%cf%87%ce%b1%ce%bd%ce%b9%ce%b1-1

 

 

 

Από τον ποιητή-κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα

Με αφορμή την έκθεση που διοργάνωσε η Κοινωφελής Δημοτική Επιχείρηση Περιβάλλοντος Παιδείας & Ανάπτυξης Μυκόνου με σχέδια και μελέτες του αρχιτέκτονα-πολεοδόμου Αριστείδη Ρωμανού, έρχομαι σήμερα να επισημάνω την εικαστική ματιά ενός ειδικευμένου επιστήμονα που ασχολήθηκε με την προστασία κι εξέλιξη των παραδοσιακών οικισμών και μελέτησε την επίδραση του τουρισμού στη διαμόρφωση του ελληνικού τοπίου. Οι ανθρώπινες φιγούρες του φαντάζουν ιμπρεσιονιστικές, όμως είναι σχεδιασμένες με ιδιαίτερη προσοχή μέσα στον περιβάλλοντα χώρο. Η τεχνική της ακουαρέλας τονίζει το ουσιώδες απαλλάσσοντας τον εγκέφαλο από τον περιττό θόρυβο «πληροφοριών» που δεν σχετίζονται με το θέμα και δεν συνάδουν με την οπτική του καλλιτέχνη ερευνητή. Το υδρόχρωμα χαρίζει εκείνη την αξιοθαύμαστη διαπίδυση θέτοντας το διαρκές θέμα της υπέρβασης των ορίων χωρίς απαραίτητα να ζητούμε και την κατάλυσή τους. Οι πολυπολιτισμικές κοινωνίες της παγκοσμιοποιημένης πλέον ταξιδιωτικής κουλτούρας απαιτούν ευελιξία, ευφράδεια, αποδοχή του διαφορετικού, μελέτη των καινοφανών συνθηκών και οριοθέτηση των καινούργιων τοπίων, όπως αναδύονται από τη φυσιολογική αλλά και την τεχνητή αποδόμηση των προηγουμένων. Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι το αρχαιοελληνικό μέτρο τόσο στην εικαστική όσο και στην αρχιτεκτονική φιλοσοφία και οπτική του Αριστείδη Ρωμανού. «Πάντων χρημάτων μέτρον εστί άνθρωπος», σύμφωνα με την πασίγνωστη πλέον ρήση του Πρωταγόρα. Αυτό είναι που λείπει από τη σύγχρονη Τεχνολογία, αλλά και από ορισμένους κλάδους της Επιστήμης που είναι προσανατολισμένοι στην υπερεκμετάλλευση των φυσικών πόρων και στην επίτευξη του μέγιστου δυνατού βραχυπρόθεσμου ή μεσοπρόθεσμου κέρδους με ανυπολόγιστες όμως και καταστροφικές μακροπρόθεσμες συνέπειες. Από αυτή την άποψη είναι σημαντικό το καλλιτεχνικό κι επιστημονικό έργο του Αριστείδη Ρωμανού, αφού κομίζει αρχαία «γλαύκα εις Αθήνας» και καλό θα ήταν να μεταφερθεί σε κάποιο μουσείο, ίδρυμα ή ειδικό εκθεσιακό χώρο της πρωτεύουσας τόσο η έκθεση σχεδίων και μελετών του όσο και η παράλληλη δημόσια συζήτηση-ημερίδα με θέμα: «Προστασία Οικισμών και εξέλιξη», στην οποία συμμετείχαν διακεκριμένοι αρχιτέκτονες και καθηγητές του Ε.Μ.Π.

%ce%b6%ce%b5%cf%8a%ce%bc%cf%80%ce%b5%ce%ba%ce%b9%ce%ba%ce%bf%cf%83-6

Όσον αφορά τα σατιρικά σκίτσα του Αριστείδη Ρωμανού που εκτέθηκαν παράλληλα, αυτά εντάσσονται σε ενότητες, όπως: Εξουσία, Τέχνη και Πολιτιστική ζωή, Πόλη / Αρχιτέκτονες / Πολεοδομία, Γιατροί / νοσηλεία. Πρόκειται για μια πολύ προσεγμένη κι επιμελημένη δουλειά που αποδεικνύει περίτρανα ότι το σπουδαίο δεν είναι σοβαροφανές και το ουσιώδες δεν καλύπτεται πίσω από βαρύγδουπα προσωπεία.

Κωνσταντίνος Μπούρας

www.konstantinosbouras.gr