Από τον θεατρολόγο και κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα
Ο αποδιδόμενος εις τον Ευριπίδη «Ρήσος» βρήκε τον ιδανικό από σκηνής διδάσκαλο στο πρόσωπο της νέας κι ευφάνταστης σκηνοθέτιδος Κατερίνας Ευαγγελάτου, η οποία συνδυάζει την φιλοπαίγμονα διάθεση με το χαρίεν της άνεσης που εκπηγάζει τόσον από το ταλέντο της όσο κι από την επιστημονική της κατάρτιση. Είχα δει αυτή την ιδιότυπη τραγωδία σε μια εξπρεσσιονιστική εκδοχή της από το «Αμφι-θέατρο» σε σκηνοθεσία του πατέρα της Σπύρου Ευαγγελάτου. Θυμόμουνα τον δυναμισμό και την παράλογη απληστία των ηρώων του Τρωϊκού Πολέμου, είχα εντρυφήσει στα νοήματα, στις ιδέες και στα ηθικά διδάγματα του τραγικού ποιητή (όποιος κι αν ήταν αυτός). Προσήλθα λοιπόν στα ερείπια του Λυκείου του Αριστοτέλη, εισερχόμενος από την οδό Ρηγίλλης ως επαρκής αναγνώστης-θεατής έτοιμος να δεχθώ το καινοφανές και το ευπροσήγορον του όλου εγχειρήματος.
Ιδιοφυής ο χωρισμός των θεατών σε τέσσερις ομάδες έτσι ώστε να περιηγηθούν κυκλικά το χώρο, ενόσω ακούγονται από τα μεγάφωνα και προβάλλονται σε άσπρο τοίχο μεταφρασμένα αποσπάσματα από κείμενα του Αριστοτέλη για τα όνειρα. Αυτή η ενεργειακή ενδυνάμωση των περιηγητών που κινούνται σε ενεργειακές πύλες εμπεριέχεται στο βιβλίο μου «Αφθονία Μπουρέικ στις Ενεργειακές Πύλες της Ελλάδας (Κερδίζοντας από τις ενεργειακές πύλες Αφθονία)» (εκδόσεις Momentum). Φαντάζομαι ότι στο άμεσο μέλλον το ενεργειακό και φιλοσοφικό ενδιαφέρον για την Ελλάδα θα αναζωπυρωθεί (η αρνητική δημοσιότητα της οικονομικής Κρίσης, που βιώνουμε δίκαιοι και άδικοι μαζί, θα λειτουργήσει και ως πόλος έλξεως για τη χώρα μας και τον προαιώνιο αθάνατο εναργή πολιτισμό της). Οι σύγχρονοι περιηγητές του εικοστού πρώτου αιώνα δεν θα αρκούνται να φωτογραφηθούν απλώς με φόντο τα αρχαία μνημεία, αλλά θα επιθυμούν ίσως διακαώς να μάθουν, να διδαχθούν, να εκπαιδευθούν, να αφομοιώσουν υψηλές ενέργειες και δονήσεις, να συνδημιουργήσουν… Αυτή ακριβώς τη λειτουργικότητα φαίνεται ότι υπηρέτησε με τόλμη και όραμα η ρηξικέλευθη σκηνοθέτις Κατερίνα Ευαγγελάτου.
Η παράσταση αυτή καθεαυτή, καθημένων των θεατών περιμετρικώς του αρχαιολογικού χώρου με τη δράση να εκτυλίσσεται τόσον στο επίκεντρο όσον και πίσω από τα φωτισμένα παράθυρα του πάνω ορόφου του παρακείμενου νοτίου κτηρίου, είχε έντονο το στοιχείο του παιγνίου, της παιδειάς, της αυτοσχέδιας διασκέδασης των αγυιοπαίδων σε αλάνες και αυλές και στους αρχαιολογικούς, βεβαίως, χώρους, όταν αυτοί δεν ήταν ακόμα περιφραγμένοι – ενθυμούμαι αυτή τη χρυσή εποχή, μισόν αιώνα πριν… Στοιχεία λαϊκού θεάτρου, κουκλοθεάτρου, θεάτρου σκιών-καραγκιόζη, συνέβαλαν στην απομυθοποίηση-αποδόμηση και τον εκσυγχρονισμό των μυθικών ηρώων, αποκαθηλώνοντάς τους σε δραματικά πρόσωπα του ελισαβετιανού δράματος, ιδιοτελή, χαμερπή κι αναξιόπιστα. Αυτή η σκηνοθετική οπτική φώτισε ιδιότυπα το κείμενο και του έδωσε μιαν αλλόκοτη διαχρονικότητα καταδεικνύοντας το αναλλοίωτο κι ανεξέλιγκτο της κατώτερης ανθρώπινης φύσης. Και μόνον γι’ αυτό της το επίτευγμα η Κατερίνα Ευαγγελάτου αξίζει να συγκαταλεχθεί στους πλέον σημαντικούς και πολλά υποσχόμενους σύγχρονους νέους σκηνοθέτες. Πολλοί καταφεύγουν στο λεγόμενο μετα-μοντέρνο, λίγοι όμως με επιστημονική επάρκεια και γνώση του κλασικού-παραδοσιακού. Συγχαρητήρια! Από τις σημαντικότερες παραστάσεις του φετεινού Φεστιβάλ Αθηνών στη χρονιά της πιο βαθιάς κι αλλόκοτης Κρίσης. Και το κοινό τίμησε δεόντως αυτή την πραγματική πρωτοτυπία μιας πραγματικά πρωτοπορειακής σκηνοπθέτιδος: της Κατερίνας Ευαγγελάτου (συνεχίζει επάξια την παράδοση τριών γενεών καλλιτεχνών που φέρουν αυτό το επώνυμο).
Κωνσταντίνος Μπούρας
www.konstantinosbouras.gr
Info:
Συντελεστές
Μετάφραση: Κώστας Τοπούζης
Σκηνοθεσία-Δραματουργία: Κατερίνα Ευαγγελάτου
Χορογραφία: Πατρίσια Απέργη
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Μουσική σύνθεση: Λευτέρης Βενιάδης
Φωτισμοί: Γιώργος Τέλλος
Σχεδιασμός Ήχου-Ηχοληψία: Κώστας Μιχόπουλος
Συνεργάτις αρχιτέκτων: Ίλυα Τασιούλα
Φωτογραφίες: Χριστίνα Γεωργιάδου
Κομμώσεις: Talkin’ Heads
Βοηθοί Σκηνοθέτη: Αμαλία Νίνου, Ελένη Τσιμπρικίδου, Ελένη Κουτσιούμπα
Παραγωγός: Γιώργος Λυκιαρδόπουλος
Διεύθυνση παραγωγής: Κατερίνα Μπερδέκα
Βοηθοί παραγωγής: Μαριάνθη Μπαϊρακτάρη, Αλεξάνδρα Μουζακίτη, Τζώρτζια Παινέση
Παίζουν (αλφαβητικά): Προμηθέας Αλειφερόπουλος, Ορφέας Αυγουστίδης, Αντριάν Κολαρίτζ, Γιώργος Κουτλής, Ερρίκος Μηλιάρης, Αργύρης Πανταζάρας, Λευτέρης Πολυχρόνης, Δημόκριτος Σηφάκης, Ουσίκ Χανικιάν, Ηλίας Χατζηγεωργίου
Συμμετέχει η τάξη κρουστών του Δημήτρη Δεσύλλα από το Ωδείο Αθηνών:
Βεατρίκη Αληθεινού, Δάφνη Ανδρεάδη, Σεμέλη Μαργαρίτη, Οδυσσέας Οικονομόπουλος, Πλούταρχος Τσουρής
Κόρνο: Σπυριδούλα Κοσκινά, Νίκος Ανυφαντής
Πληροφορίες εισιτηρίων
Τιμές εισιτηρίων: 20€, 15€ (φοιτητές, 65+), 5€.
Έναρξη προπώλησης εισιτηρίων: Πέμπτη, 25 Ιουνίου 2015
Τηλεφωνική προπώληση με πιστωτική κάρτα:
Τηλεφωνικό κέντρο: +30 – 210 32 72 000
Δευτέρα – Κυριακή: 09:00 -21:00
Η τηλεφωνική προπώληση των εισιτηρίων σταματά στις 14:00 την ημέρα της παράστασης.
Διευθύνσεις και ώρες λειτουργίας των εκδοτηρίων:
• Κεντρικά
Πανεπιστημίου 39 (εντός στοάς Πεσμαζόγλου)
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Παρασκευή: 9:00 – 17:00, Σάββατο: 9:00 – 15:00
• Ωδείο Ηρώδου Αττικού
Πεζόδρομος Διονυσίου Αρεοπαγίτου, Μακρυγιάννη
Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά: 9:00 – 14:00 και 18:00 – 21:00
• Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
Νομός Αργολίδας
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Πέμπτη: 9:00-19:00, Παρασκευή- Σάββατο: 9:00 – 21:00
• Λοιποί χώροι
Εκδοτήρια εισιτηρίων λειτουργούν σε όλους τους χώρους των εκδηλώσεων. Ανοίγουν δύο ώρες πριν από την έναρξη της παράστασης και εξυπηρετούν μόνο την παράσταση της ημέρας.
Άλλα σημεία πώλησης:
• Καταστήματα Public
• Βιβλιοπωλεία Παπασωτηρίου
• Βιβλιοπωλεία Ιανός
• Reload Stores
Παραλαβή εισιτηρίων:
• Από τα κεντρικά εκδοτήρια και τα ταμεία των θεάτρων
• Με εκτύπωση του ηλεκτρονικού σας εισιτηρίου από τον υπολογιστή σας
• Με courier (επιπλέον επιβάρυνση 3,5€)
Εισιτήρια μειωμένης τιμής:
Ισχύουν για παιδιά και νέους από 6 έως 18 ετών, φοιτητές, πολύτεκνους, στρατιώτες, άτομα άνω των 65 ετών.
Ειδικές τιμές:
Ισχύουν για ηθοποιούς, χορογράφους, σκηνοθέτες, θεατρολόγους με ενημερωμένη κάρτα του Σωματείου τους για τις παραστάσεις στους χώρους της Πειραιώς 260.
ΑμεΑ:
Ισχύουν για άτομα με 67% και άνω αναπηρία, καθώς και για ένα συνοδό, σε προβλεπόμενες θέσεις, με εισιτήριο φοιτητικής τιμής.
Ανέργων:
Ισχύουν για ανέργους με ενημερωμένη κάρτα ΟΑΕΔ, για περιορισμένο αριθμό θέσεων. Δυνατότητα αγοράς μόνο από τα εκδοτήρια του Φεστιβάλ έως και μία μέρα πριν από την έναρξη της παράστασης.
Ομαδικές κρατήσεις:
Για ομαδικές κρατήσεις (20 και πλέον εισιτηρίων) ισχύει έκπτωση 20% επί του συνολικού ποσού.
Πληροφορίες εκδήλωσης
Αρχαιολογικός χώρος Λυκείου του Αριστοτέλη
Ρηγίλλης, Αθήνα ,
Τρίτη έως Κυριακή στις 20.30
Διάρκεια: 90’
- See more at: http://www.elculture.gr/blog/katerina-evangelatou-risos-tou-evripidi/#sthash.wmJ609hh.dpuf