Μουσικές και ποιητικές εξιστορήσεις
- «Μάης του ΄68: Ποίηση και Μουσική, 50 χρόνια μετά» με ομιλητές τους
Γ. Β. Μονεμβασίτη και Κ. Μπούρα. Συμμετέχει η σολίστ πιάνου Ντιάνα Βρανούση.
- «Εισαγωγή στην Ελληνική Αστική Λαϊκή Μουσική» με τον Λάμπρο Λιάβα.
Δελτίο Τύπου
Δύο ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις διοργανώνει ο «Άλλος Τόπος Επικοινωνίας και Πολιτισμού» λίγο πριν την εκπνοή του 2018. Η πρώτη με αφορμή τη συμπλήρωση πενήντα χρόνων από τον Μάη του ’68, που συντάραξε όχι μόνο τη Γαλλία αλλά και τον κόσμο ολόκληρο, θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 30 Νοεμβρίου 2018. Η δεύτερη εκδήλωση αποτελεί μια «Εισαγωγή στην Ελληνική Αστική Λαϊκή Μουσική» και θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 4 Δεκεμβρίου 2018. Κοινός χώρος παρουσίασης και των δύο εκδηλώσεων το Πολιτιστικό Πολύκεντρο Δήμου Ηρακλείου Αττικής «Ηλέκτρα Αποστόλου» (Κουντουριώτου 18 και Νεότητας).
Στην πρώτη κατά σειρά παρουσίασης εκδήλωση, την Παρασκευή 30 Νοεμβρίου και ώρα 7 μ.μ, με τον τίτλο «Μάης του ΄68: Ποίηση και Μουσική, 50 χρόνια μετά» ομιλητές είναι ο Γιώργος Β. Μονεμβασίτης κριτικός, ιστορικός μουσικής και ο Κωνσταντίνος Μπούρας συγγραφέας, ποιητής, κριτικός θεάτρου και λογοτεχνίας. Ξεχωριστή παρουσία η σολίστ πιάνου Ντιάνα Βρανούση, που ερμηνεύει μερικές εμβληματικές γαλλικές μελωδίες. Η εκδήλωση αυτή, που πρωτοπαρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ «Μικρό Παρίσι των Αθηνών» (πραγματοποιείται κάθε χρόνο στο κέντρο της Αθήνας, τις πρώτες ημέρες του Οκτώβρη), επαναλαμβάνεται στην πόλη όπου γεννήθηκε και δραστηριοποιείται ο «Άλλος Τόπος Επικοινωνίας και Πολιτισμού», μια λίγο – πολύ, άνυδρη πολιτιστικά πόλη, τόσο κοντά αλλά τόσο μακριά από το κέντρο.
Η διάλεξη του καθηγητή εθνομουσικολογίας του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Λάμπρου Λιάβα «Εισαγωγή στην Ελληνική Αστική Λαϊκή Μουσική» θα δοθεί για τα μέλη και τους φίλους του «Άλλου Τόπου» την Τρίτη 4 Δεκεμβρίου, στις 7 το απόγευμα. Ξεκινώντας από μια γενική αναφορά στον αστικό λαϊκό πολιτισμό και τα κύρια χαρακτηριστικά του, ο εθνομουσικολόγος Λάμπρος Λιάβας παρουσιάζει την εξέλιξη του Ρεμπέτικου, ακολουθώντας τα «βήματά του» από τα «καφέ-αμάν» και τα «καφέ-σαντάν» στη «φυλακή και τον τεκέ». Ακολουθεί η «κλασική» περίοδος (1922-1940), όπου εξετάζεται η συμβολή των προσφύγων στη διαμόρφωση του είδους και το πέρασμα από τη «σμυρναίικη» στην «πειραιώτικη» σχολή. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο έργο και την προσωπικότητα του Μάρκου Βαμβακάρη, στον ρόλο της δισκογραφίας και στις συνέπειες από την επικράτηση της μεταξικής λογοκρισίας. Τέλος, με την «εργατική» περίοδο (1945-1955) παρακολουθούμε την «κάθαρση» του ρεμπέτικου, με πρωτοπόρο τον Βασίλη Τσιτσάνη και τις καινοτομίες που εισάγει στη δομή και τη λειτουργία των τραγουδιών, με αποκορύφωμα την καθιέρωση του τετράχορδου μπουζουκιού από τον Μανώλη Χιώτη.
Μια σύντομη αναφορά στο «λαϊκό» τραγούδι στη δεκαετία 1955-1965 (μέσα από το «δίπολο» Καζαντζίδη – Μπιθικώτσης) και στο νέο είδος που εγκαινιάζουν ως «έντεχνο λαϊκό τραγούδι» ο Μάνος Χατζιδάκις και ο Μίκης Θεοδωράκης, φωτίζει τον απόηχο της παράδοσης του ρεμπέτικου στην εξέλιξη του νεότερου ελληνικού τραγουδιού.
Η είσοδος και στις δύο εκδηλώσεις είναι ελεύθερη.
Επικοινωνία: αllostopos@gmail.com
Fb: Άλλος Τόπος Επικοινωνίας & Πολιτισμού “The official page” “the-official-page” |
Βιογραφικά σημειώματα
Ντιάνα Βρανούση
Γεννήθηκε στο Παρίσι. Σπούδασε πιάνο στο Ωδείο Αθηνών, με την Μαρία Χαιρογιώργου, και στο Παρίσι, με την Yvonne Loriod και τον Pierre Sancan, για έξι χρόνια με υποτροφία. Σπούδασε επίσης ανώτερα θεωρητικά.
Συμμετείχε σε σεμινάρια πιάνου στο εξωτερικό (Γαλλία, Γερμανία). Έδωσε πολυάριθμα ρεσιτάλ και συναυλίες μουσικής δωματίου στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Παρίσι, Ρώμη, Φλωρεντία, Νάπολη, Λονδίνο, Νίκαια, Μασσαλία κ.α.). Ως σολίστ συνέπραξε με όλες τις ελληνικές συμφωνικές ορχήστρες και πραγματοποίησε την πρώτη ερμηνεία στην Ελλάδα των κοντσέρτων του Francis Poulenc και του Igor Stravinsky, καθώς και έργων για σόλο πιάνο Ελλήνων και ξένων συνθετών.
Το 2002 εγκαινίασε με ρεσιτάλ το ανακαινισμένο Βουλευτικό (Πρώτη Βουλή των Ελλήνων) στο Ναύπλιο, ενώ τον Απρίλιο του 2016 συμμετείχε ως σολίστ στην εκδήλωση των εγκαινίων του ανακαινισμένου σπιτιού (Ξάνθη), στο οποίο γεννήθηκε ο Μάνος Χατζιδάκις. Τον Ιανουάριο του 2018 πραγματοποίησε ρεσιτάλ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στο οποίο ερμήνευσε σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση έργων των ελληνικής καταγωγής Mario Foscarina και Camille Stamaty, που έζησαν στο Παρίσι τον 19ο αιώνα.
Πραγματοποίησε ηχογραφήσεις για την Ελληνική, Γαλλική και Γερμανική Ραδιοφωνία και μαγνητοσκόπησε ρεσιτάλ για την τηλεόραση. Ηχογράφησε προσωπικό δίσκο (LP, CD), ενώ συμμετείχε στην ηχογράφηση πέντε δίσκων με έργα Ελλήνων συνθετών. Δίδαξε για πολλά χρόνια στο Ωδείο Αθηνών.
Λάμπρος Λιάβας
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1959. Σπούδασε Nομικά στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών (1977-1981). Μουσικές σπουδές: Πιάνο με τον Γιώργο Δασκούλη, Αρμονία και Αντίστιξη με τον Γιάννη Ιωαννίδη, Βυζαντινή Μουσική και Ελληνικό Δημοτικό Τραγούδι με τον Σίμωνα Καρά. Μεταπτυχιακές σπουδές: Με υποτροφία του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος στο Παρίσι, στην Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales (1981-1987): Maitrise στην Εθνολογία Ν. Α. Ευρώπης με τον Paul-Henri Stahl (1982), D.Ε.Α. στην Εθνομουσικολογία (1983) και Διδακτορική Διατριβή με την Claudie Marcel-Dubois και τη Magie Andral («Η λύρα στην Κρήτη και τα Δωδεκάνησα»). Από το 2009 τακτικός καθηγητής Εθνομουσικολογίας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει πραγματοποιήσει επιτόπιες έρευνες και μουσικές καταγραφές σε όλη την Ελλάδα και στα Ελληνόφωνα χωριά της Κάτω Ιταλίας. Συνεργάστηκε με τον Φοίβο Ανωγειανάκη στην ίδρυση του Μουσείου Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων – Κέντρου Εθνομουσικολογίας, του οποίου υπήρξε Πρόεδρος (1991-2014). Από το 1995 ως το 2004 ήταν συντονιστής (μαζί με τη Λουκία Δρούλια) και υπεύθυνος της μουσικής ομάδας στο ερευνητικό πρόγραμμα «Καταγραφή της ελληνικής μουσικοχορευτικής παράδοσης: Θράκη – Αν. Μακεδονία» του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής». Έχει επιμεληθεί βιβλιογραφικές, δισκογραφικές και ηλεκτρονικές εκδόσεις, ταινίες -ντοκιμαντέρ, εκθέσεις, συνέδρια, εκπαιδευτικά προγράμματα, φεστιβάλ, συναυλίες και μουσικοθεατρικές παραστάσεις για την ελληνική μουσική στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Γιώργος Β. Μονεμβασίτης
Γεννήθηκε το 1947 στο Γύθειο. Αγάπησε μικρός τη μουσική, καθώς μεγάλωσε στους απόηχους της εποχής του Τζοκόντο Μορέττι (1867-1941). Σπούδασε στη σχολή Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ (1965-70). Υπήρξε βασικό μέλος της Μικτής Χορωδίας του ΕΜΠ και σολίστ κλασικής κιθάρας στις εκδηλώσεις της. Από το 1970 εκπονεί στατικές μελέτες οικοδομικών και συγκοινωνιακών έργων, συνεργαζόμενος με διακεκριμένους αρχιτέκτονες. Από το 1978 ασχολείται αδιαλείπτως ως κριτικός και σχολιαστής μουσικών δρωμένων, κειμενογράφος προγραμμάτων μουσικών εκδηλώσεων και μουσικών εκδόσεων, καθώς και παραγωγός-παρουσιαστής μουσικών εκπομπών – κυρίως από το Τρίτο Πρόγραμμα της ΕΡΑ. Για 25 χρόνια (1989-2013) δίδαξε σε δημοσιογραφικές σχολές Ιστορία της Μουσικής, Τέχνη και τεχνική του ραδιοφώνου, καθώς και Μουσική επικοινωνία.
Κωνσταντίνος Μπούρας
Ο Κωνσταντίνος Μπούρας γεννήθηκε το 1962 στην Καλαμάτα κι από το 1977 ζει στην Αθήνα. Συγγραφέας 34 εκδοθέντων βιβλίων, κριτικός θεάτρου και βιβλιοκριτικός. Είναι διπλωματούχος μηχανολόγος μηχανικός τού Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (1985), αριστούχος τού Τμήματος Θεατρικών Σπουδών τού Πανεπιστημίου Αθηνών (1994) και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος θεατρολογίας τού γαλλικού Πανεπιστημίου Paris III – La nouvelle Sorbonne (D.E.A. Etudes Théâtrales). Θεατρικά του έργα με αρχαιοελληνικά θέματα έχουν παρασταθεί σε θέατρα τής Ελλάδας και του εξωτερικού. Είναι δάσκαλος τού ρέικι και εισηγητής μιας καινούργιας μεθόδου αρχαιολογικού ρέικι με τίτλο “Αφθονία Μπουρέικ – Bhureik Abundance” (κυκλοφορεί και σε βιβλίο από τις εκδόσεις Momentum). Αρθρογραφεί σε εφημερίδες και περιοδικά. Συμμετέχει στην τηλεοπτική εκπομπή της ΕΡΤ-2 «Το βιβλίο» και έχει εκπομπή με τίτλο «Θεατροποιούμεν άνευ ευτελείας» στο www.radio-ygeia.com
Επικοινωνία: αllostopos@gmail.com
Fb: Άλλος Τόπος Επικοινωνίας & Πολιτισμού “The official page” “the-official-page” |