ΝΟΡΑ3

Από τον θεατρολόγο και κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα

 

Σε αυτό το υπόγειο θεατράκι έχω ζήσει μόνο μαγικές στιγμές. Είναι από μόνο του σαν κουκλόσπιτο, με πρώτη και καλύτερη την οικοδέσποινα που μας υποδέχεται στη βάση της σκάλας και βγήκε λες από ταινία του Φελλίνι, από αστικό δράμα του Μεσοπολέμου, σα να είναι μπιμπλό τής μπελ-επόκ. Από εκεί και μετά σα να σε αγγίζει με το μαγικό ραβδί της μπαίνεις σε έναν νεραϊδόκοσμο, αλλιώτικον από τους άλλους, σκληρό κι ανταποδοτικό, για ενηλίκους… Ναι, λατρεύω τη Βαλεντίνη Λουρμπά και τη θαυμάζω που συντηρεί αυτό το χώρο χωρίς βοηθήματα κι επιχορηγήσεις, μόνο με την αγάπη του πιστού κοινού της, αναζητώντας διαρκώς την ποιότητα στα ερέβη της ανθρώπινης ψυχής. Το ρεπερτόριό της ασυμβίβαστο, διαχρονικό, μακριά από ευκολίες και ηθογραφικές απλοποιήσεις. Τα πράγματα είναι δραματικά κι έτσι ήταν πάντα κι ίσως έτσι πρέπει να είναι. Αυτή η φιλοσοφική αισθητική που προσιδιάζει το μπαρόκ δίνει την κλίμακα της προοπτικής μεταξύ Ουρανού και Γης, Θεού κι Ανθρώπου.

Χωρίς να θεολογεί ο Ίψεν, αναμετράται με τις αρχετυπικές δυνάμεις που παλεύουν στο εσωτερικό του ανθρώπου και τον μετατρέπουν σε τραγική μαριονέττα, κούκλα, έρμαιο των παθών, άθυρμα δαιμονικών εξουσιών που δεν τον αφήνουν να καταλαγιάσει, να ησυχάσει, να συμβιβαστεί, να γαληνέψει. Οι ήρωές του είναι δαιμονικοί, ανελέητοι. Όσο κι αν ο εκβιαστής ημερεύει από την πρώτη του αγάπη, η χαροκαμμένη και συμβιβασμένη Χριστίνα επιμένει να μην τον αφήσει να μαζέψει το εκβιαστικό του γράμμα, θέλει με μια σαδιστική ακρίβεια ν’ αποκαλυφθεί η Αλήθεια και να δει την τυχερή παιδική της φίλη να συντρίβεται κάτω από το βάρος των ανομημάτων της. Μου θυμίζει τον Ευγένιο Ο’Νηλ στο «Πάθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα» που ξεστομίζει την αιρετική φράση: «Μακάρι να υπήρχε μία Κόλαση και γι’ αυτούς τους καλούς ανθρώπους». Μόνο που αυτοί οι «καλοί», οι λογικοί, οι φοβισμένοι, οι καθωσπρέπει άνθρωποι ζουν την καθημερινή κόλαση της εθελοδουλείας τους. Μια φυλακή που δεν έχει εξιτήριο ούτε καν στον τάφο. Στάθηκα σε αυτή τη λεπτομέρεια του έργου γιατί καταδεικνύει όλη την υπαρξιακή θεματική του Ίψεν: η αστική υποκρισία δεν επιτρέπει αμφισβητήσεις, ανυπακοές, ανταρσίες, επαναστάσεις. Τρέμει, φρικιά, τρομάσσει, μην χάσει τη βολή του κατουρημένου από τα πεκινουά καναπέ της. Ο Ίψεν κυνηγήθηκε γιατί ήταν επαναστάτης. Είναι μεγάλος δραματουργός γιατί παλεύει με τα αρχέτυπα. Είναι τραγικός γιατί θέτει τον άνθρωπο προ των ευθυνών του στην αδιάκοπη σύγκρουσή του με το Άγνωστο…

Απόλαυσα και αυτή την παράσταση, του «Κουκλόσπιτου» στο κουκλοσπιτένιο θέατρο «Εκάτη». Ήταν όλοι τους τέλειοι και δεν θα ξεχωρίσω κανέναν. Τόσο δεμένη ομάδα, τόσο σφιχτά αλληλέγγυοι, τόσα άρρηκτα συνεργαζόμενοι. Εύγε τους. Τους θαυμάζω!

Κωνσταντίνος Μπούρας

www.konstantinosbouras.gr

info:

Κουκλόσπιτο (Νόρα), το αριστούργημα του Ερρίκου Ίψεν 
στο θέατρο Εκάτη, στις 16 Οκτωβρίου.

Ο Χέλμερ και η Νόρα είναι παντρεμένοι πολλά χρόνια και ζουν μια ήρεμη και ευτυχισμένη ζωή .Αυτός την φροντίζει σαν να είναι ένα μικρό παιδί και αυτή του το ανταποδίδει με πίστη και αφοσίωση. Η σχέση τους στηρίζεται κυρίως στην φυσική έλξη και όχι ιδιαιτέρως στην ψυχική σφαίρα. Για τον Χέλμερ η Νόρα είναι μια κούκλα, ένα παιχνίδι που τον ξεκουράζει. Η Νόρα τον θαυμάζει, τον βρίσκει δυνατό και ακαταμάχητα γοητευτικό. Η ίδια ανατράφηκε σαν ένα παιδί που δεν υποψιάσθηκε ποτέ την πραγματικότητα. Το Κουκλόσπιτο πραγματεύεται τους θεσμούς ,την σχέση του ζευγαριού, εμβαθύνει στο θέμα της συμβίωσης που πρέπει να έχει υψηλό περιεχόμενο. Το κουκλόσπιτο είναι το δράμα μιας ψυχής, η εσωτερική κατάρρευση ενός πλάσματος που εμπιστευόταν τους άλλους. Η Νόρα προκειμένου να σώσει την ζωή του άνδρα της έκανε μια λάθος κίνηση και όταν απεκαλύφθη το μυστικό της, δεν στηρίχθηκε, αλλά ταπεινώθηκε και προπηλακίστηκε από τον άνδρα της. Η Νόρα ανήκει στα πλάσματα εκείνα που θέλουν τον κόσμο ωραίο και ιδανικά φτιαγμένο ,δεν ενδίδουν, δεν συμβιβάζονται , προτιμούν να καταστραφούν. Η Νόρα δεν είναι ένας συνηθισμένος τύπος γυναίκας. Φεύγει από το σπίτι της, γιατί πιστεύει πως δεν έχει το ηθικό δικαίωμα να μεγαλώσει τα παιδιά της. Το τραγικό είναι ότι όλα δεν διορθώνονται με νομοθετικές διατάξεις…
Μετάφραση: Θίασος Λεπτουργείον.
Σκηνοθεσία-Διασκευή: Βαλεντίνη Λουρμπά.
Μουσική επιμέλεια: Νίκος Ανδρουλής.
Σκηνικά-κοστούμια: Σωτηρία Σώτου.
Φωτισμοί-ηχοληψία: Ευριδίκη Γεωργίου.
Φωτογραφία: Ειρήνη Αγιαννιωτάκη- Ευθύμης Ντούσικος.
Χορογραφία: Λυδία Ορφανουδάκη.
Παίζουν οι ηθοποιοί:
Κώστας Κονταράτος,
Άννα Κουκουλιάτρα,
Αννίτα Μαυρομιχάλη,
Σπύρος-Ανδρέας Παπαδάτος,
Ξενοφών Χαντζής.
Θέατρο Εκάτη, Εκάτης 11, Πλατεία Κυψέλης, τηλ. 2106401931.
Ώρες Παραστάσεων: Παρασκευή, 9 μ.μ, Σάββατο, 7.30 μ.μ, Κυριακή, 9.30 ακριβώς.
Υπεύθυνη Δημοσίων σχέσεων, Αγγελική Ραυτοπούλου.
https://www.facebook.com/events/417025341834798/