01-Rozencr-Gildenst 03-Rozencr-Gildenst

Από τον θεατρολόγο και κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα

 

Μελέτη θανάτου, όχι του οποιουδήποτε θανάτου, αλλά του συνειδητού όντος που ζει κάθε λεπτό με αυτή την αγωνία: της ανυπαρξίας, του κενού, της ματαιότητας των πάντων, της λοξοδρόμησης σε άλλες διαστάσεις…

Ο Τσέχικης καταγωγής Τομ Στόπαρντ τρέφεται με τα ψίχουλα από το τραπέζι του Σαίξπηρ, όπως οι αρχαίοι έλληνες τραγικοί από το τραπέζι του Ομήρου. Ο συγγραφέας των αθάνατων σαιξπηρικών έργων, όποιος κι αν ήταν αυτός, ήξερε καλά την τραγελαφική ανθρώπινη κατάσταση, γνώριζε εις βάθος τα κουτσουρεμένα κολοβά ανθρώπινα όντα, που κλεισμένα σε διπολική φυλακή παλγιοδρομούν μεταξύ ενστίκτου αυτοσυντήρησης κι ενστίκτου καταστροφής. Ο έρωτας κι ο θάνατος είναι οι δύο πόλοι, ανάμεσα στους οποίους κινείται η ζωή μας. Όλα τα άλλα είναι βιοπορισμός, κάλυψη των αναγκών του θηλαστικού που φιλοξενεί το υπερβατικό πνεύμα μας. Είμαστε όλοι άγγελοι (;) σε κορμιά πιθήκων. Αυτή και μόνη η ζωτικής φύσεως αντίθεση είναι αρκετή για να ορίσει την διπολική διαταραχή του είδους μας που κινείται μεταξύ ουρανού και κολάσεως.

Ο Ρόζενγκρατς κι ο Γκίλντενστερν είναι δύο ελλάσσονα πρόσωπα στην τραγωδία «Άμλετ». Περνάνε από τη σκηνή, όπως οι περισσότεροι άνθρωποι από το μεγάλο θέατρο του Κόσμου: τροφή για τα κανόνια, κρέας για την κιμαδομηχανή… Βόδια γεννιούνται, λουκάνικα πεθαίνουν. «Βροτοί»: η αρχαία λέξις είναι ιδιαίτερα περιγραφική. Σημαίνει αναλώσιμοι, τροφή (για ποιους;), ανύπαρκτοι, ανυπόσταται, ασήμαντοι, αδιόρατοι… Ούτε καν γραφικοί, μήτε τρελοί. Η τρέλα απαιτεί κάποιου είδους μεγαλείο. Κάθε βασιλιάς έχει τον τρελό του, κάθε τρελός τον βασιλιά του. Όμως οι άλλοι; Ο λαός; Ο όχλος;

Ο Στόπαρντ μιλάει σε ένα άλλο επίπεδο κάτω από το κείμενό του για την απελπιστική θέση της μάζας στη σκακιέρα των ισχυρών του κόσμου. Οι δυνατοί διασκεδάζουν, οι αδύναμοι πάσχουν. Οι ισχυροί αποφασίζουν και δρουν, οι ανήμποροι υφίστανται τις επιπτώσεις των επιλογών των άλλων. Η Ιστορία του εικοστού αιώνα είναι γεμάτη από θηριωδίες αυτών που έχουν και το μαχαίρι και το πεπόνι. Τα εκατομμύρια πτώματα των αδικοχαμένων είναι απλώς ένας αριθμός, μια λεπτομέρεια στη μυλόπετρα του Χρόνου.

Η «Ομάδα εν Δράσει» στο «Θέατρο επί Κολωνώ» κατάφερε να τονίσει ακριβώς το υπο-κείμενο του έργου. Το μήνυμα «Όλος ο κόσμος μια σκηνή θεάτρου» βρήκε την πρακτική εφαρμογή της. Οι θεατρίνοι υποκλίνονται σε ένα άλλο κοινό αόρατο – μιάς άλλης διάστασης, ίσως – ενώ οι ερασιτέχνες παίρνουν τη ζωή τους κυριολεκτικά κι αδυνατούν να νιώσουν την ευελιξία του χιούμορ ενός μελλοθανάτου που δεν έχει τίποτα πλέον να χάσει εκτός από τον σαρκασμό του.

Εκπληκτικός ο Γεράσιμος Γεννατάς στο ρόλο του τραγικού κλόουν Γκίλντενστερν (ενοχή το όνομά του), περισσότερο ελαστικός στην κωμικότητά του ο Γιώργος Παπαπαύλου ως Ρόζενγκρατς. Ο Θίασος των αμλετικών θεατρίνων ευτυχής στην ευωχία του. Αλλάζει ρόλους, δρα, αντιδρά, πληρώνει τα επίχειρα των επιλογών του και ξεχνά. Ναι, λησμονεί τις προγενέστερες πράξεις του, αθώος, δεν επικεντρώνεται στο παρελθόν. Μόνο το παρόν υπάρχει. Και το μέλλον αβέβαιο σε μια Κρίση γεμάτη πτώματα. Πόσο σύγχρονα είναι αυτά τα έργα. Πάντα επίκαιρα. Όσο δεν εξελίσσεται το ανθρώπινο είδος. Παρασύρομαι πάλι, και θα λησμονήσω τα ονόματα των τριών καλών ηθοποιών: Θοδωρής Σκυφτούλης, Άννα Ελεφάντη, Σπύρος Χατζηαγγελάκης.

Ιδιαίτερη μνεία στο διευρυμένο στους χώρους υποδοχής, απολύτως ταιριαστό με το πνεύμα του συγγραφέα σκηνικό, που υπογράφει η Δήμητρα Λιάκουρα, υπεύθυνη και για τα κοστούμια.

Εξαιρετικά υποβλητικοί οι φωτισμοί της Χριστίνας Θανάσουλα.

Μία παράσταση που αξίζει να δει και να ξαναδεί κανείς για την πυκνότητα των νοημάτων της.

Κωνσταντίνος Μπούρας

www.konstantinosbouras.gr

 

 

info:

Πληροφορίες για την παράσταση από τον επίσημο διαδικτυακό τόπο της Ομάδας Εν Δράσει: http://www.epikolono.gr/theatre-pages/theatro_2015_Rozencr-Gildenst.htm

 

Μετά την επιτυχία της πρώτης παραγωγής «Γράμματα αγάπης στον Στάλιν» του Χουάν Μαγιόργκα, που συνεχίζεται στο Επί Κολωνώ, η εταιρεία θεάτρου «Εν Δράσει» θα ανεβάσει από13 Ιανουαρίου 2015 και για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, το αριστούργημα του σπουδαίου βρετανού θεατρικού συγγραφέα Τομ Στόπαρντ «Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί», στην Κεντρική Σκηνή του θεάτρου Επί Κολωνώ. Πρόκειται για την παράλογη, κωμικοτραγική ιστορία των δυο νεαρών αυλικών του Σαιξπηρικού Άμλετ

Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν, με τα αστεία ονόματα και τις αθώες φάτσες, είναι οι φίλοι και συμφοιτητές του Άμλετ. Ζουν στην αυλή του Κλαύδιου, του πατριού και θείου του Άμλετ, που σφετερίζεται τον θρόνο της Δανίας. Ο Κλαύδιος τους καλεί να συνοδέψουν τον Άμλετ στην Αγγλία και να μεταφέρουν μαζί τους ένα κλειστό γράμμα, με το οποίο απαιτείται η άμεση εκτέλεση του. Ο Άμλετ αντικαθιστά το γράμμα με ένα νέο ζητώντας από τον Άγγλο Βασιλιά να εκτελεστούν εκείνοι. Μέρες μετά, ο πρέσβης από την Αγγλία καταφτάνει στο παλάτι για να ανακοινώσει: Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί.

Λίγα λόγια για έργοΠρωταγωνιστές στο έργο του Τομ Στόπαρντ είναι ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν. Συμβατικοί και παραγκωνισμένοι μέσα στο Σαιξπηρικό δράμα, οι ήρωες αυτοί έρχονται πρώτη φορά στο προσκήνιο και μας καλούν να παρακολουθήσουμε τα πάθη του νεαρού Άμλετ μέσα από τα δικά τους μάτια. Με σύντομες εμφανίσεις των μεγάλων χαρακτήρων του έργου και προσπαθώντας να ενώσουν αδέξια τα θραύσματα από τις σκηνές του πρωτοτύπου, οι δύο πρωταγωνιστές μπορεί να βρίσκονται σε σύγχυση για την ακριβή πρόοδο των γεγονότων, αλλά δε το βάζουν κάτω.Μόνοι τους προσπαθούν να κατανοήσουν τις αιτίες των πραγμάτων και να υπάρξουν σε έναν κόσμο όπου κυριαρχεί το τυχαίο, η ίντριγκα και το αίμα. Απέναντι στην παντοδυναμία του παλατιού εκείνοι επιστρατεύουν το παιχνίδι, το χιούμορ, την επιστήμη, τη φιλοσοφία, την τέχνη και τελικά την ίδια την υποκριτική, καταστρώνοντας -μες στην παράξενη περιπέτειά τους- ένα νέο θέατρο εν θεάτρω με τη βοήθεια ενός περιπλανώμενου θιάσου.
Η παράλογη αυτή υπαρξιακή κωμωδία του Τομ Στόπαρντ, αποτελεί ένα ταξίδι ενηλικίωσης. Πρωτοπαίχτηκε στο Fringe Festival του Εδιμβούργου το 1966 και έκτοτε αποτελεί μια από τις κλασικότερες κωμωδίες της σύγχρονης δραματουργίας. Βραβευμένος με Όσκαρ Σεναρίου για την ταινία «Ερωτευμένος Σαίξπηρ» και με τη σπουδαία διάκριση «PEN/Pinter», o Sir Τομ Στόπαρντ με την τσεχική καταγωγή, θεωρείται ο μεγαλύτερος σύγχρονος βρετανός θεατρικός συγγραφέας, μετά τον Πίντερ.

 

 

 

Βασικοί Συντελεστές
Μετάφραση:
Σκηνοθεσία:
Επιμέλ. μετάφρασης-Δρα/ργική επεξ:
Σκηνικά/Κοστούμια:

Φωτισμοί:
Μουσική:
Επιμέλεια Κίνησης:
Video trailer:
Μουσική trailer:
Aυτοσχεδιασμός φλικόρνο:
Eνορχήστρωση θέματος για
            συμφωνική ορχήστρα:
Mastering:
Φωτογραφίες:
Μακιγιάζ/Κομμώσεις:
Αφίσα:
Ηλίας Ακριβόπουλος
Δημήτρης Μυλωνάς
Δημήτρης Μυλωνάς, Άννα Ελεφάντη
Δήμητρα Λιάκουρα
Χριστίνα Θανάσουλα
Παύλος Κατσιβέλης
Θάλεια Δήτσα
Νίκος Παπαγγελής
Λάμπρος Πηγούνης
Γιώργος ΛυκούδηςΚώστας Βισβίνης
Pierre Romeo Hasapogiannis
Πάνος Μιχαήλ
Λένια Saw
Παναγιώτης Βωβός
Διανομή
Γκίλντενστερν:
Ρόζενκραντζ:
Θίασος:
Γεράσιμος Γεννάτας
Γιώργος Παπαπαύλου
Θοδωρής Σκυφτούλης
Άννα Ελεφάντη
Σπύρος Χατζηαγγελάκης
Πρώτη παράσταση:
Ημέρες & ώρες παραστάσεων:
Τιμές εισιτηρίων:Διάρκεια:
Χώρος:
Τρίτη 13 Ιανουαρίου 2015
Κυριακή, Δευτέρα, τρίτη 9:15μμΚανονικό: 15,00€
Φοιτητικό/Ανέργων: 10,00€
105 λεπτά
Κεντρική Σκηνή