Η Μίνα Χειμώνα και ο Πέτρος Νάκος μεγαλουργούν πάντα στο «Θέατρο ALTERA PARS»

 

Από τον ποιητή, θεατρολόγο και κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα

 

Δύσκολη κωμωδία με δαγκωμένα χείλη, το γέλιο τείνει προς τον κλαυσιγέλωτα και απαιτείται ιδιαίτερη δεξιοτεχνία από σκηνοθέτη και ηθοποιούς προκειμένου να μην χαθεί η συγκινησιακή ισορροπία, που όσο κι αν τείνει προς το μελόδραμα καταλήγει τελικά στην καθημερινή χαρμολύπη τής μεσοαστικής οικογένειας που κάνει τα πάντα για το μέλλον των γόνων της.

Η ειλικρινής έγνοια των μικροαστών να γίνουν τα βλαστάρια τους υγιή, αρτιμελή και λειτουργικά στην κοινωνία συγκρούεται με τον αυστηρό κώδικα των περιορισμένων όντων που αν θέλουν να επιβιώσουν σε ένα εχθρικό γι’ αυτά περιβάλλον πρέπει να αναγάγουν τον εαυτό τους σε μέτρο σύγκρισης και να αρκεστούν στην περιορισμένη γνώση κι εμπειρία τους προσδίδοντάς της το αλάθητο των επιστημονικών αξιωμάτων.

Αυτή η διπολική σύγκρουση οδηγεί σε φυγόκεντρες τάσεις τα παιδιά και σε κεντρομόλες παππούδες και γιαγιάδες, οι οποίοι ως εξωτερική ασπίδα κλείνουν το σπειροειδές κοχύλι τής φαμίλιας σε μια γεωμετρικώς άψογη καμπύλη που υπακούει στους αριθμούς Fibonacci.

Εξηγούμαι: σύμφωνα με τον Σμαράγδινο Πίνακα των Αλχημιστών «όπως επάνω έτσι και κάτω». Οι ανθρώπινες οικογένειες είναι μικρογραφίες των αστρικών συστημάτων. Δεν υπάρχει τίποτα το ιδιαίτερο, το ατομικό, το εξαιρετικό, το εξωτικό, όταν παρατηρείς τα κοινωνικά φαινόμενα μέσα από το πρίσμα τής θεατρικής αφήγησης.

Το θεατρικό ενέχει το δραματικό, προϋποθέτει τον λόγο, δεν αρκείται όμως σ’ αυτόν αφού τα λεγόμενα «παραγλωσσικά σημεία» συνέχουν και εμποτίζουν ολόκληρη την σκηνική πράξη προς όφελος όλων, συντελεστών και επικροτητών.

Στη συγκεκριμένη παράσταση ο ιδιαίτερος κινησιολογικός, φωτιστικός, αισθητικός, ρυθμολογικός και φωνητικός κώδικας που έχει αναπτυχθεί σε βάθος χρόνου τριών δεκαετιών προσδίδει στο τελικό προϊόν την ενδελέχεια μιας πνευματικής κίνησης του διαδραστικού εκκρεμούς προς τα εμπρός.

Η Μίνα Χειμώνα είναι μια αξιολάτρευτη εσωτερική ηθοποιός κινηματογραφικής εκφραστικότητας. Παίζει με το βλέμμα, με τις μιμικές κινήσεις τού προσώπου, με τις παντομιμικές κινήσεις του κορμιού, ντυμένη πάντα με λειτουργικά κοστούμια που της επιτρέπει να αλλάζει ρόλους και διαθέσεις.

Εδώ, σε ένα άκρως ρεαλιστικό πλαίσιο προσδίδει (συνεργούντος, συναινούντος και συνεπικουρούντος τού επαρκούς σκηνοθέτου Πέτρου Νάκου) ένα άλλο επίπεδο κουκλοθεάτρου, όπου κάθε σχηματικό υπερκεράζεται από την υποκριτική ενάργειας μιας σπουδαγμένης ευφυΐας, μορφωμένης στην πράξη μέσα από πολλές θεατρικές περιπέτειες και χτυπήματα ζωής που αναπόφευκτα εμπλουτίζουν τον ψυχικό κόσμο τού επί σκηνής εκτιθέμενου θεατρίνου.

Κάπου λοιπόν μεταξύ σχηματικού κουκλοθεάτρου, μπαρόκ και αναγεννησιακού γκροτέσκο, βγαλμένου θαρρείς από τα γονιμολατρικά δρώμενα τού λαϊκού μεσογειακού θεάτρου, αυτή η κωμωδία τελειώνει με το απαραίτητο για το γεωγραφικό μήκος και πλάτος μας μελό φινάλε, που εμποτίζει όμως το παραστασιακό γεγονός με ουμανιστικό περιεχόμενο.

Τελικά, η επίγνωση τής πρόσκαιρης μηδαμινότητάς μας είναι η μοναδική σοφία προσιτή σε όλα τα βαλάντια, εφικτή – ως αυτογνωσία – για όλα τα κοινωνικά στρώματα. Κι αυτή την πρωταρχική απόπειρα αυτοσυνείδησης (προϋπόθεση κάθε μεταγενέστερης απόφασης για την αυτοβελτίωση) υπηρετεί το λαϊκό θέατρο από καταβολής κόσμου.

Η κρίσιμη μεταβατική εποχή μας, με τις Σειρήνες που ψέλνουν ως Κασσάνδρες την άμεση καταστροφή τού σύμπαντος κόσμου είναι ευεπίφορη σε τέτοιες απλοϊκές (φαινομενικώς) κωμωδίες, που ελαφρύνουν τον τόνο και οδηγούν στην ψυχαγωγική εκτόνωση θεατή (ακόμα κι όταν λειτουργεί ως «αναγνώστης» υποφωσκόντων «μηνυμάτων»).

Εδώ το μόνο μήνυμα είναι η αγάπη. Κι ο υποδηλωτικός τίτλος «Για το καλό σου» δικαιολογεί εν μέρει την αναγκαία παιδαγωγική σκληρότητα των γονέων και των παππούδων μας (για τους νεότερους).

Χαριτωμένη δραματουργική επεξεργασία τού πανάρχαιου χάσματος των γενεών. Τα άλυτα θέματα είναι και διαχρονικά.

Τρέξτε στο θέατρο Altera Pars. Μην χάσετε αυτή την γλυκόπικρη κωμωδία, σαν γλυκό νεράντζι…

 

Μετά Λόγου Γνώσεως,

 

Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας, Επισκέπτης Καθηγητής Θεατρικής Κριτικής στο ΕΚΠΑ

 

Info από το Δελτίο Τύπου:

Έως 3 Απριλίου η παράσταση

«Για το καλό σου»

Του Pier Lorenzo Pisano

στο θέατρο Altera Pars

 

«Στο τέλος υπάρχει πάντα αγάπη, όταν πια είναι πολύ αργά…»

 

Το θέατρο Altera Pars παρουσιάζει φέτος το χειμώνα, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, το έργο του νεαρού Ιταλού συγγραφέα και σκηνοθέτη Pier Lorenzo Pisano «Για το καλό σου», σε μετάφραση από τα ιταλικά και σκηνοθεσία Πέτρου Νάκου.

Γραμμένο μόλις το 2017, το έργο έχει βραβευτεί ως το καλύτερο  θεατρικό έργο  στο σημαντικότερο διαγωνισμό της Ιταλίας, τα βραβεία Riccione (κατηγορία Pier Vittorio Τondelli), ενώ παρά τις αντιξοότητες της πανδημίας, έχει διαγράψει αξιοσημείωτη πορεία στις θεατρικές σκηνές και τα διεθνή φεστιβάλ της Ευρώπης.

To «Για το καλό σου» μιλά για την οικογένεια, με τρόπο ιδιαίτερο, φρέσκο, πρωτότυπο και προσωπικό, που το καθιστά έργο ξεχωριστό και διαφορετικό από τα πολλά.  Ελαφρύ και στοχαστικό συνάμα, πνευματώδες και τρυφερό, σύγχρονο και καθημερινό, κατορθώνει να διεισδύει στις οικογενειακές σχέσεις, να τις ανατέμνει και να αποκαλύπτει τι υπάρχει εκεί μέσα, στο βάθος-βάθος, στον πυρήνα τους, αποκτώντας έτσι διαστάσεις διαχρονικές. Γύρω από το κεντρικό θέμα του έργου, τις σχέσεις αγάπης, αλλά και καταπίεσης μέσα στην οικογένεια, αρθρώνονται τα παράπλευρα θέματα που σκιαγραφούν τον σύγχρονο κόσμο μας, ένα κόσμο επισφαλή, μπερδεμένο, επιφανειακό, αντιφατικό και μοναχικό, ένα κόσμο που αναζητά διαρκώς την επικοινωνία, η οποία όμως πάντα μπλοκάρεται, οι λέξεις κόβονται, οι προτάσεις μένουν στη μέση και τα αισθήματα λουφάζουν στριμωγμένα μέσα μας χωρίς διέξοδο έκφρασης.

Ένα έργο για όλη την οικογένεια, ένα έργο για την κάθε οικογένεια.

Το έργο:

Ο μεγάλος γιος μιας οικογένειας έρχεται το Σαββατοκύριακο στο πατρικό του σπίτι, για να αντιμετωπίσει μια δύσκολη κατάσταση. Eπιστρέφοντας, τον περιμένουν όπως πάντα τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας: Μια μητέρα πανταχού παρούσα, ένας μικρότερος αδερφός απαιτητικός και αντιδραστικός, ένας πατέρας παρών-απών και μία γιαγιά που ξέρει καλύτερα απ’ τον καθένα να κακομαθαίνει τα εγγόνια της. Κι ενώ όλα μοιάζουν ίδια όπως πάντα στο οικογενειακό περιβάλλον, ένα απροσδόκητο νέο έρχεται να διαταράξει τις ισορροπίες και να υπενθυμίσει στους ήρωες πως τίποτα δεν παραμένει αιωνίως στατικό,ούτε καν η μοναδική μας σταθερά: το φαινομενικά αμετάβλητο οικογενειακό σύμπαν.

Για τον συγγραφέα:

Ο Pier Lorenzo Pisano γεννήθηκε το 1991 στη Νάπολη της Ιταλίας, είναι συγγραφέας και σκηνοθέτης θεάτρου και κινηματογράφου. Αποφοίτησε από την Εθνική Σχολή Κινηματογράφου της Ιταλίας κι έκανε το κινηματογραφικό του ντεμπούτο με την ταινία Cosi in terra, η οποία έλαβε μέρος στο διαγωνιστικό μέρος του 71ου Φεστιβάλ των Καννών. Τα θεατρικά του έργα, βραβευμένα στους σημαντικότερους διαγωνισμούς θεατρικών έργων της Ιταλίας (Solinas Award, The Riccione-Tondelli Award, The Hystrio Award),  έχουν μεταφραστεί σε δώδεκα γλώσσες και έχουν παρουσιαστεί στα μεγαλύτερα θεατρικά φεστιβάλ της Ευρώπης. Είναι από τους πιο πολυσχιδείς και ανερχόμενους συγγραφείς της σύγχρονης ιταλικής δραματουργίας, που βρίσκεται σε πλήρη άνθιση τα τελευταία χρόνια.

Το 2020 εξέδωσε την πρώτη του νουβέλα με τίτλο «Il buio non fa paura».

 

Ταυτότητα παράστασης:

Συγγραφέας: Pier Lorenzo Pisano

Μετάφραση-Σκηνοθεσία: Πέτρος Νάκος

Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη

Σκηνικά: Ohm David

Kοστούμια: Altera Pars

Moυσική επιμέλεια: Αγγελική Κοντού – Πέτρος Νάκος

Bοηθός σκηνοθέτη-Φωτογραφίες: Αγγελική Κοντού

Eπεξεργασία ήχων: Iωσήφ Τοπαλιάν

Κατασκευή σκηνικού: AndreaSavino– Ιωσήφ Τοπαλιάν

Βοηθοί εκτέλεσης παραγωγής: Διονύσης Μανιώτης, Βάσια Καρβέλη, Ειρήνη Ζέρβα

Υπεύθυνη επικοινωνίας: Le Canard qui Parle

 

Παίζουν: Mίνα Χειμώνα, Βλάσης Πασιούδης, Δημήτρης Ζέρβας, Αγγελική Κοντού, Παύλος Εμμανουηλίδης

 

Παραστάσεις: ΠαρασκευήΣάββατο στις 21: 00 και Κυριακή στις 20: 00 έως και Κυριακή 3 Απριλίου 2021

Διάρκεια: 85’ (χωρίς διάλειμμα)

Eισιτήρια: Viva.gr και στο ταμείο του θεάτρου

Γεν. Είσοδος: 15 ευρώ, Φοιτητικό: 12 ευρώ , Ατέλειες/Ανέργων: 8 ευρώ

Παραγωγή: Altera Pars (2021-22)

__________________________________________________________________________________________

H παράσταση έχει επιχορηγηθεί από το ΥΠΠΟΑ