Από τον ποιητή, θεατρολόγο και κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα

 

Η σύγκρουση ανερχομένων νεοπλούτων μικρομεσοαστών και φωτισμένων αστών (με ή χωρίς αριστοκρατική καταγωγή σε κάποιο αξιόλογο βάθος χρόνου) είναι ένα θέμα πρόσφορο για δραματική αξιοποίηση, όπως φαίνεται άλλωστε στον θρυλικό «Βυσσινόκηπο» του Τσέχωφ.

Η Λίλιαν Χέλμαν ήταν σύντροφος τού επίσης εναλλακτικού Ντάσιελ Χάμετ («Το γεράκι τής Μάλτας») που ανανέωσε το αστυνομικό μυθιστόρημα εισάγοντας ψήγματα κοινωνικής κριτικής και πολιτικού σχολιασμού σε ένα μάλλον απολιθωμένο στις παραδοσιακές συμβάσεις του παρά-λογοτεχνικό είδος.

Οι ανισότητες, οι κοινωνική αδικία, η έμφυλη βία, ο ρατσισμός, η εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο, και άλλα απολύτως επίκαιρα θέματα διαχρονικού ενδιαφέροντος ακτινογραφούνται εδώ με έναν τραγικωμικό τρόπο που θα τον ζήλευε ακόμα και ο ιατροφιλόσοφος Άντον Τσέχωφ, η ο Γκόρκι (στο «Βυθό» και στους «Μικροαστούς» του). Το έρεβος της ανθρώπινης συνθήκης μπορεί να δοθεί και με επιφανειακώς ανάλαφρο τρόπο. Ειδικά τότε γίνεται περισσότερο τραγική η κατάστασή του και μεθίσταται σε άλλα ύψη, αισθητικά και μεταφυσικά, θα έλεγα.

Ο Κωστής Καπελώνης, συνεπικουρούμενος από μια πλειάδα εκλεκτών ερμηνευτών έστησε μια παράσταση «ποιητικού ρεαλισμού» αντάξια του παλαιού «Υπογείου» του Δασκάλου του και διδασκάλου όλων μας Καρόλου Κουν.

Ο περιορισμένος χώρος και η συνεπακόλουθη στατικότητα των πρωταγωνιστών ανδρείκελων σε ένα ταξικό παιχνίδι απληστίας κι επιβολής της εξουσίας από άνθρωπο σε άνθρωπο, επιτάθηκαν από το σκηνικό που παρέπεμπε στο κινηματογραφικό σφαγείο τής «Χρονιάς με τα δεκατρία φεγγάρια» του Ράϊνερ Βέρνερ Φασμπίντερ.

Σπανίως βλέπω τόσο καλό, ποιοτικό και διαφανές θέατρο, με κρυστάλλινες προθέσεις κι αρμονικές επιτεύξεις.

Δεν θέλω να ξεχωρίσω κανέναν και καμία από τους εξαίρετους ηθοποιούς, αντάξιους των αρχαίων τεχνιτών τού Διονύσου. Ήταν όλα τόσο απτά και τρυφερά στην υπερβολικά τονισμένη βιαιότητά τους που ένιωθες εκείνον τον αρχετυπικόν «έλεον και φόβον» για τον οποίο μιλάει ο Αριστοτέλης.

Ναι, η ενσυναίσθηση, η άσκηση της κατανόησης του άλλου είναι στη βάση κάθε θεατρικής απόλαυσης και ειδικά τής θεατρικής κριτικής. Ο επαρκής θεατής γνωρίζει τον εαυτό του κι αυτοβελτιώνεται κατά βούλησιν με τον δικό του ρυθμό διδασκόμενος από τους επί σκηνής παιδαγωγούς έτσι ώστε η Ιστορία να μην επαναλαμβάνεται διαρκώς στον ίδιο βαθμό, αλλά να αποφεύγονται σοβαρά λάθη και μαζικές αστοχίες.

Το άτομο είναι μέρος τού όλου κι αυτός ο συνεκδοχικός παραδειγματισμός με την σωματικότητα αναπνέουσα δεν θα εκλείψει ποτέ, όσο κι αν εξελιχθεί η Τεχνολογία.

Στα «μικρά θεάτρα», στα θέατρα δωματίου όπου ανεβαίνουν τα kammerspiele ζούμε και βιώνουμε την διαμεσολαβημένη εμπειρία ευαίσθητων δεκτών που κατέγραψαν στις σεισμικές δονήσεις στα πολιτισμικά συμφραζόμενα τού καιρού τους, που δεν διαφέρουν και τόσο πολύ από τα δικά μας…

Δεν είμαστε μοναδικοί κι ανεπανάληπτοι, όλα έχουν συμβεί κάποτε παλιά και κάποιοι/κάποιες έχουν μιλήσει για λογαριασμό τους επ’ ωφελεία όλων μας.

Δείτε αυτή την παράσταση. Μην την χάσετε γιατί θα χαθείτε στο έλος τής μετριότητας. Οι αναξιοκρατούντες ηλίθιοι έχουν καταστεί μάστιγα, κινούμενη άμμος που καταπίνει αχόρταγα κάθε καινοτομία. Όμως είμαστε κι εμείς εδώ, υπάρχουμε για να λέμε την Αλήθεια, να μεταδίδουμε την Πληροφορία, να μεταλαμπαδεύουμε το Φως τής Ομορφιάς.

Αισθητική ηδονή αμέριστη κι ανυπολόγιστη ένιωσα παρακολουθώντας αυτή την ανυπολογίστου αξίας παράστασιν!!!

 

Μετά Λόγου Γνώσεως,

 

 

Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας, Επισκέπτης Καθηγητής Θεατρικής Κριτικής στο ΕΚΠΑ

https://konstantinosbouras.gr

 

info:

Δελτίο Τύπου

 

«Οι Μικρές Αλεπούδες»

3ος χρόνος στο Studio Μαυρομιχάλη

 

Ο Θίασος Συν-θήκη συνεχίζει από 15 Δεκεμβρίου, στο Studio Μαυρομιχάλη, τον τρίτο κύκλο των παραστάσεων του κλασικού έργο της Λίλιαν Χέλμαν «Μικρές Αλεπούδες».

Πρόκειται για ένα δυνατό ρεαλιστικό δράμα, που αφορά στη μελέτη της ανθρώπινης συμπεριφοράς και των ενδοοικογενειακών σχέσεων, ενώ στηλιτεύει τα σαθρά θεμέλια μιας παρακμασμένης κοινωνίας που ταυτίζει την ευτυχία με το κυνήγι του χρήματος. Έργο διαχρονικό, γραμμένο το 1939, έχει μεταφερθεί στον κινηματογράφο και παίζεται με μεγάλη επιτυχία σε όλο τον κόσμο. Αντικατοπτρίζει εντυπωσιακά την σύγχρονη κοινωνία μας, αφού οι ήρωές του ζουν αναμεσά μας.

Ένας αδυσώπητος οικονομικός πόλεμος μαίνεται μεταξύ των μελών μιας οικογένειας, που βάζουν το χρήμα πάνω από τον άνθρωπο και πάνω από την ίδια τη ζωή. Απληστία, έλλειψη αξιών, φιλαργυρία, σκληρότητα, εγωισμός, δίψα για εξουσία, πάθος για εκδίκηση, συζυγικές σχέσεις που φτάνουν μέχρι τον φόνο, αποτελούν τον καμβά ενός σπουδαίου έργου. Οι Μικρές Αλεπούδες της Λίλιαν Χέλμαν είναι άγρια και ύπουλα αρπακτικά. Τυφλωμένες από την απληστία ασκούν βία, όχι μόνο γιατί πεινούν, αλλά γιατί θέλουν να απολαύσουν τη στιγμή που κατασπαράζουν τα θύματά τους.

 

Συντελεστές:

Μετάφραση: Ερρίκος Μπελιές
Σκηνοθεσία – Φωτισμοί: Κωστής Καπελώνης
Σκηνικά – Επιμέλεια κοστουμιών: Ανδρέας Σαραντόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Κλεοπάτρα Ροντήρη

Επικοινωνία και προβολή παράστασης : Νταίζη Λεμπέση | τηλέφωνο 6908502631 | email daisylempesi@hotmail.gr |

 

Παίζουν:

Γιώργος Κροντήρης, Δέσποινα Πόγκα, Μαρία Μακρή, Βέρα Χατζηϊακώβου, Χρήστος Συριώτης, Πέτρος Πέτρου, Εύη Τσάφου, Πάρις Σκαρτσολιάς

Ταυτότητα παράστασης:

Studio Μαυρομιχάλη, Μαυρομιχάλη 134.

Πληροφορίες – κρατήσεις, τηλ: 210 6453330 – 6932177826

3ος κύκλος παραστάσεων: από 15 Δεκεμβρίου έως και 13 Ιανουαρίου 2022

Παραστάσεις: Κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 8:00μμ
Διάρκεια παράστασης: 110΄χωρίς διάλειμμα

 

Το Studio Μαυρομιχάλη, μέχρι νεωτέρας, λειτουργεί αμιγώς ως χώρος υποδοχής πολιτών που έχουν εμβολιαστεί πλήρως και με τις δύο δόσεις του εμβολίου κατά της COVID-19 ή έχουν νοσήσει εντός του τελευταίου εξαμήνου. Κατά την είσοδο των θεατών στο χώρο, θα γίνεται έλεγχος των απαραίτητων πιστοποιητικών, όπως αυτός ορίζεται από την πολιτεία. Η χρήση προστατευτικής μάσκας είναι υποχρεωτική, σε όλους τους χώρους του θεάτρου, ενώ η προσέλευση ανηλίκων θεατών προϋποθέτει την επίδείξη υπεύθυνης δήλωσης διενέργειας self test των γονέων.  

 

 

Τιμές εισιτηρίων:

Κανονικό: 14€

Φοιτητικό, κάτω των 25, άνω των 65: 10€

Ατέλειες και Ανέργων: 5€

Προπώληση από 15 Νοεμβρίου έως 15 Δεκεμβρίου με 10 €

Εισιτήρια προπωλούνται στα:

viva.gr

καταστήματα Public

καταστήματα Media Markt

https://tickets.public.gr

 

 

Με την Υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού