ΘΕΑΤΡΟΠΡΟΒΑσταάκρα

Από τον θεατρολόγο και κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα

 

Συγκινούμαι ιδιαίτερα γιατί ο δραματικός λόγος μιας γνήσιας κι αυθεντικής πεζογράφου, καταξιωμένης στα μάτια του κοινού, που είχε χτυπηθεί όσο καμία άλλη από τους επίσημους κριτικούς θεάτρου, επιβιώνει μέσα στην Κρίση με την διαχρονική αλήθεια του λόγου της. Τελικά, και τα βραβεία και η αναγνώριση και τα χειροκροτήματα, πρέπει να εκλαμβάνονται ως ατύχημα όσο είμαστε ζωντανοί κι η αντοχή στο Χρόνο ως ευλογημένη βροχούλα μετά την απομάκρυνσίν μας από τα φώτα του προσκηνίου προκειμένου να καθήσουμε στους σκοτεινούς (ή μήπως ολοφώτεινους;) εξώστες με τους άσαρκους.

ΠΡΟΒΑΣΤΑΆΚΡΑ2

Δύο μονόπρακτα της Κωστούλας Μητροπούλου («Τα παπούτσια» και «Με το νόμο»), ερμηνευμένα μοναδικά (θα έλεγα ότι πρόκειται για «συλλεκτική» θεατρική μυσταγωγία) αποδεικνύουν ότι ο καλός συγγραφέας είναι μάρτυρας της ανθρώπινης κατάστασης, αυτοδύτης στο βαθύ συλλογικό ασυνείδητο, «άγιος» αμαρτωλός και ήρωας. Στα «Παπούτσια» ο γερασμένος ηθοποιός που τον πετάνε σα στυμμένη λεμονόκουπα έξω από το θέατρο για να σαπίσει ως άστεγος, αλκοολικός και παραληρών, ενώ «Με το Νόμο» η παραμελημένη περιθωριοποιημένη πόρνη  καίει τα 40 διαμερίσματα της πολυκατοικίας της επειδή κανείς δεν της λέει καλημέρα και «Καλά Χριστούγεννα» προκειμένου να βρει την ασφάλεια της ισόβιας φυλακής της, εκεί που ο κάθε ομοιοπαθής (θύτης και θύμα) την αποκαλεί με το όνομά της και την κάνει να νιώθει …αξιοπρεπής… Αυτοί οι δύο ρόλοι, που ερμηνεύονται δεξιοτεχνικά από τον Σωτήρη Τσόγκα και την Γιούλη Πεζοπούλου, θα μπορούσαν να είχαν γραφτεί και σήμερα. Όταν με καλούν σε πρεμιέρες οι ποιοτικοί θίασοι δεν ρωτάω ποτέ ούτε τον τίτλο του έργου ούτε το όνομα του συγγραφέα. Δεν ανοίγω το πρόγραμμα, δεν διαβάζω το εξώφυλλό του. Θέλω να είμαι παρθένος και αθώος στην διονυσιακή τελετουργία. Όταν λοιπόν βγήκα από την πρεμιέρα του θεάτρου «Πρόβα» ρώτησα τη Μαίρη Ραζή ποιος σύγχρονος συγγραφέας έγγραψε αυτά τα κείμενα. Και μου απάντησε με έκπληξη για την άγνοιά μου: «Μα, η Κωστούλα Μητροπούλου!».

 

Η σύνθεση των κειμένων συμπεριλαμβάνει στο ρόλο του Αφηγητή μία νεαρά πλανόδια ακορντεονίστα, που την υποδύεται η Νάντια Αντωνίου, ενώ η αδελφή της Ειρήνη Αντωνίου παίζει off-stage πιάνο.

 

Αυτό το κουκλίστικο θεατράκι δωματίου, που εμψυχώνουν και διευθύνουν με πίστη γενναιότητα και μεράκι η Μαίρη Ραζή κι ο Σωτήρης Τσόγκας, μας πηγαίνει πίσω στις απαρχές του «αστικού θεάτρου», που έλκει την καταγωγή του από τις ιδιωτικές παραστάσεις των μίμων, των μιμάδων και των χορευτών ή μονωδών στα αρχαία συμπόσια. Σου δίνει μια αίσθηση οικειότητας, ακούς την αναπνοή των θεατών κι ακούνε την ανάσα σου. Είσαι αναγκαστικά προσηλωμένος γιατί η παραμικρή κίνηση καταγράφεται κι η κάθε αντίδραση – όσο ανεπαίσθητη κι αν είναι – ακούγεται σαν κανονιά.

 

«Η πρόβα» είναι ένας μη κερδοσκοπικός πολιτιστικός οργανισμός με τρεις σκηνές και σχολή θεάτρου. Στηρίξτε τους! Το αξίζουν. Τα Δευτερότριτα εισήγαγαν την εθελοντική συνεισφορά αντί εισιτηρίου στις παραστάσεις τους αναγνωρίζοντας έτσι το δικαίωμα των μη προνομιούχων να συμμετάσχουν στη θεατρική ευωχία. Μακάρι το παράδειγμά τους να βρει μιμητές. Σε όλες τις πολιτισμένες χώρες του κόσμου, δίδονται κονσέρτα, ρεσιτάλ, παραστάσεις, θέατρο του δρόμου, για όλους εκείνους που έχουν ή δεν έχουν να πληρώσουν κι αυτή είναι η πιο άμεση δημοκρατία που έγινε ποτέ: η δημοκρατία της ψυχ-αγωγίας.

 

Για λόγους δικαιοσύνης και με άπειρο σεβασμό, παραθέτω το Δελτίο Τύπου της Ομάδας με όλους τους συντελεστές:

 

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΣΚΗΝΗ «ΟΙ ΜΥΣΤΕΣ»

 

«ΣΤΑ ΑΚΡΑ» της Κωστούλας Μητροπούλου

 

 ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΚΥΡΙΑΚΗ 28 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ στις 9μμ

Τη φετινή χειμερινή περίοδο 2014-2015, η Πειραματική Σκηνή του Θεάτρου Πρόβα παρουσιάζει το έργο «ΣΤΑ ΑΚΡΑ» βασισμένο σε δύο μονολόγους της Κωστούλας Μητροπούλου, μια απο τις πιο σημαντικές συγγραφείς της εποχής μας.

«ΣΤΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ»  ο Σωτήρης Τσόγκας υποδύεται έναν ήρωα που πέρασε όλη του τη ζωή ως ηθοποιός του θεάτρου και τώρα που μεγάλωσε δεν μπορεί να πιστέψει ότι τελείωσε η καριέρα του. Στο μονόλογο «ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ» η Γιούλη Πεζοπούλου παίζει την Ευαγγελίτσα μία πόρνη που επειδή οι γείτονες της, την έχουν βάλει στο περιθώριο, τους εκδικείται βάζοντας φωτιά στην πολυκατοικία και γι’αυτό το λόγο φυλακίζεται. Οι δύο ήρωες του έργου εξακολουθούν να σκέφτονται, να αισθάνονται, να αντιστέκονται όταν γύρω τους η κοινωνία των σύγχρονων δούλων και καταναλωτών μοιάζει με ζαλισμένο κοπάδι, που παραπαίει αποχαυνωμένο, ευνουχισμένο, παράλυτο.

Το κοινό σημείο των ηρώων είναι η «αποτυχία» τους να συμβιβαστούν με την ηθική της υποκρισίας και του μικροαστισμού.

 

 

Συντελεστές

Σκηνοθεσία:  ΣΩΤΗΡΗΣ ΤΣΟΓΚΑΣ

Εικαστική επιμέλεια: ΜΑΙΡΗ ΡΑΖΗ

Μουσική: ΝΙΚΟΣ ΧΑΡΙΖΑΝΟΣ

Σχεδιασμός φωτισμών: ΣΩΤΗΡΗΣ ΤΣΟΓΚΑΣ

Εκτέλεση φωτισμών: ΡΙΖΟΣ ΤΣΙΓΑΡΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΕΡΒΑΣ

Βοηθός σκηνοθέτη: ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΤΩΝΙΟΥ

Καλλιτεχνική επιμέλεια παράστασης: ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΟΥΡΟΥΝΑΚΗΣ

Επιμέλεια προγράμματος: ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΤΩΝΙΟΥ

Φωτογραφίες: ΣΠΥΡΟΣ ΠΕΡΔΙΟΥ

Αφίσα: ΔΑΝΙΗΛ ΠΟΛΛΑΤΑΚΗΣ

Χειριστής φωτισμού και ήχου: ΑΚΗΣ ΣΑΜΩΛΗΣ

 

 

Ηθοποιοί

«Τα παπούτσια» ερμηνεύει ο ΣΩΤΗΡΗΣ ΤΣΟΓΚΑΣ

«Με το νόμο» ερμηνεύει η ΓΙΟΥΛΗ ΠΕΖΟΠΟΥΛΟΥ

Στον ρόλο του Αφηγητή με συνοδεία ακορντεόν η ΝΑΝΤΙΑ ΑΝΤΩΝΙΟΥ

Στο πιάνο η ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΤΩΝΙΟΥ

Πρόγραμμα Παραστάσεων

Παραστάσεις:  Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00.

Διάρκεια Παράστασης: 70 λεπτά χωρίς Διάλλειμα

Τιμή Εισιτηρίου: Προαιρετική συνεισφορά