Βάλτερ Πούχνερ, Ποιητής Ακαδημαϊκού Ήθους, Πνευματικός Διδάσκαλος διεθνούς βεληνεκούς και παγκόσμιας εμβέλειας.

 

Γράφει ο ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασεολόγος και κριτικός Κωνσταντίνος Μπούρας

 

Επιστήμονες εγνωσμένου κύρους, ερευνητές, μελετητές, δοκιμιογράφοι, συγγραφείς ενδέχεται να είναι καλοί και ως διδάσκαλοι.

Ακαδημαϊκοί Δάσκαλοι συχνά-πυκνά είναι και διακεκριμένοι επιστήμονες.

Ελάχιστοι / ελάχιστες όμως αφήνουν εποχή, χαράζουν καινούργιους δρόμους, ανοίγουν μονοπάτια, υποδεικνύουν μεθόδους, παρέχουν αφειδώς εργαλεία διαπραγματεύσεως εξειδικευμένων ή διεπιστημονικών αντικειμένων.

Ο όρος «αναγεννησιακός άνθρωπος» θεωρήθηκε υποτιμητικός, εάν όχι κι απευκταίος στην Πρώτη, στη  Δεύτερη και στην Τρίτη Βιομηχανική Επανάσταση.

Σήμερα όμως που η Ρομποτική και η Κβαντομηχανική εξασφαλίζουν τάχιστη διαχείριση/μετάδοση πληροφοριών, η περαιτέρω εξάσκηση τής Κριτικής Σκέψης κι η Διεπιστημονική πολυγνωσία είναι από τα desiderata τής μετανεωτερικής εποχής.

Ο Ποιητής Βάλτερ Πούχνερ είναι και Καθηγητής. Κι όχι ανάστροφα, κατά την ταπεινή μου επαγγελματική γνώμη, ως κριτικού Λογοτεχνίας και Θεάτρου. Γιατί η νοησιαρχική ταξινόμηση και η κριτική αξιολόγηση κάθε πειραματικού δεδομένου που προέρχεται από εμβριθή έρευνα-μελέτη ΔΕΝ ακυρώνει την ποιητική υπερβατικότητα. Η «συνεργασία» αριστερού και δεξιού ημισφαιρίου τού εγκεφάλου είναι τόσο σπάνια που αποτελεί ένδειξη ιδιοφυίας/μεγαλοφυίας. Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα. Η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) δεν έχει βεβαίως τους περιορισμούς τής ανθρώπινης φυσιολογίας. Επομένως, άνθρωποι όπως ο πολυγράφος Ποιητής και δι-επιστήμων Βάλτερ Πούχνερ είναι ο υποδειγματικός κι ενδεδειγμένος Δάσκαλος τόσο για τον εικοστό όσο και για τον εικοστό πρώτο αιώνα. Γιατί δείχνει το δρόμο προς την νέα εποχή των συνδημιουργικών επιστημόνων, που συνεργάζονται, που είναι συμβατοί, που είναι ανοικτοί στο κοινωνικό γίγνεσθαι. Ο νεορομαντικός μύθος τής απομονωμένης «μισάνθρωπης» παραγνωρισμένης μεγαλοφυίας δεν ισχύει πλέον. Ο πνευματικός άνθρωπος επιδρά κι επηρεάζεται από την περιρρέουσα ατμόσφαιρα. Δεν είναι «αυθεντία» (που παραπέμπει στο «αφέντης»). Είναι ίσος μεταξύ ίσων, ΠΡΟΕΔΡΕΥΕΙ σε ένα διαρκές “brainstorming”, καταγράφει δίκαια, συν-αξιολογεί και δίνει κατευθύνσεις βασιζόμενος/η στη γνώση και στην εμπειρία του/της. Η τεχνογνωσία είναι απαραίτητη τόσο στον επιστήμονα όσο και στον πραγματογνώμονα/εμπειροτέχνη. Ο συντονισμός / η διεύθυνση / η εμψύχωση / η ενδυνάμωση προϋποθέτουν αποδοχή/παραδοχή. Το προσήκον σέβας κερδίζεται, κατακτάται, αξιολογείται, αποτιμάται διαρκώς.

Ο ΒΑΛΤΕΡ ΠΟΥΧΝΕΡ κέρδισε και κερδίζει τους φοιτητές / σπουδαστές του που παραμένουν εσαεί «μαθητές» Του.

Αυτή είναι η προσωπική μου γνώμη κι εμπειρία, που επιθυμώ να μοιραστώ μαζί σας: όταν εισήχθην το 1990 με κατατακτήριες στο νεοσύστατο τότε ΤΜΗΜΑ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ, εργαζόμενος ταυτόχρονα (από το 1985) ως διπλωματούχος μηχανολόγος μηχανικός Ε.Μ.Π. (integrated master), ανακάλυψα ένα καινούργιο σύμπαν (πέρα από το θεατρικό, που το γνώριζα από παιδί, ως ερασιτέχνης ηθοποιός). ΑΝΑΚΑΛΥΨΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΑΚΗ ΓΝΩΣΗ που επεκτείνεται στην Λαογραφία, στη Σημειολογία, στην Ιστορία, στη Θεωρία Λογοτεχνίας και Θεάτρου, στην Θεατρολογία αυτή καθ’ εαυτή…

ΚΑΙ ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΟΛΑ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ, που ήταν πάντα η κύρια ιδιότητα, το κύριο μέλημα και η δια βίου φροντίδα που φωτίζει τη ζωή και τον δημόσιο βίο μου.

Τότε, δεν ήξερα πως ο Καθηγητής Βάλτερ Πούχνερ γράφει ΚΑΙ ποιήματα. Ήταν όμως ποιητικός ο τρόπος που δίδασκε. Ήταν ποιητικό το «είναι» και το «φαίνεσθαί» του. ΥΠΗΡΧΕ ΜΕ ΠΟΙΗΤΙΚΟ ΤΡΟΠΟ.

Όταν βγήκε στη σύνταξη, τότε δημοσίευσε τα ποιητικά, μη επιστημονικά γραπτά του (πολλά από τα εκδοθέντα μελετήματά του είχα την τύχη να επιμεληθώ). Βιβλία που κοσμούν τη βιβλιοθήκη, τη δική μου και πολλών άλλων, εάν κρίνω από τον αύξοντα αριθμό και από την πληθώρα των εκδοτικών οίκων.

Ο ΒΑΛΤΕΡ ΠΟΥΧΝΕΡ είναι κύριος εκπρόσωπος τού ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΥ. Τα παντοειδή του γραπτά διαπνέονται από ουμανιστικά ιδεώδη. Η φυσική του παρουσία (από την πανεπιστημιακή έδρα κι από τις στρογγυλές τράπεζες, από τα «πάνελ» παρουσιάσεων όπου συμμετέχει) συμπληρώνει αυτή τη φιλάνθρωπη, ζεστή, οικεία, φιλική προσωπογραφία.

Δεν αγιογραφώ ομιλώντας για τον Καθηγητή και Δάσκαλό μας, για τον Ποιητή και για τον Πνευματικό Άνθρωπο.

Ο ΒΑΛΤΕΡ ΠΟΥΧΝΕΡ ΦΩΤΙΖΕΙ ΤΟΥΣ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΟΥΣ, ΜΕΤΑΙΧΜΙΑΚΟΥΣ ΚΑΙΡΟΥΣ ΜΑΣ ΜΕ ΤΟ ΒΑΘΟΣ, ΤΟ ΎΦΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΉΘΟΣ ΤΟΥ.

Τού εύχομαι μακροημέρευση, συνώνυμη (γι’ αυτόν) της αέναης δημιουργικότητας. Η παραγωγικότητά του είναι απλώς συνεπακόλουθη τής ολόψυχης συγγραφικής του πρόθεσης να ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ, να ΦΩΤΙΣΤΕΙ, να μεταλαμπαδεύσει τις ΠΟΛΥΤΙΜΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ και ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ που διαθέτει και τον χαρακτηρίζουν.

Ο Βάλτερ Πούχνερ εξασκείται σε καθημερινή βάση στην ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ. Δεν γράφει για τον εαυτό του. Γράφει με πλέρια, ακέραια, ολάκερη την πνευματική-νοητική-ψυχοσωματική του ύπαρξη / οντότητα / ολότητα. Η ένωση με το Όλον, η νοσταλγία του για το ΆΠΑΝ είναι σταθερό leit motiv τής ποιητικής του.

ΟΛΙΣΤΙΚΗ ΚΑΙ Η ΓΡΑΦΗ ΚΑΙ Ο ΑΠΩΤΕΡΟΣ ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ (σε πολύχρονη, μακροπρόθεσμη προοπτική).

Ο Βάλτερ Πούχνερ είναι ένας ΟΛΙΚΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ που άνοιξε δρόμους στη νεοελληνική και παγκόσμια Θεατρολογία. Ως Ποιητής ομιλεί για εκείνα που η Επιστήμη δεν έχει ΑΚΟΜΗ αποδείξει. Ας θυμηθούμε, εξάλλου, την περίφημη ρήση τού Sigmund Freud: «κάθε φορά που έφτανα κάπου, είχε ήδη περάσει ένας Ποιητής»!!!

Ο Βάλτερ Πούχνερ είναι πρωτίστως ΠΟΙΗΤΗΣ. Τιμή μας και χαρά που μας ΔΙΔΑΣΚΕΙ αενάως. ΔΙΚΑΙΟΥΤΑΙ ΤΑ ΜΕΓΙΣΤΑ, ΤΑ ΆΡΙΣΤΑ.

Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας

https://konstantinosbouras.gr

Info:

https://www.youtube.com/watch?v=S2Dk6N_Jpg8

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

Οι απόφοιτοι τιμούν τον δάσκαλο

Τιμητική εκδήλωση για τον ομότιμο και επίτιμο καθηγητή του ΕΚΠΑ Βάλτερ Πούχνερ

 

Δευτέρα 29 Ιανουαρίου 2024

Μεγάλη Αίθουσα Τελετών Κεντρικού Πανεπιστημίου

 

Το Δίκτυο Αποφοίτων του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ οργανώνει τιμητική εκδήλωση για τον ομότιμο και επίτιμο καθηγητή Βάλτερ Πούχνερ σε ειδική τελετή, τη Δευτέρα 29 Ιανουαρίου 2024 και ώρα 18.00 στη Μεγάλη Αίθουσα Τελετών του Κεντρικού Πανεπιστημίου.

 

Οι απόφοιτοι αποδίδουν την οφειλόμενη τιμή στον δάσκαλο Βάλτερ Πούχνερ που γαλούχησε ολόκληρες γενιές νέων θεατρολόγων στο πανεπιστήμιο και τον κορυφαίο ερευνητή για το τεράστιο σε έκταση και ποιότητα έργο του στην επιστήμη του θεάτρου. Το πρόγραμμα της εκδήλωσης περιλαμβάνει προσφώνηση από τον Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, καθηγητή Γεράσιμο Σιάσο, χαιρετισμούς από το μέλος Διοίκησης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, καθηγητή Αχιλλέα Χαλδαιάκη, από τον αναπληρωτή Πρόεδρο του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ, αν. καθηγητή Γρηγόριο Ιωαννίδη Πρόεδρο του Δικτύου Αποφοίτων του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών, π. Πρόεδρο του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών, καθηγητή Ιωσήφ Βιβιλάκη.

 

Για το πολύπλευρο επιστημονικό, ερευνητικό και ποιητικό έργο του Βάλτερ Πούχνερ θα μιλήσουν:

Χριστόφορος Χαραλαμπάκης, Ακαδημαϊκός, Οµότιµος καθηγητής Γλωσσολογίας του ΕΚΠΑ, επίτιµος καθηγητής του Πανεπιστηµίου του Βουκουρεστίου και επίτιµος διδάκτορας του Δηµοκριτείου Πανεπιστηµίου Θράκης.

Μανώλης Βαρβούνης, Καθηγητής Λαογραφίας του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης.

Γωγώ Βαρζελιώτη, αν. καθηγήτρια Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Ευανθία Στιβανάκη, π. καθηγήτρια Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

 

Για τον δάσκαλο Βάλτερ Πούχνερ θα μιλήσουν οι απόφοιτοι του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ:

Γιάννης Κουρμπάνης, ηθοποιός-θεατρολόγος.

Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας, ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασεολόγος, κριτικός.

Θεόδωρος Ξάνθος, Αντιπρύτανης Διεθνοποίησης και Εξωστρέφειας, Καθηγητής Φυσιολογίας και Παθολογικής Φυσιολογίας
Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.

 

Ακολουθεί η απονομή τιμής και στον καθηγητή Βάλτερ Πούχνερ.

 

Μετά την αντιφώνηση του τιμωμένου, η εκδήλωση θα ολοκληρωθεί με το μουσικό μέρος. Ο Δημήτρης Μικιός, ηθοποιός-σκηνοθέτης και επιμορφωτής θεάτρου στο ΚΕΘΕΑ, προπτυχιακός φοιτητής στο ΤΘΣ και η Αγγελική Νταλιάνη, μουσικός-προπτυχιακή φοιτήτρια του ΤΘΣ, με την υποστήριξη των ηθοποιών Ντίνου Ποντικόπουλου και Άννας Ψαρρά, ερμηνεύουν χορικά από την Ορέστεια του Αισχύλου σε μουσική σύνθεση του Λάκη Καραλή και τραγούδια από το θέατρο.

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΒΑΛΤΕΡ ΠΟΥΧΝΕΡ

Ο Βάλτερ Πούχνερ γεννήθηκε στη Βιέννη το 1947. Σπούδασε Επιστήμη του Θεάτρου (Θεατρολογία) στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης και το 1972 απέκτησε τον τίτλο του Διδάκτορα της Φιλοσοφικής Σχολής, με μια εργασία για το Νεοελληνικό Θέατρο Σκιών. Το 1977 ανακηρύχθηκε Υφηγητής, στο ίδιο Πανεπιστήμιο, με μια Διατριβή για την Γέννηση του Θεάτρου στον Ελληνικό Λαϊκό Πολιτισμό. Από το 1975, οπότε νυμφεύτηκε την μετέπειτα Καθηγήτρια Παιδιατρικής-Νεογνολογίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Αριάδνη Μαλαμίτση, εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Ελλάδα, όπου εισήγαγε για πρώτη φορά την επιστήμη της Θεατρολογίας ως ξεχωριστό πανεπιστημιακό μάθημα.

Δίδαξε επί δώδεκα χρόνια Ιστορία Θεάτρου στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Κρήτης και διετέλεσε στο χρονικό διάστημα 1987-1989 πρόεδρος του Τμήματος Φιλολογίας. Από το 1989 διδάσκει στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, στην αρχή στο Τμήμα Φιλολογίας και από το 1991 στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, το οποίο οργάνωσε εξ αρχής και του οποίου διατέλεσε για περισσότερο από δύο δεκαετίες Πρόεδρος ή Αντιπρόεδρος. Παράλληλα εξακολουθούσε να διδάσκει Θεατρολογία στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης από το 1977 ως το 2006. Έχει μετακληθεί πάρα πολλές φορές ως Επισκέπτης Καθηγητής σε Ευρωπαϊκά και Αμερικανικά Πανεπιστήμια, μεταξύ των οποίων Harvard, Oxford, Cambridge, NY City University, Freie Universität Berlin, Hamburg, Sorbonne-Paris, München, Freiburg, Amsterdam, Göttingen, Bern, Sapienza Roma, Tor Vergata Roma, Princeton, California State University, London κ.α. Το 1985/86 ήταν για τρία εξάμηνα διορισμένος Καθηγητής της Ευρωπαϊκής Εθνολογίας στο Πανεπιστήμιο του Graz της Αυστρίας, το 1988 για ένα εξάμηνο στο ίδιο γνωστικό αντικείμενο στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης, ενώ το 1996 υπηρέτησε ως καθηγητής στο Ινστιτούτο Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών επίσης στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης.

Το 1994 εξελέγη Αντεπιστέλλον Μέλος της Αυστριακής Ακαδημίας Επιστημών. Τα έτη 1996-7, 1999-2000, 2003-4  διετέλεσε Γενικός Συντονιστής Κριτικών Επιτροπών για τα Διεθνή Θεατρικά Βραβεία του Ιδρύματος Ωνάση. Το 1996 βραβεύθηκε από την Ακαδημία Αθηνών. Το 2001 παρασημοφορήθηκε από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας της Αυστρίας με την ανώτατη διάκριση του «Αυστριακού Σταυρού Τιμής για την Επιστήμη και την Τέχνη». Το 2002 ονομάστηκε «Senior Fellow of the Onassis Foundation in America». Το 2002 εκλέχτηκε Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Λαογραφικής Εταιρείας, αξίωμα που κατέχει έως σήμερα. Αφυπηρέτησε από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών ως Ομότιμος Καθηγητής το 2014. Το 2018 ανακηρύχθηκε Επίτιμος Καθηγητής του ΕΚΠΑ για την προβολή των ελληνικών σπουδών στο εξωτερικό.

Είναι από το 1995 κύριος εκδότης (editor-in-chief) του θεατρολογικού περιοδικού Παράβασις, του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ, διευθυντής της «Θεατρικής Βιβλιοθήκης» του Ιδρύματος Κώστα και Ελένης Ουράνη, από το 2002 διευθυντής της σειράς «Text and Documents of the Early Modern Greek Theatre» της Ακαδημίας Αθηνών. Είναι μέλος πολλών editorial boards επιστημονικών περιοδικών στην Ελλάδα και την αλλοδαπή, καθώς και μόνιμος βιβλιοκριτής σε μια σειρά επιστημονικών περιοδικών για την Ελλάδα και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Έχει δημοσιεύσει περισσότερα από 125 βιβλία (100 στα ελληνικά, 25 στα γερμανικά και αγγλικά) και περίπου 500 μελετήματα στα ελληνικά, γερμανικά, αγγλικά, γαλλικά, ιταλικά σε 228 επιστημονικά περιοδικά για θέματα της ιστορίας του ελληνικού και βαλκανικού θεάτρου, της συγκριτικής λαογραφίας, των βυζαντινών και νεοελληνικών σπουδών εν γένει, καθώς και της θεωρίας του θεάτρου και του δράματος. Δημοσίευσε πάνω από 1000 βιβλιοκρισίες και βιβλιοπαρουσιάσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει πραγματοποποιήσει περισσότερες από 200 ανακοινώσεις (στα ελληνικά, αγγλικά, γερμανικά, ιταλικά) σε διεθνή και ελληνικά συνέδρια κι έχει δώσει περισσότερες από 200 διαλέξεις ή σειρές διαλέξεων σε διάφορες γλώσσες.

Η λογοτεχνική του παραγωγή συμπεριλαμβάνει πάνω από 25 αυτοτελείς εκδόσεις ποιημάτων, πεζογραφημάτων, λογοτεχνικής κριτικής και δοκιμίων. Έχει δημοσιεύσει κειμένα του σε λογοτεχνικά περιοδικά, ηλεκτρονικά και μη. Για την λογοτεχνική του βιβλιογραφία βλ. το αφιερωματικό τεύχος του περιοδικού Θέματα Λογοτεχνίας 66 (2021) για το συνολικό ποιητικό του έργο.