ράκη του έρωτά της.»

Ο σκηνοθέτης της παράστασης Ανγκ Λη σπούδασε θέατρο στο Πανεπιστήμιο Illinois των ΗΠΑ και κινηματογράφο στο New York University, απ’ όπου και απέσπασε τα βραβεία καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας για την ταινία «Fine Line» στο πλαίσιο του μεταπτυχιακού του.

O Ανγκ Λη έχει βραβευθεί με δύο Όσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας για τις ταινίες «Το μυστικό του Brokeback Mountain» (2005) και «Η ζωή του Πι» (2012), με Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας για την ταινία «Τίγρης και Δράκος» (2000), με το Βραβείο Directors Guild of America Καλύτερης Σκηνοθεσίας για τις ταινίες «Τίγρης και Δράκος» και  «Το μυστικό του Brokeback Mountain», με Χρυσές Σφαίρες Καλύτερης Δραματικής ταινίας και Σκηνοθεσίας για «Το μυστικό του Brokeback Mountain», με Χρυσό Λιοντάρι στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας για την ταινία «Προσοχή, Πόθος» (2007), με Βραβείο Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας από το National Board of Review και υποψηφιότητα για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας για την ταινία «Λογική και Ευαισθησία» (1995), ενώ δύο ακόμα ταινίες του, το «Γαμήλιο Πάρτυ» (1993) και «Φαϊ, ποτό, αρσενικό, θηλυκό»(1994) ήταν υποψήφιες για Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.
Συντελεστές της παράστασης

Κείμενο:  Άκης Δήμου
Σκηνοθεσία: Ang Lee
Ιουλιέτα:  Πέμη Ζούνη
Μουσική:   Θοδωρής Οικονόμου
Stage Design, Digital scenography, Art Direction: 
Βίκη Μπέτσου
3D modeling, texturing & animation:
Γιώργος Φαραζής, Χρήστος Μπουραντάς, Νίκος Ραδαίος,
Γιώργος Ζήτης, Τάσσος Κατσίκας, Μαργαρίτα Σιμοπούλου
Compositing σκηνών, Color Grading, editing: Βίκη Μπέτσου
3D mapping projection: Βίκη Μπέτσου, Alfredo Pechuan
3D mapping operator: Αντώνης Δελαπόρτας
Προγραμματιστικά περιβάλλοντα εικόνας: Άγγελος Φλώρος
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Κοστούμια: Λουκία
Επιμέλεια σκηνικών στοιχείων: Έβελυν Σιούπη
Hair designer: Γιώργος Δουδέσης
Κατασκευή σκηνικών: Θανάσης Θαλασσινός
Φωτογράφηση πρόβας-παράστασης: Γεωργία Σιέττου – Στέλιος Δανιήλ
Video πρόβας-παράστασης: 77 Films
Graphic designer: Μαρία Βεϊοπούλου
Συνεργάτης φωτισμού: Εβίνα Βασιλακοπούλου
Τεχνικοί σκηνής:  Κώστας Μαρινόπουλος
Μιχάλης Μακρυνάκης
Φάνης Κουλούρης
Χάρης Σκέντζος

Παραγωγή : ART TANK
Διεύθυνση-Εκτέλεση παραγωγής: POINT BLANK
Βοηθός Παραγωγής: Ντέπη Ζούνη

·                                 Εκτέλεση-Διεύθυνση Παραγωγής

·                                 Παραγωγή

·                                 ΧΟΡΗΓΟΙ

·                                 ΧΟΡΗΓΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ