Κωνσταντίνος Κυριακού, ένας σύγχρονος «Ολικός Καλλιτέχνης», μορφωμένος και υπέρ-επαρκής στην από σκηνής διδασκαλία και εκπαίδευση των θεατών σε διαφορετικά είδη, ύφη και ύψη τής θεατρικής πρακτικής και θεωρίας.
Από τον ποιητή, θεατρολόγο και κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα
Ο υποψήφιος διδάκτωρ θεατρολογίας ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΥ είναι δοκιμασμένος σκηνοθέτης, εξαίρετος ηθοποιός, μεταφραστής, δραματουργός και αναγεννησιακός άνθρωπος που τείνει προς το «Ολικό Καλλιτέχνημα» (“Gesamtkunstwerk”).
Αξιοθαύμαστος και αξιέπαινος για όλες του τις δράσεις-συνδράσεις-διαδράσεις, δίνει τον καλύτερο, τον πλήρη εαυτό του στην ιδιαίτερα ρηξικέλευθη παραγωγή «Νέα απ’ τον Θερβάντες»: Όλη η ιστορία της Κωμωδίας σε μια παράσταση, που ανεβαίνει τώρα στο θέατρο Μεταξουργείο.
Η Ιστορία τού θεάτρου εν πλήρει αναπτύξει, μέσα από τέσσερες μονόπρακτες κωμωδίες τού Θερβάντες σκηνοθετημένες κι ερμηνευμένες σε τέσσερα διαφορετικά στυλ: Commedia dell’Arte Style, Moliéresque Style, Comédie Vaudeville Style, Sur-postmodern Style. Ειδικά το τελευταίο, εν πολλοίς ακαθόριστο κι εξελίξιμο ακόμη, δίνει στον ρηξικέλευθο σκηνοθέτη την ελευθερία να αυτενεργήσει και να επηρεάσει δραστικά την «περιρρέουσα ατμόσφαιρα».
Πέρα όμως από ορισμούς, που λειτουργούν εν πολλοίς και περιοριστικά, κυριαρχεί η ευπλαστότητα τής ιδέας και των ίδιων των ερμηνευτών, που συνδυάζουν την λόγια comédie erudite με το παραδοσιακό λαϊκό θέατρο που ξεκινάει από την Μέση και την Νέα Αττική Κωμωδία και μέσω του Μενάδρου περνάει στον Πλαύτο και στον Τερέντιο και μέσω της Commedia dell’Arte στον Γκολντόνι και στον Μολιέρο για να δοξαστεί τώρα στην μετά το μοντέρνο εποχή με την επανατελετουργοποίηση (reritualisation) και με την ενσωμάτωση παλαιών ή και αρχαίων γονιμολατρικών δρωμένων και εθίμων…
Πέρα πολύ από το «ακαδημαϊκό» «πανεπιστημιακό» θέατρο, το κοινό-στόχος είναι εδώ τόσο πλατύ κι απεριόριστο που συμπεριλαμβάνει όλα τα κοινωνικά και μορφωτικά στρώματα-υποστρώματα-διαστρωματώσεις.
Εδώ ακριβώς έγκειται η επιτυχία του λογίου υπερ-καλλιτέχνη που αναγνωρίζει εμπράκτως τον λαϊκό χαρακτήρα κάθε μεγάλης Τέχνης, ανθεκτικής στον Χρόνο.
Ίσως η παράσταση αυτή να αποδώσει τα μέγιστα στα θερινά ανοικτά θέατρα και σε σκηνές ημιϋπαίθριες ή ακόμα και σε πλατείες, σε αγορές. Ας μην ξεχνάμε ότι ο σύγχρονος ευρωπαϊκός μας πολιτισμός στα ελληνορωμαϊκά του θεμέλια στηρίζεται…
Αξιέπαινη προσπάθεια. Μένει να διαδοθεί, να επανεκτιμηθεί, να ανατροφοδοτηθεί προκειμένου να επιτευχθούν τα μέγιστα, τα άριστα, τα ύψιστα.
Τα βέλτιστα είναι ήδη κεκτημένα.
Μετά συγχαρητηρίου διαθέσεως,
Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας, Επισκέπτης Καθηγητής Θεατρικής Κριτικής στο ΕΚΠΑ
info από το Δελτίο Τύπου:
«Νέα απ’ τον Θερβάντες»: Όλη η ιστορία της Κωμωδίας σε μια παράσταση | Πρεμιέρα 6/11 στο θέατρο Μεταξουργείο
Η Θεατρική Εταιρεία THEARTES των Κωνσταντίνου Κυριακού και Κατερίνας Μπιλάλη και η Θεατρική Ομάδα Μπουφόνοι της Βίλης Σωτηροπούλου ενώνουν τις δυνάμεις τους, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε ενιαία παράσταση, τέσσερα κωμικά μονόπρακτα του Μιγκέλ ντε Θερβάντες. Μέσα από την παράστασή τους με τίτλο «Νέα απ’ τον Θερβάντες» συστήνουν τον μεγάλο Ισπανό συγγραφέα ως «δραματουργό» στο ελληνικό θεατρικό κοινό και παράλληλα κάνουν μια αναδρομή στην ιστορία της Κωμωδίας.
Πρεμιέρα Σάββατο 6 Νοεμβρίου στο θέατρο Μεταξουργείο.
Πρόκειται για τέσσερα σκηνικά διαμαντάκια κωμικού χαρακτήρα, με τη θεματολογία τους να περιστρέφεται γύρω από το ερωτικό πάθος, τη συζυγική απιστία και τις κωμικές ή τραγικές συνέπειές τους. Μέσα από αυτά αντανακλώνται ιδεοψυχαναγκαστικές καταστάσεις που συνορεύουν με την τρέλα – περίφημα εκπροσωπούμενες από τον θερβαντινό Δον Κιχώτη. Οι ιστορίες φωτίζονται από «χιουμοριστικά παιχνίδια», με πρωταγωνιστές τούς αιώνια γελοίους τύπους (μπούφοι, ρουφιάνοι, σπουδαστές, προξενήτρες, γερο-παράξενοι, κ.λπ.), με εμφανείς τις επιρροές που άσκησε η commedia dell’ arte στο θεατρικό σύμπαν του Θερβάντες.
Καθένα από τα μονόπρακτα παρουσιάζει διαφορετική υποκριτική φόρμα και όλα μαζί γίνονται όχημα για μια αναδρομή στην Ιστορία της Κωμωδίας. Έτσι, με αφετηρία την commedia dell’ arte και με σημείο τερματισμού τη σύγχρονη γερμανική κωμωδία, οι ενδιάμεσοι σταθμοί της παράστασης είναι η κλασικιστική κωμωδία του Μολιέρου και η ελληνική αστική πολιτική κωμωδία ηθών του δεύτερου μισού του 19ου αιώνα, μεταγραμμένη σε ομοιοκατάληκτο δεκαπεντασύλλαβο.
Σκηνοθετικό σημείωμα
Ο Miguel de Cervantes από νεαρή ηλικία γοητεύτηκε από το θέατρο, καλλιεργώντας το είδος με επαγγελματική επιμέλεια και εμμονή. Ωστόσο, στο ελληνικό θέατρο είναι σχεδόν άγνωστο το θεατρικό του corpus. Επιθυμώντας να διανοιχτεί ο δρόμος προς τη θερβαντινή δραματουργία, αποφασίσαμε να παρουσιάσουμε τέσσερα από τα κωμικά του μονόπρακτα, με στόχο να επιτύχουμε να αποκτήσουν και αυτά την ίδια δημοτικότητα που έχει κερδίσει και το magnum opus του, ο Δον Κιχώτης.
Τα εξαιρετικά αυτά μονόπρακτα τα χαρακτηρίζει απόλυτη ελευθερία, τόσο σε επίπεδο φόρμας, όσο και ιδεολογικά και οι ήρωές τους είναι απεικονίσματα ρηξικέλευθων ιλαροτραγικών ζωγραφικών πινάκων, φτιαγμένων με ελαφρές πινελιές, που ομοιάζουν, αντεστραμμένες και διακωμωδούμενες, με το πραγματικό στοιχείο και που μέσα τους κυλάει ανεμπόδιστα το ανεξάντλητο ρεύμα της κωμικής φλέβας του Θερβάντες. Οι θεατρικές αυτές ζωγραφιές είναι ποικιλμένες με υπερβολικούς, γκροτέσκους και γελοίους χαρακτήρες, όλοι τους άξιοι της πένας του Θερβάντες, και είναι επικαλυμμένοι με σάλτσες ιδιωμάτων, πασπαλισμένοι με καρυκεύματα φράσεων, εμπλουτισμένοι με συνοδευτικά αστείων φράσεων, που λειτουργούν ανακουφιστικά και αναζωογονητικά, εκτός από ψυχαγωγικά, για το κοινό. Και φυσικά, εμφανίζουν αδρώς τις επιρροές που άσκησε η commedia dell’ arte στο θεατρικό corpus του Θερβάντες.
Έχοντας ως έναυσμα αυτήν την επιρροή, καθώς επεξεργαζόμασταν το κείμενο της μετάφρασης, η Κατερίνα Μπιλάλη κι εγώ, διερωτώμασταν πώς θα μπορούσαμε να συνδέσουμε την αυτοσχέδια κωμωδία της commedia με την ιδιοφυή θερβαντινή κωμωδία. Η λύση δόθηκε με το να χρησιμοποιήσει ένας θίασος από γυρολόγους-κωμικούς αυτά τα τέσσερα μονόπρακτα ως ένα όχημα για μια αναδρομή στην Ιστορία της Κωμωδίας, αποτυπώνοντας συγχρόνως τις επιρροές και τις επιδράσεις αυτών στη μετέπειτα δραματουργία.
Κωνσταντίνος Κυριακού
Ταυτότητα παράστασης
«Νέα απ’ τον Θερβάντες»
Τέσσερις μονόπρακτες κωμωδίες του Μιγκέλ ντε Θερβάντες
Μετάφραση – Διασκευή – Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Κυριακού
Δραματουργική Επεξεργασία: Κατερίνα Μπιλάλη
Σκηνικά – Κοστούμια: Έρση Δρίνη
Φωτισμοί: Παναγιώτης Μανούσης
Πρωτότυπη Μουσική: Μιρέλα Πάχου
Κινησιογραφία: Στεφανία Γώγου
Βοηθός σκηνοθέτη: Όλια Γεωργιάδου
Φωτογραφίες: Φανή Τουμπουλίδου
Σχεδιασμός αφίσας: [βιβλιοτεχνία]
Προβολή και Επικοινωνία: Βάσω Σωτηρίου – We Will
Παραγωγή: «THEARTES» Α.Μ.Κ.Ε. – «Μπουφόνοι» Α.Μ.Κ.Ε.
Διανομή:
Κατερίνα Μπιλάλη
Κωνσταντίνος Κυριακού
Βίλη Σωτηροπούλου
Ανδρέας Κωνσταντινίδης
Γιώτα Τσιότσκα
Λευτέρης Παπακώστας
Στεφανία Γώγου
Πού: Θέατρο Μεταξουργείο, Ακαδήμου 14 & Κεραμεικού, τηλ: 210 5234382
Πότε: Από Σάββατο 6 Νοεμβρίου και κάθε Σάββατο στις 18:30 και Κυριακή στις 20:30
Διάρκεια: 90’ (χωρίς διάλειμμα)
Τιμές εισιτηρίων: 10 € (γενική είσοδος) και 5 € (ατέλειες, ΑμεΑ).
Προπώληση: viva.gr
Η παράσταση επιχορηγήθηκε από το ΥΠ.ΠΟ.Α..