Που γίνεται ολοένα καταφύγιο τραυματισμένων θεατών αναζητώντων ποιότητα και θαλπωρή

 αρτωΘΕΑΤΡΟΣΗΜΕΙΟ

Από τον θεατρολόγο και κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα

Από τότε που είδα στο Μουσείο Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ την παράλληλη έκθεση Γκωγκέν-Βαν Γκογκ με τα έργα που είχαν φιλοτεχνήσει οι δύο εκκεντρικοί φωστήρες την περίοδο που μοιράζονταν το ίδιο στούντιο στην Αρλ, και βλέποντας τα χρυσάνθεμα πλάι-πλάι, απέκτησα τη βάσιμη πεποίθηση ότι ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΔΥΟ ΆΝΤΡΕΣ ΈΤΡΕΦΑΝ ΜΙΑ ΒΑΘΙΑ ΕΡΩΤΙΚΗ ΈΛΞΗ-ΆΠΩΣΗ-ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ-ΜΙΣΟΣ-ΑΓΑΠΗ-ΦΙΛΟΤΗΤΑ-ΝΕΙΚΟΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΣ!!! Μάλιστα. Δεν κόβεις το αυτί σου γιατί σε εγκαταλείπει ο συνεταίρος και συγκάτοικός σου για να μετακομίσει αλλού. Και καλά να το …κόψεις (έλεος, τι γράφω, σοβαρός άνθρωπος!) αλλά να το στείλεις και με κούριερ σε μία πόρνη, ε, αυτό πάει πολύ! Εξηγούμαι. Στις πόρνες πήγαινε ο μάλλον αρειμάνιος, τρελαμένος από την τεστοστερόνη Πωλ Γκωγκέν. Με πόρνες συγκατοίκησε μετέπειτα στην Ταϊτή κι αργότερα στις Νήσους Μαρκησίες της Πολυνησίας, κόλλησε σύφιλη, τρελάθηκε και έκαψε την καλοζωγραφισμένη από αυτόν τον αναρχικό παρία καλύβα τους, όπου ζούσαν όλοι μαζί σε κοινόβιο. Ο Βαν Γκογκ πάλι, ως ενοχοποιημένος χριστιανός βοηθός ιεροκήρυκα για παμφτώχους, είχε σπιτώσει και περιέθαλπε μία άτυχη πόρνη, έτσι που η μάννα του η ίδια να του απονείμει την ύψιστη βρισιά του «νοσοκόμου της πουτάνας»!!! Κι έως εδώ, πάλι όλα καλά. Είναι σαφές όμως ότι η μαζοχιστική προσωπικότητα η προσκολλούμενη σε ισχυρότερες προσωπικότητες ήταν αυτή του Βαν Γκογκ και όχι του Γκωγκέν. Ο επιβήτωρ Γκωγκέν, ο σεξομανής, ο εκρηκτικός, ταιριάζει περισσότερο ως ψυχοσύνθεση με τον Πικάσο, που έπασχε από πριαπισμό, όπως λέει ο Ιόλας στα απομνημονεύματά του. Κι επανερχόμεθα στο θέμα μας. Γιατί ο Γκωγκέν εγκαταλείπει τον Βαν Γκογκ και γιατί εκείνος κόβει το αυτί του και το ταχυδρομεί σε μια πόρνη; Μήπως υποδηλώνει τη διεκδίκηση την ερωτική του Γκωγκέν από την γυναίκα που τον μοιράζεται μαζί της; Λέω τώρα. Αυτή η υπόθεση δεν έχει υποστηριχθεί μέχρι αυτή τη στιγμή, εξ όσων γνωρίζω. Ας την ψάξουν οι ειδικοί και είμαι σίγουρος ότι κάτι θα βρουν. Έστω και μόνον «ισχυρές ενδείξεις», όπως λέμε στη νομική ορολογία.

 ΑΡΤΩ2

Όλες αυτές οι σκέψεις ενισχύθηκαν από την καταπληκτική παράσταση «Αρτώ & Βαν Γκογκ avec un pistolet» με τον Ιωάννη Παπαζήση να ιερουργεί στο θέατρο Σημείο. Τι ηθοποιός! Μετρημένος, εκφραστικός, αυτοελεγχόμενος, διαρκής, διαυγής, με σβησμένο το εγώ του, χωρίς καμία διάθεση αυτοπροβολής! Σπάνιο, εξαιρετικά σπάνιο στους μονολόγους που βλέπουμε στις αθηναϊκές σκηνές.

 ΑΡΤΩ3

Ο Αρτώ, μετά από εννέα χρόνια εγκλεισμού σε ψυχιατρική κλινική και 51 ηλεκτροσόκ, επανεμφανίζεται στο Παρίσι του 1947 με μια διάλεξη «Βαν Γκογκ, ο Αυτόχειρας της Κοινωνίας», όπου χρησιμοποιεί τον μυθικό ζωγράφο ως περσόνα και μιλάει για τη δική του περιθωριοποίηση από τους «νουνεχείς» και για τη μοίρα που επιφυλάσσουν οι μικροαστοί στις μεγαλοφυίες! Στη διάλεξη χρησιμοποιεί ως υλικό 406 μουντζουρωμένα τετράδια που τα κουβαλάει πάντα μαζί του. Βεβαίως η καλή παριζιάνικη κοινωνία σπεύδει να στριμωχθεί για να μπορεί να σχολιάσει μετά τα λεγόμενα του «τρελού». Όμως, στην Ελλάδα λέμε «από μικρό κι από τρελό μαθαίνεις την αλήθεια». Ανάμεσα όμως στους φιλοπερίεργους είναι ο Μπρετόν, ο Ζιντ, ο Καμύ, ο Λακάν, κατά του οποίου ο Αρτώ στρέφεται μάλλον επιθετικά και περιφρονητικά, απαξιώνοντας την ψυχιατρική επιστήμη της εποχής του.

ΑΡΤΩ4

Η αναπαράσταση αυτής της ιστορικής διάλεξης ευτύχησε να έχει τίμιους, μελετηρούς και συνεπείς με το όραμά τους συντελεστές:

 Κείμενο – Σκηνοθεσία: Ιόλη Ανδρεάδη

Σκηνογραφία – Κοστούμι: Δήμητρα Λιάκουρα

Μουσική – Ηχοτοπίο: Ερατώ Α. Κρεμμύδα

Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα

Βοηθός Σκηνοθέτη: Κώστας Μητράκας

Μακιγιάζ: Λένια Saw

Video Trailer: Μιχαήλ Μαυρομούστακος

Αφίσα: Κώστας Τσακαλάκης

Φωτογραφίες: Πάνος Μιχαήλ

 

Η Ιόλη Ανδρεάδη είναι σημαντική νέα σκηνοθέτις με όραμα, εργατικότητα, προσήλωση στο έργο και στον βίο των συγγραφέων που επιλέγει. Μπράβο της.

Η ερμηνεία του Ιωάννη Παπαζήση είναι για βραβείο. Ακόμα κι αν δεν του δοθεί (το πιθανότερο – παραείναι σεμνός κι «αόρατος» για κάτι τέτοιο) του αρκεί η επιβράβευση του κοινού, αμέσως μετά… την εξαντλητική του αναφορά σε ιερά τέρατα. Φαντάζομαι ότι θα κάνει μέρες ή ώρες να συνέλθει από τη δίνη της κοσμικής ενέργειας στην οποία έχει περιπέσει.

Ήταν όλα υπέροχα, διδακτικά, απόκοσμα και τόσο καθημερινά.

Μην το χάσετε!

 

 

Κωνσταντίνος Μπούρας

www.konstantinosbouras.gr

Info

Θέατρο Σημείο
Χαριλάου Τρικούπη 4 (πίσω από το Πάντειο)
Καλλιθέα / τηλ. 210 92 29 579

Παραστάσεις έως 5.4
Σάββατο 21.00 & Κυριακή 19.00
Είσοδος 12 ευρώ & 8 ευρώ μειωμένο / Διάρκεια 60 λεπτά