Πόσο κοστίζει «Το ψωμί της Νινευί» των Αντώνη και Κωνσταντίνου Κούφαλη στο φουαγιέ του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μυλωνά και με τους έμπειρους κι εξαίρετους πρωταγωνιστές Λήδα Πρωτοψάλτη και Σταύρο Ζαλμά.
Από τον θεατρολόγο και κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα
Η πολιτισμική σύγκρουση Ανατολής-Δύσης διαφαίνεται υπό το κράτος του Πολέμου και το μπρεχτικό σκηνικό της αναγκαστικής αλλά κι επιλεκτικής (λόγω χώρου) αποστασιοποίησης διευρύνει την σκηνή σε όλο το λιμάνι και αποκτά άλλες διαστάσεις. Ναι, αυτό το έργο δεν θα μπορούσε να παιχτεί το ίδιο σε μια σκηνή «ιταλικού τύπου». Ο βρεγμένος οικονομικός μετανάστης που καταφεύγει στο «παλάτι» και θαυμάζει τον διάκοσμο μαγεμένος, πουθενά αλλού δεν θα μπορούσε να βρει διαλεχτό σκηνικό όσο στο ανακαινισμένο «Δημοτικό Θέατρο Πειραιά» που διευθύνει ιδιοφυώς ο καλός σκηνοθέτης και δάσκαλος του θεάτρου Νίκος Διαμαντής.
Τα ερωτήματα που τίθενται είναι διαχρονικά (ήδη από την εποχή του Τρωικού Πολέμου) και δεν χρήζουν αμέσου απαντήσεως. Ούτε ο Όμηρος τα κατάφερε ούτε οι τρεις τραγικοί επέτυχαν σ’ αυτό. Οι δύο μάλιστα αυτοεξορίστηκαν κι ο τραγικότερος των τραγικών αμέσως μετά τις αμφίσημες «Τρωάδες» του.
Ως άλλη Εκάβη η Λήδα Πρωτοψάλτη θρηνεί τους απογόνους και τον άντρα της, τα χαμένα της παλάτια και την πυρπολημένη πόλη της. Έρχεται στη Δύση ζητώντας εκδίκηση αλλά και για να κουρνιάσει ίσως, ως κυνηγημένο αγρίμι, στα «ζεστά» ενός φιλάνθρωπου, ανθρωποκεντρικού και φιλόξενου Πολιτισμού. Αυτές οι δύο αντίρροπες δυνάμεις, της Φιλότητος και του Νείκους αντιπαλεύουν στην ψυχή της ηρωίδας κι αποδίδονται εξαίσια από τη μέγιστη ηθοποιό, κυρίως τις στιγμές του κλαυσίγελου ή και του νευρικού γέλιου ακόμα, κάτι που μόνον οι πολύ έμπειροι και σημαντικοί ηθοποιοί μπορούν να πετύχουν με τόσο διεξοδικό, φυσικό κι αληθοφανή συνάμα τρόπο…
Όσο για τον Σταύρο Ζαλμά, αυτή η εξπρεσσιονιστική κινητικότητά του, λες και βγήκε από τη σχολή του γερμανικού εξπρεσσιονισμού κι ερμηνεύει δράμα του ρομαντικού κινήματος «Θύελλα κι Ορμή», έδωσε την απαραίτητη αντίστιξη στη δωρική ερμηνεία της Λήδας Πρωτοψάλτη κι ενίσχυσε το ενεργειακό δυναμικό, τονίζοντας κι επαυξάνοντας την εντροπία του συστήματος. Για την Ανατολή, η Γυναίκα είναι η Τάξη, η συμμόρφωση με τους κανόνες της Αρμονίας κι ο Άντρας συνώνυμο του Χάους, του Πολέμου, της Επιβολής, του Βιασμού, του ετσιθελισμού. Κόντρα ρόλος για τον εξαίρετο πρωταγωνιστή, όμως ο ηθοποιός μέσα του πρυτάνευσε κι απέδωσε τα μέγιστα σε αυτή την κυκλοτερή δίνη που κατέλαβε το φουαγιέ-σκηνή και συνεπήρε τους θεατές. Όταν βγήκαμε έξω στο δρόμο για να πάρουμε ταξί, με τον ποιητή Γιώργο Χρονά, ένιωσα ότι ζούσα μέσα στο έργο κι ότι όλος ο κόσμος είναι μια σκηνή, όχι ακριβώς με τη σαιξπηρική έννοια του Globe αλλά με την μεσογειακή έννοια του Λόπε ντε Βέγκα και του Πιραντέλλο, που έχουν βιώσει κι ενσωματώσει στα έργα τους την ελληνορωμαϊκή ευζωία και τη χριστιανική «χαρμολύπη».
Το καλό θέατρο μας αναζωογονεί και μας επιτρέπει να βλέπουμε την πραγματικότητα από διαφορετική οπτική γωνία. Είναι αλήθεια, τολμώ να πω, ότι μετά τις ευριπίδειες «Τρωάδες» είναι η πρώτη φορά που ένιωσα στο πετσί μου τόσο πολύ το δράμα των προσφύγων. Ίσως το πολικό κρύο και οι πολυπληθείς άστεγοι, ο φιλόστοργος σκύλος που με υποδέχτηκε όταν γύρισα σπίτι και οι ειδήσεις στην τηλεόραση να έδωσαν άλλο βάθος σε αυτό το πανάρχαιο δράμα.
Κωνσταντίνος Μπούρας
Info:
http://www.ert.gr/psomi-tis-ninevi-sto-dimotiko-theatro-pirea/
Πρεμιέρα κάνει τη Δευτέρα 21 Νοεμβρίου στις 20:30 στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, το έργο των Αντώνη και Κωνσταντίνου Κούφαλη «Το ψωμί της Νινευί», σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μυλωνά και με τους Λήδα Πρωτοψάλτη, Σταύρο Ζαλμά στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.
«Το ψωμί της Νινευί» είναι το χρονικό μιας Οδύσσειας σε λάθος χρόνο. Το σημείο τομής Ανατολής και Δύσης, ο ασίγαστος πόθος της Νουρ και του Σαμίρ, να συμφιλιωθούν με τους εχθρούς που κουβαλάνε μέσα τους σε άλλη πατρίδα. Η κοινή τους ρίζα και ο προαιώνιος καημός κόντρα στην εποχή και τα ψεύτικα διλήμματα της.
«Με σκηνικό χώρο το φως των πολυελαίων και τη λάμψη των μαρμάρων του πολυτελούς φουαγιέ του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, δύο πρόσφυγες θα αφηγηθούν τη δική τους ιστορία για να συνδεθούν τελικά με την ιστορία του ίδιου του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά αλλά και την Ιστορία που τρέχει ανά τους αιώνες με πρωταγωνιστές εκατομμύρια σαν κι εκείνους, σαν κι εμάς», σημειώνει ο σκηνοθέτης Δημήτρης Μυλωνάς.
Στo πλαίσιo της κοινωνικής του πολιτικής το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά σας περιμένει στην παράσταση «Το ψωμί της Νινευί», με ειδική τιμή εισιτηρίου 8 ευρώ, τις ημερομηνίες: 22, 26, 27, 29/11 και 3, 4/12.
Κείμενο: Αντώνης και Κωνσταντίνος Κούφαλης
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Μυλωνάς
Σκηνικά-κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα
Φωτισμοί: Άννα Σμπώκου
Μουσική: Παύλος Κατσιβέλης
Επιμέλεια κίνησης: Νατάσα Σαραντοπούλου.
Βοηθός σκηνοθέτη: Αμαλία Αντώνη
Παίζουν οι ηθοποιοί: Λήδα Πρωτοψάλτη, Σταύρος Ζαλμάς.
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΙΡΑΙΑ
Ηρώων Πολυτεχνείου 32, Πειραιάς, 210 4143310
Φουαγιέ Α’ | Διάρκεια: Έως 26/02/2017
Ημέρες και ώρες παραστάσεων μέχρι την Κυριακή 21-1-2017:
Σάββατο 21:00, Κυριακή 19:00, Δευτέρα και Τρίτη 20:30
Το διάστημα από 17-30 Δεκεμβρίου, λόγω εορτών, ισχύει το εξής πρόγραμμα:
Σάββατο 17/12: 21.00
Κυριακή 18/12: 19.00
Τετάρτη 21/12: 20.30
Πέμπτη 22/12: 20.30
Παρασκευή 23/12: 20.30
Κυριακή 25/12: 19.00
Τετάρτη 28/12: 20.30
Πέμπτη 29/12: 20.30
Παρασκευή 30/12: 20.30
Από 26/1/2016 έως 26/2/2017 το πρόγραμμα αλλάζει και θα ανακοινωθεί προσεχώς.
Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό: 15 € / Φοιτητικό: 10 € /ΑΜΕΑ, Άνεργοι, 65+: 5 €
Ώρες Ταμείου:
Δευτέρα: ΑΡΓΕΙ
Τρίτη έως Σάββατο: 10.00-14.00 και 18.00-21.00
Κυριακή: 15.00-21.00
Πρόσβαση:
040 – από Σύνταγμα στάση Δημοτικό Θέατρο
X96 – από Αεροδρόμιο στάση Δημοτικό Θέατρο
Ηλεκτρικός – Τερματικός Σταθμός Πειραιά