τού καιρού μας με σκηνικές απαιτήσεις εμπράγματης πρωτοπορίας.

 

Από τον ποιητή, θεατρολόγο και κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα

 

Στην Roma Gallery συντελείται ένα θαύμα!!!

Ένα βασικό desideratum της σύγχρονης κριτικής στον εικοστό πρώτο αιώνα είναι η ανά-κάλυψη, η προβολή, η επισήμανση, η σύσταση και η αξιολόγηση δρώντων δημιουργών που αμφισβητώντας τα κυρίαρχα ρεύματα της κατεστημένης αισθητικής και ιδεολογίας προτείνουν λύσεις στα πολιτισμικά μας αδιέξοδα με πρωτοποριακό τρόπο εγγράφοντας υποθήκες για το μέλλον τής Ανθρωπότητας.

«Ηθική και Αισθητική είναι ένα και το αυτό» γνωμοδότησε ο Βίτγκενστάϊν, πατώντας πάνω στα χνάρια τού Πλάτωνα και του Αριστοτέλη. Η μετανεωτερική εποχή βίωσε τα εκφραστικά και αισθητικά / ιδεολογικά / υπαρξιακά αδιέξοδα τού λεγομένου «μεταμοντέρνου». Η λεγομένη αποδόμηση δεν κατάφερε να συμβάλλει αποτελεσματικά στην θεμελίωση της νέας παγκοσμιοποίησης, θεμιτής και επιθυμητής στο βαθμό που συμβάλλει στην Ειρήνη, στην Ομόνοια, στην Ευδοκία.

Ο Κωστής Τριανταφύλλου υπερ-επαρκής επιστήμων εικαστικός και διεισδυτικός ποιητής είναι εναργής και διαρκώς παρών στα διεθνή πολιτισμικά μας πράγματα επηρεάζοντας την λεγομένη «περιρρέουσα ατμόσφαιρα» με πολλούς και άδηλους / εύδηλους τρόπους.

Στην τωρινή του «έκθεση» που λαμβάνει χώρα στην άκρως θεατρική σκηνή τής Roma Gallery, στήνει ένα τοπίο που ενεργοποιείται μόνον με την παρουσία / διέλευση των θεατών / αναγνωστών αυτής της συνολικής / ολιστικής τέχνης.

Άρχοντας των κεραυνών χρησμοδοτεί και πλειοδοτεί στο χρηματιστήριο αξιών του μέλλοντος επιχειρηματολογώντας υπέρ της ανανέωσης τής Φύσεως δια της εναλλαγής των πέντε στοιχείων (γη, νερό, αέρας, πυρ, αιθέρας).

Απορώ πώς δεν τον έχουν ανακαλύψει (ακόμη) φερέλπιδες σκηνοθέτες και πρωτοποριακά σχήματα. Κατά την δική μου ταπεινή γνώμη, η θέση του είναι στο Εθνικό Θέατρο ως σκηνογράφος – συντελεστής σαιξπηρικών κι ευριπίδειων, αισχυλικών και αριστοφανικών, σοφόκλειων και μπεκετικών θαυμάτων.

Δεν διανοούμαι την «Τρικυμία» ή το «Όνειρο θερινής νυκτός» χωρίς αυτά τα λειτουργικά, ενεργά σκηνικά, που δεν είναι απλώς εγκαταστάσεις αλλά ενεργοποιούν τα συνδημιουργικά ανακλαστικά μας.

Ο ερπετοειδής εγκέφαλος (υπεύθυνος για την επιβίωση) υπερλειτουργεί όταν ερεθίζονται με ασφαλή καλλιτεχνικό τρόπο τα βασικά ένστικτα της αυτοσυντήρησης και της αναπαραγωγής (συνώνυμης με την ανάγκη μας για δημιουργία).

Οι κεραυνοί που άλλοτε δαιμονοποιήθηκαν ή μυθοποιήθηκαν είναι ακόμα και σήμερα μια διαρκής υπόμνηση για την ταπεινή μικρότητά μας.

Ο μεγάλος καλλιτέχνης και Άνθρωπος, ο ουμανιστής, υπερασπιστής τής Ελευθερίας τού Λόγου και της έκφρασης ΚΩΣΤΗΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ δείχνει και με αυτή του την έκθεση τον δρόμο προς την Ελευθερία.

Ακολουθήστε τον με το δικό σας Φως στην νοητή λαμπαδηδοφορία για την Καινούργια Αναγέννηση μέσα από τα μεσαιωνικά σκοτάδια τού υλιστικού / αντιπνευματικού πολιτισμού μας.

Η τέταρτη βιομηχανική επανάσταση είναι πρόκληση και εργαλείο να γίνουμε δημιουργικότεροι, αποτελεσματικότεροι, ανθρωπινότερα από τα ταχύτατα ρομπότ.

Την νοητική / συναισθηματική ευελιξία ενός φωτισμένου ανθρώπου δεν θα φτάσει ποτέ καμία μηχανή.

 

 

Μετά Λόγου γνώσεως και περισσής περισκέψεως, προσεκτικής επί-σκέψεως και φειδούς,

 

Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας, Επισκέπτης Καθηγητής Θεατρικής Κριτικής στο ΕΚΠΑ

 

Info:

https://online.fliphtml5.com/wogji/zcbd/#p=2

Δελτίο Τύπου

Κωστής: «αγώγιμομη αγώγιμο»

 

Η ROMA GALLERY συνεχίζοντας τη συνεργασία της με τον Κωστή εγκαινιάζει την έκθεση: αγώγιμο⬄μη αγώγιμο στις 11 Νοεμβρίου 2021 (έως 20 Δεκεμβρίου 2021) για να συνδιαλλαγεί τόσο με τον γνωστό κεραυνό του καλλιτέχνη όσο και με το σύμπαν που κρύβεται πίσω του.

Η κατανόηση των φυσικών φαινομένων έτσι και του κεραυνού είναι μέσα στους στόχους του Κωστή. Εδώ και πολλές δεκαετίες διεθνώς με δημόσιες παρεμβάσεις σε εξειδικευμένους χώρους τόσο τέχνης όσο κι επιστημονικούς έχει αναπτύξει αυτήν του την έρευνα. Η ειδική επιλογή έργων που συγκροτούν αυτήν του την έκθεση με την χαρακτηριστική ονομασία αγώγιμο⬄μη αγώγιμο έγινε με έργα τόσο της δεκαετίας του ‘80 – από τα πρώτα έργα του που φέρουν ηλεκτρονικό κεραυνό — όσο και πρόσφατα.

Η έκθεση σε συνδυασμό με τα φυσικά φαινόμενα που αποκτούν μια δεύτερη ερμηνεία καταφέρνει να επιβεβαιώσει την πολύπλευρη προσωπικότητα του καλλιτέχνη και τον τρόπο που επιλέγει να μας ξεναγήσει στον μεγαλειώδη κόσμο του. Ποιητής με έργα πρωτοπόρα τέχνης τεχνολογίας. Σχεδίασε και παρήγαγε ο ίδιος το κύκλωμα εκφόρτισης του κεραυνού με επιτυχία τέτοια που και ή ερευνητική ομάδα της Γαλλικής Εταιρείας Ηλεκτρισμού του επέτρεψε να παρουσιάσει μεγάλες ατομικές εκθέσεις σε Μουσεία με την χορηγία της.

Δεν είναι αναγκαίο πάντοτε να καταλαβαίνουμε τη δημιουργία της τέχνης, αλλά χρειάζεται έστω να την εντοπίζουμε και ο Κωστής σίγουρα είναι ένας άνθρωπος που πρώτα παρατηρεί, έπειτα δημιουργεί και τέλος μας προκαλεί. Όταν μπαίνουμε στο χώρο της έκθεσης βρισκόμαστε μέσα σ’ ένα ηχητικό και οπτικό πεδίο. Ήχοι λίγο-πολύ μακρόσυρτοι, ισοτονικά μπάσα και πολλοί ήχοι κοφτοί. Η ενορχήστρωση των ήχων, επιτυγχάνεται με την μετακίνηση του θεατή ή την τοποθέτηση χρονοδιακόπτη. Ενεργειακή γλυπτική, αέναα μεταβλητή, απαιτητική, η δουλειά του Κωστή εκπλήσσει και μαγεύει.

“Κατεβάζει στο μικρόκοσμο και τις διαστάσεις του Ανθρώπου το ουράνιο φαινόμενο, όχι για να το χρίσει αποτρόπαιο σύμβολο όπως θα έκανε ο πρωτόγονος, αλλά για να προτείνει μια καινούργια σχέση ανάμεσα στη Φύση, στην Τέχνη, και στην Τεχνολογία” αναφέρει η κριτικός τέχνης Άννα Χατζηγιαννάκη.

Ο γνωστός κριτικός τέχνης Pierre Restany, που χαρακτηρίζει “προμηθεϊκό” τον Κωστή Τριανταφύλλου γράφει σε ένα σημείο της εκτενούς αναφοράς του στο έργο του: “Η έκφραση του Κωστή παρουσιάζεται πραγματικά λοιπόν σαν μια έκθεση φιλοσοφικών αντικειμένων των οποίων η παρουσία έχει σαν μια έσχατη δικαίωση το γεγονός, συνάμα απλό αλλά και τρομερό, να μας παρακινήσει σε ένα στοχασμό πάνω στη διπλή διάσταση της αλχημικής φωτιάς. Ένας τρόπος να μας κάνει να δούμε από κοντά τη διαρκή νίκη της ζωής πάνω στο θάνατο και του φωτός πάνω στις στάχτες της σκιάς.”

 

Ο Frank Popper στο Μουσείο του Ηλεκτρισμού που οργάνωσε διαδικτυακά, χαρακτηρίζει τον Κωστή τον μάγο του κεραυνού. Τοποθέτησε την έρευνά του πάνω στο φαινόμενο του κεραυνού και την ανάδειξή του από τα έργα του στο κίνημα της art eco – technologique.

Τα έργα του Κωστή είναι στοχασμός πάνω στη φύση και το φως. Ο κεραυνός έχοντας γίνει ποιητικό μέσο, επιτρέπει στο έργο τέχνης να ολοκληρωθεί ο σκοπός του, ώστε τελικά να επέλθει η σύνδεση με τη σημασία της σιωπής και της γλώσσας: «Ήρθε η ώρα να αλλάξουμε κατεύθυνση, να ψάξουμε αυτό που σταθεροποιεί τις ηλεκτρισμένες σχέσεις των λέξεων έτσι που να ακούγονται στη σιωπή μόνες τους να αναρωτιούνται για την ύπαρξή τους πριν ανακαλύψουν το νόημα που εκπροσωπούν» όπως σημειώνει ο ίδιος ο καλλιτέχνης στα «Αποσπάσματα Σιωπής». (Απόσπασμα από το ανέκδοτο βιβλίο Ελλάς Εξπρές. )

Όπως αναφέρει ο Γάλλος Κριτικός της Τέχνης Pierre Restany το 1994: «Ο Κωστής συνεχίζει το αέρινο ταξίδι του πάνω στη μεταφορική έννοια του κεραυνού: σήμερα αυτό ίσως γίνεται πεδίο πιο εύληπτο. Ο κεραυνός είναι με μεγάλη σαφήνεια προσδιορισμένος ως οντολογικό φαινόμενο. Το μη είναι αντανακλάται στο εγώ και όλο το ταλέντο του καλλιτέχνη έγκειται στην ευφυία του να συλλάβει αυτή τη λεπτή στιγμή, όπου όλα συμβαίνουν όταν παράγεται η αστραπή εκδηλώνοντας τη λάμψη της. Αυτό που ο καλλιτέχνης επιδιώκει να μας καταδείξει δια μέσου των διαφορετικών μηχανισμών της δημιουργίας του, είναι αυτή η δυνατότητα συγχρόνως μη καθορισμένη και απεριόριστη, στην οποία η φύση του ουρανού και της γης μας παραπέμπει: στην αποκάλυψη του εαυτού μας από εμάς τους ίδιους…Ο κεραυνός στο έργο του Κωστή βρίσκει το πνευματικό του περιβάλλον. Είναι λοιπόν μια διπλή ενότητα, κεραυνός συν κενό, την οποία ο καλλιτέχνης μας δίνει να διαισθανθούμε μέσα στο ηλεκτρικό πεδίο. Το εγχείρημα όπως το αντιλαμβανόμαστε είναι πλούσιο σε νοήματα».

Η έκθεση συνοδεύεται από την έκδοση της R O M A G A L L E R Y | Κ ω σ τ ή ς | αγώγιμο⬄μη αγώγιμο με κείμενο από τον Ομότιμο Καθηγητή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Εμμανουήλ Μαυρομάτη. Μπορείτε να δείτε και να διαβάσετε διαδικτυακά τον κατάλογο της έκθεσης στην ακόλουθη διεύθυνση:

https://online.fliphtml5.com/wogji/zcbd/#p=2

Ο Κωστής γεννήθηκε στην Αθήνα το 1950. Παράλληλα με το εικαστικό του έργο, ανέπτυξε πλούσια δράση στο χώρο της ποίησης, εξέδωσε βιβλία, οργάνωσε καλλιτεχνικές ομάδες και δημιούργησε περιοδικές εκδόσεις τέχνης καθώς και artist’s books. Έργα του βρίσκονται σε Μουσεία και Ιδιωτικές Συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Για εκτενέστερο βιογραφικό στην διαδικτυακή διεύθυνση:

http://www.costis.gr/biotaomicrongammarhoalphaphiiotakappa972.html

                                                               Τα δε πάντα οιακίζει κεραυνός, ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ

 

Διάρκεια έκθεσης: 11/11/ 2021 – 20/12/ 2021

Ωράριο: Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο 10:00 – 16:00, Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 10:00 –  20:00

 

Για περισσότερες πληροφορίες και ραντεβού επικοινωνήστε στο info@roma-gallery.com και στα τηλέφωνα: 2130358344, 2112341115